Pirellis nye 18” dæk

Formel 1-feltet er nu gået på vinterferie. Efter finalen havde holdene dog en vigtig opgave. Holdene skulle prøve de nye 18” dæk og fælge.

18" test . Copyright Pirelli

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/12 2021 klokken 10:12

Formel 1-feltet havde lige en sidste opgave, inden julesweateren kunne komme på og alle kunne tage på juleferie. Selvom sæsonen er slut, så havde Pirelli en sidste opgave til holdene.

Pirelli har afholdt en test af de nye 18” dæk og fælge, som bilerne skal køre med fremadrettet. Det er en kæmpe omvæltning i forhold til de gamle 13” dæk og fælge.

Der var dog en enkelt undtagelse, for Williams var ikke med til testen. Det er selvfølgelig ikke optimalt, når de skal lære de nye dæk at kende. Der har bare været problemer med finanserne for det engelske team.

Pirelli havde medbragt alle fem compounds til testen, nemlig C1-C5. Det var selvfølgelig ikke optimalt at teste dem allesammen på Yas Marina Circuit, da banen normalt køres med C3-C5. Så C1-2 var lidt for hårde, hvilket betød mindre greb. Men testen gav stadigvæk en indikation for dækkenes performance.

Men hvordan virkede dækkene så? Den største karakteristik, ifølge Mario Isola, Head of F1 and Car Racing hos Pirelli, at bagdækkene er meget stærke. Dermed understyrede bilerne en del. Det skyldes, at hvis de bagerste dæk har mere greb, end dem foran, så skrider bilen fortil.

Det er dog ikke noget holdene frygter, da det ikke var de rigtige 2022-biler, de testede med.

Desuden havde holdene begrænsede muligheder for at justere på racerne, da det var biler, der kun skulle teste.

Aston Martin der tester de nye 18Aston Martin der tester de nye 18" dæk og fælge
Copyright Pirelli Media


Et af områderne Pirelli justerede på, det var på selve dæktrykket. Under løbsweekenden skulle holdene køre med min. 21,5 psi foran og 20,0 bagtil. Under testen af de nye dæk og fælge, så var grænsen min. 21,5 psi foran og 17,5 bagtil.
For at forhindre understyring blev det forreste dæktryk sænket til 20,0 psi, ifølge Motorsport.com. Pirelli forventer også, at de nye dæk vil have meget lavere dæktryk fremadrettet, end vi er vant til.

Årsagen skal findes i selve dæksiden på de nye dæk. I og med fælgen er større, så er dæksiden betydeligt mindre. Derfor er dæksiden mere robust.

Red Bull-raceren har fået de nye 18Red Bull-raceren har fået de nye 18" fælge og Pirelli dæk monteret.
Copyright Pirelli Media


Som noget nyt i 2022, så bliver der også skruet ned for temperaturen på dækvarmerne. Temperaturen foran sænkes fra 100 grader celsius til 70 grader. Bagtil sænkes det fra 80 til 70 grader.

Derfor kræver det en anderledes opvarmning fra kørerens side, når vedkommende får friske dæk på. Der var ingen problemer at spore med denne ændring.

Pirelli har også ændret designet på de nye dæk. Tidligere har der været kritik af dækkene, fordi de kun virkede indenfor et meget smalt arbejdsområde (temperaturmæssigt). Dette temperaturspænd er blevet bredere med de nye dæk.

Pirelli meddeler dog, at dækkene stadigvæk har samme greb som 13”-dækkene.

Noget andet, der har frustreret kørere, teams og fans i mange år, har været, at dækkene overophedede, når de blev pressede. Pirelli mener dog, at de har taget fat på problemet, og det er også den feedback kørerne har givet dem. Nu kan kørerne give den gas, uden at dækkene overopheder eller degraderer.

Kørerne rapporterede dog, at det er sværere at bremse, fordi dækkene nemmere blokerer.

I og med at fælgene er større, så er vægten også gået op. Hver forfælg er blevet 2,5 kg tungere, og 1 bagfælg er blevet 3 kg tungere.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Stopper Hamilton i Formel 1? Zanardi udskrevet fra hospitalet »