Pirelli: De hurtigste pitstop-strategier

Formel 1-feltet er rykket til Spa Francorchamps, hvor den 7 km lange bane lægger asfalt til weekendens festligheder. Her er de bedste pitstop-strategier ifølge dækleverandøren.

F1 Østrig 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/8 2020 klokken 10:08

F1 er rykket til Belgien, hvor danskernes favorit F1-destination lægger asfalt til sæsonens syvende F1-løb.

Spa Francorchamps er med sine 7 km, hurtige sving og store højdeforskelle, en bane der sætter kører, bil og dæk på prøve.

Spa er kendt for at være en af de baner på kalenderen, der er hårdest ved dækkene. Derfor kræver det godt arbejde fra kørerne at passe på dækkene, og kloge hoveder til at beregne den perfekte strategi til løbet.

Formel 1’s-dækleverandør, Pirelli, holder et vågent øje med de dæk der bliver brugt i løbet af weekenden, og de foretager løbende analyser.

Med alle disse data er det muligt for Pirelli at udregne de bedste pitstop-strategier. Og disse strategier har den italienske dækgigant nu udsendt i en pressemeddelse.

Ungarns Grand Prix 2020. Mekaniker har monteret intermediate dækUngarns Grand Prix 2020. Mekaniker har monteret intermediate dæk
Copyright Red Bull Contentpool


Her er de fire hurtigste strategier ifølge Pirelli:

Den hurtigste strategi:
- 1 stint på soft-dæk i 18 omgange, og 1 stint på medium-dæk i 26 omgange (omvendt hvis man starter på medium).

Næsthurtigste strategi:
- 1 stint på soft i 16 omgange, og 1 stint på hard i de sidste 28 omgange.

Tredjehurtigst er en to-stop-strategi med:
- 1 stint på soft i 14 omgange, 1 stint på medium i 16 omgange, og 1 stint på soft i 14 omgange.

En langsommere strategi er:
- 1 stint på medium i 20 omgange, og 1 stint på hard i 24 omgange.

Spa er kendt for sit hurtigt skiftende vejr, så derfor kan en regnbyge hurtigt ryste posen med strategier og placeringer.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Belgiens GP: startopstillingen Belgiens GP: Løbet LIVE »