Syv kilo Mercedes-historie på 736 sider

Boganmeldelse: Med et værk om en af motorsportens største konstruktører stempler journalisten og fotografen Peter Nygaard ind med endnu en bog i sværvægtsklassen.

Ny bog fra Peter Nygaard: 'Mercedes i Formel 1' . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 17/12 2021 klokken 19:12

Bedømmelse: 6/6

2021 var året, hvor journalisten og fotografen Peter Nygaard satte en, selv efter international målestok, bemærkelsesværdig rekord, idet han rundede sæson nr. 40 i Formel 1 og motorsport generelt. Det giver naturligvis basis for en masse viden og spændende historier fra sportens øverste hylde.

De mange grandprix-weekends har da også resulteret i flere bøger om emnet - og Formel 1 i særdeleshed - fra journalistens hånd. Senest 7-kilosagen 'Ferrari i Formel 1' fra 2020, hvor forfatteren går tæt på det legendariske team fra Maranello.

En sværvægter



Nu er Nygaard på asfalten igen med endnu en (bogstavelig talt) mastodont i sværvægtklassen, nemlig den ligeledes ca. 7 kilo tunge sag ‘Mercedes i Formel 1’. Nu er der ligesom balance i tingene, kan man sige. Dertil kommer, at bogen ikke så nemt bliver væk.

Efter gennemlæsning kan det fastslås, at 'værket' ganske enkelt er et ‘must’ for enhver Formel 1- eller motorsportsentusiastisk M/K’er, eller dem, der mener at befinde sig derimellem.

Mercedes har en imponerende historie i Formel 1. Her Lewis Hamilton i Mexicos GP 2021Mercedes har en imponerende historie i Formel 1. Her Lewis Hamilton i Mexicos GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


I vanlig stil og med et glimt i øjet krydrer Nygaard de 736 sider med anekdoter, skæve vinkler på motorsporten og indsigtsfuld viden, heraf en ikke ringe del, som denne anmelder ikke anede, at han havde brug for.

Fra damp til benzin



Forfatteren lægger ud med Mercedes’ (Daimler) start i motorsporten i 1894, hvor den tyske fabrik leverede dampmotorer til landevejsløbet Paris-Rouen. Nygaard oplyser, at løbet var lidt af en milepæl, idet arrangøren udelukkende inviterede ‘ikke hestetrukne køretøjer’ til at deltage. Adgangskrav FIA dog er gået bort fra siden.

Læseren får også historien om, hvorfor Mercedes malede sine biler røde i landevejsløbet Targa Florio i 1924 (ingen spoiler her), selv om farven ellers var reserveret til de italienske biler. Man får også svaret på, hvorfor bilerne kom til at hedde ‘Sølvpile’. Det handlede faktisk om vægt.

Et kapitel beskriver indgående hvordan Mercedes får sin egentlige debut et godt stykke tid efter 2. verdenskrig, i 1954, og Nygaard videregiver meget detaljeret de tekniske nyskabelser, fabrikken i Stuttgart dengang lancerede.

Vi får også en grundig gennemgang af den gruopvækkende ulykke på Le Mans i 1955, hvor 82 tilskuere blev dræbt af en flyvende Sølvpil. Men fem dage senere kører man motorløb på Zandvoort, som om ingenting var hændt.

Billede fra bogen:Juan Manuel Fangio i laksko (tv) og legendariske Alfred Neubauer (med hat) før træningen til Monacos Grand Prix 1955Billede fra bogen:Juan Manuel Fangio i laksko (tv) og legendariske Alfred Neubauer (med hat) før træningen til Monacos Grand Prix 1955
Copyright Grand Prix Photo


Ikke desto mindre havde motorsporten og Stuttgart-fabrikken, om end på en alvorlig baggrund, skabt det første ‘dream team’ bestående af legenderne Juan Manuel Fangio, Sterling Moss og Karl Kling.

Den lange pause



‘Dream Team’ eller ej. 1955 blev også året, hvor Mercedes-fabrikken trak sig fra aktiv deltagelse i motorsport med eget konstruktørteam. Pausen var dog relativ, idet Stuttgart helt frem til 1992 leverede motorer til både rally-, standardvognsløb og sportsvognsløb.

Nygaard beskriver indsigtsfuldt Mercedes’ tilbagevenden til Formel 1 i 1993, hvor tyskerne indgik aftale om motorleverancer til McLarens F1-team, og dermed ignorerede det årelange samarbejde med schweiziske Sauber, som i stedet måtte hente maskineri hos Ford og senere Ferrari.

Triumfen



Årene fra 2010, hvor Mercedes igen beslutter sig for at satse på eget fabriksteam, beskrives indgående med mange interessante detaljer fra en person, som tydeligvis har været tæt på begivenhedernes centrums evigt roterende rygtemølle.

Årene fra relanceringen i 2010 og igennem succesårene fra 2014 til 2021 er beskrevet indgående og med en kenders tastatur. Ikke mindst balladen mellem Lewis Hamilton og Nico Rosberg er dækket indgående. Resten er som bekendt en succeshistorie af dimensioner.

Kørerne



En væsentlig del af bogen er dedikeret til de kørere, som helt eller delvist har været involveret i Mercedes.

Billede fra bogen: Jan Magnussen i fartmonstret 300 SLR, der dominerede sportsvogns VM i 1950erneBillede fra bogen: Jan Magnussen i fartmonstret 300 SLR, der dominerede sportsvogns VM i 1950erne
Copyright Grand Prix Photo


Således er afsnittet delt op i ‘Fabrikskørere’, startende med Juan Manuel Fangio til George Russell. Herefter følger afsnittet ‘Partnerkørere’, hvor vores egen Jan Magnussen også er med baseret på hans tid hos McLaren. Endelig finder man et udførligt afsnit om Mercedes’ såkaldte ‘Kundekørere’.

Nygaard har også gjort plads til noget statistik fra årene 1954 til 2020, et teknikkapitel samt et interessant afsnit om cheferne hos Stuttgart-fabrikken, der lægger ud med alle teamchefers ‘mor’, den omfangsrige Alfred Neubauer (til højre på forsidebilledet), som på et sjovt foto forgæves forsøger at presse sig selv ned i en Mercedes 300SL. En umulig opgave, kan det her afsløres.

Imponerende billedmateriale



Og er man ikke til de indgående og analyserende tekstmængder, er der rigeligt at tage fat på på billedsiden. Det er tydeligvis her Nygaards hjerte ligger.

Billede fra bogen: Et nærmest ikonisk skud af to Formel 1-mestre. Forrest Michael Schumacher i Mercedes og bag ham Lewis Hamilton i kundebilen fra McLarenBillede fra bogen: Et nærmest ikonisk skud af to Formel 1-mestre. Forrest Michael Schumacher i Mercedes og bag ham Lewis Hamilton i kundebilen fra McLaren
Copyright Grand Prix Photo


Således er en stor del af billedmaterialet forfatterens egne kreationer (Grand Prix Photo), men bogen prydes også af fotografkollegaers gode arbejde fra 1894 til 2020. Så er man mere til at bladre i motorsportsbilledbøger, er ‘Mercedes i Formel 1’ et godt valg.

Bogen indeholder en serie imponerende dobbeltopslag (tosiders billeder), hvor Nygaard selv har været på færde med kameraet samt adskillige fotografiske perler fra dengang Formel 1 hed Grand Prix Racing.

I lighed med forgængeren fra sidste år er ‘Mercedes i Formel 1’ et ‘must have’ for enhver motorsportsentusiast. Man skal blot sikre sig, at hylden kan klare bogens 7 kilos kampvægt.

Pris: 'Mercedes i Formel 1' sælges for 85,75 kr/kg.

Om forfatteren:
Peter Nygaard er uddannet cand. jur. i 1987, men har lige siden arbejdet i Formel 1 som journalist. Er hvert år med til alle Formel 1-løb. Medlem af Club 500 for journalister, der har overværet mere end 500 Formel 1-løb. Indehaver af Grand Prix Photo. Har bl.a. skrevet bøgerne "Formel 1", "Racing uden Filter", "Det hurtige Dusin”, “Ferrari i Formel 1” m.m. Er gift med Tina og far til Lotte, Lise og Lucas. (kilde: BT)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Leclerc ramt af corona - igen! Stopper Hamilton i Formel 1? »