Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/1 2018 klokken 08:01
Renault har, siden introduktionen af de nuværende 1,6 liters turbomotorer haft et ry for at være alt for svage i forhold til konkurrenterne, dog med undtagelse af Honda.
Det ville man ændre på i 2017, hvor det var andet år for Renaults eget Formel 1-hold på gridden i nyere tid.
Men de mange ændringer blev ofte forceret igennem, hvilket betød at stabiliteten på motorerne røg i bund.
Det betyder derimod, at Renault i 2018, vil komme til start med en langt mere stabil motor med endnu mere power.
"Vi forcerede alt for meget igennem i 2017, hvilket betød at vi ofte slet ikke havde haft det i dynoen (motortestbænk red.)," kom det fra Cyril Abiteboul.
"Især Mercedes havde et meget stort forspring, som vi skulle have lukket."
"Den aggressive tilgang til opgraderingerne, betød at vi havde alt for mange nedbrud sidst på sæsonen," tilføjede han.
Det hold der havde flest problemer, var Toro Rosso, som havde mindre køling tilgængelig med deres design, hvilket betød at især Brandon Hartley blev ramt hårdt, hvilket Cyril Abiteboul syntes var synd for ham.
"Vi fandt nogle nye måder hvorpå vi kunne få mere ud af motorerne, men det gav så stabilitetsproblemer."
"Ved at reducere temperaturerne fik vi løst en del af de problemer, men ikke alle holdene formåede at tilføje køling nok."
"Men vi lærte meget af 2017, hvilket betyder at vi vil komme til start i 2018, langt stærkere, sluttede Cyril Abiteboul.