Renault-boss: Vi bebrejder ikke kørerne

Renault Sport kæmper hårdt for at få mere fart i deres F1-biler, men resultaterne er til at overskue, hvilket blev synliggjort under weekendens italienske grand prix på Monza. Her talte vi med Renault Sports CEO om problemer, fremtid og kørere.

FRenault arbejder . Copyright Allan Haslund

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/9 2016 klokken 14:09

Hvad der ellers så lovende ud på højhastighedsbanen Spa-Francorchamps i forrige uge, endte som en stor nedtur for Renault Sport F1 og deres kørere, da de ramte asfalten på Monza. Både kvalifikation og løb sendte teamets gule racere ned på dumbopladserne.

I den anledning havde BMF1 lejlighed til at møde Renault Sport F1’s administrerende direktør, Cyril Abiteboul, i Renaults motorhome og spørge lidt ind til den nuværende situation og ikke mindst til fremtiden.

”Hvordan håndterer I det faktum, at Renault lige pludselig nu kæmper for at indgå sidste- og næstsidste-pladsen i løb og kvalifikation?” spurgte jeg Renault-bossen.

Kevin Magnussen og Jolyon Palmer.
Copyright Renault Sport


”Vi har hele tiden vidst, at 2016-sæsonen ville blive meget udfordrende,” svarede han. ”Husk på, at alt omkring købet af fabrikken i Enstone (Lotus’ fabrik, red.) først faldt endeligt på plads meget tæt på sæsonstarten, og der var derfor ikke tilstrækkelig tid til at forberede sæsonen ordentligt. Men det var altså vilkårene.”

”Dertil kommer, at chassiset på Lotus-racerne er designet til en Mercedes-motor, så vores hovedmål umiddelbart efter købet af fabrikken var at få vores egen motor til at passe til det gamle chassis inden sæsonstarten. Og her skal man også huske, at chassiset er fra 2015.”

”Situationen, som den er nu, med manglende performance, overrasker derfor ikke os. Vi vidste, at det ville blive et problem,” lød det fra Abiteboul.

”Hvordan er stemningen i teamet, når man lige pludselig ligger og kæmper nede bagest i feltet?”

”Den er faktisk rigtig god. Alle er opsatte på at yde deres bedste, og alle er klar over, at dette er konditionerne for 2016. Men stemningen er god, trods udfordringerne.”

Cyril Abiteboul fortæller Peter Hartig fra BMF1 om fremtiden for Renault
Copyright Allan Haslund


”Hvad med jeres kørere? Hvad siger I til dem, når de er slukørede over resultaterne?”

”Vi bebrejder ikke kørerne. Vi ved godt, at fejlen ikke ligger hos dem, men alene er lokaliseret til bilen, og kørerne kender vores indstilling” understregede franskmanden. ”Men det er det materiel, de har at arbejde med lige nu.”

”Hvis man skal fordele procenter, hvor mange procent af jeres tid udvikler I på 2016-modellen i forhold til 2017-modellen?”

”Hundrede procent på 2017,” lød det lynhurtigt fra Abiteboul.

”Vil det sige, at I ikke udvikler mere på 2016-modellen (R.S.16., red.)?

”Ja, fokus er på 2017. Vi er meget seriøse omkring dette projekt, og derfor udvider vi også vores medarbejderstab med 160 ansatte, så vi ender på omkring 650 i alt (Mercedes og Red Bull har 800 ansatte, red.)

Renault set forfra. Monza 2016 lørdag. Jolyon Palmer. Næsedesign
Copyright Monzanet.it


Og lige her tænkte BMF1’s udsendte, at sækken var ved at være snøret og at det nu var tid at hjælpe Kevin Magnussen til at beholde sit sæde i det fransk/engelske team.

”Som jeg forstår det, ligger problemerne altså alene i bilen og ikke hos kørerne, ikke?”

”Ja, det er korrekt.”

”Så man kan dermed sige, at der egentlig ikke er nogen grund til at skifte ud blandt de nuværende kørere? Så kan I jo f.eks. lige så godt beholde Kevin,” forsøgte jeg.

”Nej, sådan skal man ikke forstå det,” smilede Abiteboul, som på bedste diplomatiske vis forsøgte at sno sig ud af sækken igen.

”Vi vil være helt sikre på, at de kørere vi har ikke alene er hurtige, men også i stand til at løfte opgaven som ledere og gå foran. Og det vil vi godt have tid til at evaluere og sikre os, før vi beslutter, hvem der skal have sæderne.”

”Og vi behøver den tid,” understregede Renault Sports CEO.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Kørernes dækvalg Kevin får besked i Singapore »