Spaniens GP: Løbet LIVE

Vi er klar til endnu et løb i en 3 weekends periode. Efter to spændende og meget forskellige løb på Silverstone, er det den kendte bane i Spanien, der står for tur. Mercedes er storfavorit igen, men Red Bull ånder dem i nakken. Følg løbet LIVE her:

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/8 2020 klokken 14:08

Formel 1 feltet er rykket tilbage til Europa, for at afvikle årets 6. Formel 1 løb, i en sæson, hvor vi har løbene bliver afviklet tættere end nogensinde før, for at kunne få afviklet nok løb, til at der kan kåres en verdensmester.

At der ikke kommer til at blive afviklet løb i alle verdensdele, vil ikke få betydning for, om der kan udnævnes en verdensmester, som der ellers har været påstande om.

Mercedes går endnu engang ind i weekenden, som absolutte favoritter, men Red Bull har bevist, at de har en bil der er fuldt ud konkurrencedygtig, når det kommer til selve løbet.

Kampen om hvilket hold, der er det 3. bedste, er mere åben end den har været i mange år.

Ferrari er blevet godt og grundigt uvenner med Sebastian Vettel. Samtidig har de en bil, der slet ikke er der hvor den burde være og en motor, der ikke yder det den kunne gøre, som følge af den aftale der blev indgået med FIA i sidste sæson, hvor deres motor måske var lige på kanten af reglementet.

Det betyder at alle hold der er udstyret med Ferrari Power-Unit, lider og er at finde i den tunge ende af feltet, herunder HAAS.

Men Renault, McLaren og ikke mindst Racing Point, ser ud til at være meget tættere på fronten, hvilket betyder at kampen mellem de tre, plus Ferrari, nu er den reelle kamp om pladsen som 3. bedste hold.

Lewis Hamilton og Valteri Bottas, ligner det perfekte makkerpar. Bottas, der op til hver sæson melder ud at han vil vinde VM i år, ser ud til at måtte erkende at Hamilton bare er hurtigere, og ser ud til at have accepteret, at han er holdets 2. kører og dermed ham der skal sikre, at Hamilton vinder, så let som muligt.

Hos Red Bull har man også en klart nummer 1 og 2, men med Albon som nummer 2, der slet ikke er i nærheden af Verstappen, ser det svært ud for Red Bull, for alvor at presse Mercedes i kampen om konstruktør mesterskabet, samtidig med at Verstappens sejre, bliver meget mere vanskelige at opnå, da han ikke har en der hjælper ham bagfra.

Det har Red Bull behov for at få gjort noget ved, hvilket kan bringe Nico Hülkenberg i spil til det sæde.


Løbsstart nærmer sig. Alle bilerne er parkeret på startgridden. We Race As One, er blevet fejret og nationalmelodien, faktisk meleoierne, da der også blev spillet Cataloniens nationale melodi også blev spillet, er overstået.

Det betyder at kørerne nu lige har lidt tid, til at komme tilbage til deres hold, få foretaget de sidste hilsner og drukket den vand og indtaget de sidste mineraler, der skal få dem til at kunne klare en del af den varme, de møder de næste par timer.

Kørerne smider deres masker, for at iføre sig brændhæmmende hjelmhuer og hjælme, så de kan kravle ned i deres arbejdsplads.

Kevin Magnussen starter i den tunge ende af feltet, fra P16, så der er lang vej op til den P6, der er hans hidtil bedste placering i Spanien. Men han er meget tilfreds med bilens løbsfart, så med endnu en superstart, er det slet ikke umuligt at der kan komme flere point på danskerens konto i dag.

Formationsomgangen er skudt igang. Alle kommer fint afsted.

Perez starter oppe fra P4, efter et utroligt stærkt come-back efter hans lille Corona ferie.

Første mand, der starter på andet end soft dæk, er Sebastian Vettel på P11.

Kørerne er kommet rundt og liner nu op.

Brasiliens Grand Prix 2018. Racerne på vej ud til kval. Rødt lysBrasiliens Grand Prix 2018. Racerne på vej ud til kval. Rødt lys
Copyright Sauber


Det grønne flag bag feltet, er blevet viftet og de røde lamper viser at vi er klar til start.

Starten er gået. Hamilton laver en perfekt start. det kan man ikke sige om Bottas.

Verstappen smutter op på P2, mens Stroll laver en super start og er oppe på P3, mens Bottas kæmper hårdt med Perez. Begge foik en skidt start.

Magnussen er rykket op på P14, efter endnu en stærk start.

Kvyat overhaler Ricciardo på 2. omgang.

Omgang 3/66 Hamilton og Verstappen er stukket af i front. Samtidig hænger Bottas fast bag Stroll, der er tydeligt langsommere end den finske kører.

Perez har lidt vej op til Bottas, men er indenfor DRS.

Kevin nærmer sig Ricciardo på P13.

Omgang 5/66 Bottas sætter Stroll tilbage med en placering og er således oppe som nummer 3.

Albon er nede på P6, mens Bottas i den frie luft, sætter nu hurtigste omgang.

Radio til Verstappen "Du er kommer for tæt på Hamilton," lød det fra pitten, hvilket Verstappen responderede på ved at sige, at han bare kører så langsomt.

Noget tyder på, at Hamilton passer på sine dæk, hvilket ikke passer Red Bull, der forventes at være blidere ved deres dæk og dermed har en chance for at vinde løbet på strategi.

Omgang 10/66 Magnussen holder afstanden til Ricciardo, hvilket er godkendt, mens Grosjean ser ud til at nærme sig George Russell i kampen om P17.

Verstappen nærmer sig Hamilton, men Hamilton svarer igen med en ny hurtigste omgang.

Omgang 12/66 Kvyat i AlphaTauri raceren, var ved at komme tæt på Vettel i Ferrari, men ser nu ud til at tabe tid. Vettel er også på hårdere dæk end russeren.

Modsat ser det ud til at Vettel nærmere sig Norris på P10. Han er tæt på at komme indenfor DRS på briten.

Omgang 14/66 Hamilton ligner en der er ved at gøre klar til pitstop, med flere nye hurtigste tider. Han har nu 3 sekunder ned til Verstappen, der klager lidt over sine dæk.

Kvyat presser Vettel igen. Men bliver afvist i første forsøg.

Hamilton får besked på, at hans dæk er fine og at hans første stint, sagtens kan forlænges. Det er ikke gode nyheder for Red Bull.

Omgang 17/66 Magnussen er under pres fra Räikkönen, men holder ham fint bag sig. Ocon er samtidig også tæt på Räikkönen, så han skal også se bagud.

Hamilton nærmer sig et forspring på 5 sekunder til Verstappen.

Red Bull pitter Albon kommer ud på Hard dæk og er første mand, der tager et pitstop.

Albon komme rud på P16, efter Ocon, der er i kamp med Räikkönen.

Ocon i angreb på Räikkönen, men bliver afvist.
Albon er nu oppe bag Ocon.

Kevin har nu næsten 2 sekunder ned til Räikkönen.

Ocon kommer forbi Räikkönen og det får Albon til at komme med. Så to placeringer ned til feltets ældste kører.

Omgang 21/66 Verstappen er meget utilfreds med sine dæk. Han vil ind nu.

Verstappen pitter og får Hard dæk på. Han kommer ud på P3 og holder sig såldes foran de to Racing Point biler.

Red Bull havde helt sikkert forventet, at de ville holde længere end Mercedes. Men det gik altså ikke.

Magnussen, der endnu ikke har været i pit, er oppe som nummer 9.

Hamilton pitter på omgang 24. Bottas kommer ind lige efter. Dårligt stop til Hamilton, men han har stor afstand ned til Verstappen.

Bottas kommer også ud før Racing Point bilerne og er således tilbage på P3.

Omgang 25/66 Verstappen brokker sig over, at holdet fokusere for meget på Hamiltons strategi, frem for at se på deres egen.

Bottas er glsde for sine nye dæk og sætter ny hurtigste tid.

Ocon angriber Magnussen, men kommer ikke forbi.

Omgang 28/66 Kevin Magnussen ligner en prop i feltet. Der er kø bag ham, men de kan ikke komme forbi.

Stroll pitter på ongang 28, som den første Racing Point.

Ocon kommer forbi Magnussen, der taber 3 placeringer på 4 sving. Det er vist tid til at få friske dæk på.

Magnussen pitter på omgang 29/66. Han falder ned på P19, med kun Latifi bag sig. Latifi pitter også.

Perez pitter omgangen efter. Det samme gør Vettel.

Perez komme rud på P7 mens Vettel er nede på P14.

Leclerc i den anden Ferrari er blot to placeringer længere fremme end Vettel og altså også lige nu udenfor pointene.

Omgang 32/66 Perez er oppe og udfordre Stroll. Han kommer ikke forbi i første forsøg.

Magnussen nærmer sig Giovinazzi på P18. Det forvnetes dog at HAAS raceren kan holde hele vejen til mål, mens der er flere af dem foran Kevin, der endnu ikke har været i pit.

Grosjean pitter og falder ned bag Kevin.

Gasly overhaler Ocon, der straks kommer under pres af Norris, der også presses af Leclerc.

Omgang 35/66 Leclerc ryger lidt udenfor banen, under et forsøg på at komme forbi Norris, hvilket får Kvyat til at komme helt op bag Ferrarien

Varsel om regn Radio til Vettel, fortæller at der kan komme regn omkring omgang 50. Vi er nu på omgang 37.

Magnussen er oppe på P16.

Gult flag Og safty car på vej. Leclerc er ude med motorfejl.

Han får utroligt nok gang i bilen igen, så vi undgår saftycar.

Han bliver ude, men er langt bagefter latifi. det virker meget underligt.

Omgang 40/66 Verstappen kan ikke følge med Hamilton, mens Bottas nærmer sig hollænderen.

Leclerc pitter Ham bliver i bilen og der arbejdes på bilen.

Albon pitter og falder tilbage til P11.

Ferrari trækker Leclerc ud af løbet

Der er meget sorte skyer tæt på banen. Der er varsel om lyn og torden.

Verstappen pitter Super stop og han kommer ud på medium dækket på P3.

Fantastisk kamp mellem Albon og Sainz. Sainz vinder den, til trods for at Albon har varmere dæk.

Mange pitter Underligt npr man ser de meget mørke skyer tæt på banen.

Magnussen er oppe på P14 og presser Räikkönen, nu.

For Ferrari, er det nu op til Vettel der står for at skulle sikre holdet point, hvilket han gør godt og han er markant hurtigere end Kvyat, der er foran ham på P6.

Hurtigste omgang til Hamilton Det ligner Hammertime.

Samtidig overhales Albon med en omgang af Bottas.

Vettel er indenfor sekundet på Kvyat.

Kvyat pitter og Vettel er nu oppe på P5. Magnussen er oppe på P13.

Bottas pitter De forventer ikke at regnen kommer. Han kommer ud på P3, på Softdæk.

Holdet gør klar til Hamilton, men han ønsker at blive ude.

Hamilton pitter og kommer ud på medium igen, frem for Soft som holdet ønskede at han skulle.
han holder P1 og det er der vist ingen der kan gøre noget ved.

Vettel holder P5 og Stroll på P6 fint bag sig.

Radio melding til Vettel: "Ønsker du at kører til mål på disse dæk?". Vettel svare tilbage, at det var det han spurgte dem om før, så nok et ja, tak.

Det var tydeligt at hører, at han ikke er imponeret over sit hold.

Hamilton overhaler Stroll på P6, med en omgang. Samtidig øger Vettel afstanden til Stroll.

5 sekunders straf til Perez Han glemte lige hvad blå flag betød.

Omgang 55/66 Ocon nærmer sig Magnussen i kampen om P13.

Bottas ser ikke ud til at komme tættere på Verstappen, der heller ikke ser ud til at komme tættere på Hamilton.

Vettels dæk ser ud til at give op. Stroll flyver forbi tyskeren.

Omgang 57/66 Ocon overhaler Magnussen, der nu er nede på P14.

Sainz nærmer sig hurtigt Vettel. Han skal virkelig passe på sine dæk nu.

Mens Sainz nærmer sig Vettel, øger han til Albon. Der er hård kamp om P6.

Räikkönen overhaler Grosjean og det var tæt på at gå galt, da franskmanden skifter retning under nedbremsningen.

Sainz flyver forbi Vettel og er oppe på P6.

Der er 4 sekunder fra Vettel til Albon.

Omgang 61/66 Hamilton har mere end 16 sekunder ned til Verstappen, der igen har mere end 6 sekunder ned til Bottas.

Magnussen på P14, er ved at komme under pres fra Räikkönen.

Räikkönen kommer forbi Magnussen.

Norris presser Gasly i kampen om P9, med 4 omgange til mål. Det kan blive meget tæt mellem Vettel, Albon, Gasly og Norris.

Omgang +64/66 hamilton øger i front og sætter ny hurtigste omgang.

Bottas med ny hurtigste omgang.

Grosjean pitter

Bottas pitter med 2 omgange til mål De vil sikre sig at han får hurtigste omgang. Men tager samtidig til takke med P3 til ham.

Grosjean er ude på banen igen, men nede som sidste mand.

Sidste omgang Hamilton er suverænt i front, mens Vettel ser ud til at holde P7.

Hamilton vinder for 4. år i træk.

Verstappen bliver nummer 2 og Bottas nummer 3.
Bottas sætter ny hurtigste omgang på sidste omgang, hvilket også er ny banerekord.

Sebastian Vettel holder sin P7 og slutter lidt mere end et sekund foran Albon på P8.

Magnussen slutter på P15, hvilket han nok ikke er helt utilfreds med. Holdet roser ham, for hans indsats.

Sebastian Vettel, slutter som dagens kører. Noget helt nyt for ham.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
M
1T31:45.279 2 25
2. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
M
1T32:09.456 2 18
3. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
S
M
1T32:30.031 3 16
6. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
S
M
65 omg. 2 8
7. 11. Sebastian Vettel Ferrari
M
S
65 omg. 1 6
8. 6. Alexander Albon Red Bull Racing
S
H
M
65 omg. 2 4
9. 10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
M
M
65 omg. 2 2
10. 8. Lando Norris McLaren
S
S
M
65 omg. 2 1
12. 12. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
S
M
M
65 omg. 2 0
15. 16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
65 omg. 1 0
17. 18. George Russell Williams
S
M
M
65 omg. 2 0
18. 19. Nicholas Latifi Williams
M
M
S
64 omg. 2 0
19. 17. Romain Grosjean Haas F1 Team
M
S
S
64 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 9. Charles Leclerc Ferrari
S
M
38 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel præsenteres hos Aston Martin om 2 uger Spaniens GP: Løbs resumé »