Den unge Mercedes-stjerne Kimi Antonelli er blevet målskive for grov online chikane, herunder dødstrusler, efter en omstridt episode under Qatars Grand Prix i weekenden.
Baggrunden er anklager fra Red Bull, der efter løbet hævdede, at Antonelli bevidst havde ladet McLaren-køreren Lando Norris overhale ham i kampen om en fjerdeplads – en position, der kunne få afgørende betydning for VM-titlen.
Anklagerne blev fremsat af Red Bulls særlige rådgiver Helmut Marko og Max Verstappen’s ingeniør, Gianpiero Lambiase, der på teamradioen udtalte, at det så ud, som om Antonelli ”bare havde trukket til side og ladet Norris passere”.
Kimi Antonelli på ved mod podiet. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG F1 - Jiri Krenek
Disse udsagn udløste en bølge af vrede på de sociale medier, hvor Antonelli blev oversvømmet med over 1.100 hadefyldte og truende kommentarer. Som reaktion ændrede Antonelli sit Instagram-profilbillede til sort, et symbol på protest mod chikanen.
Red Bull trækker anklager tilbage
Efterforskning af løbsoptagelser viste imidlertid, at Antonelli havde mistet kontrollen over bilen i et kort øjeblik, hvilket tillod Norris at overhale ham.
Red Bull udsendte i dag en officiel undskyldning, hvor de erkendte, at deres anklager var ”klart forkerte”, og at de ”dybt beklagede” den online chikane, Antonelli var blevet udsat for.
”Kommentarer fremsat før og umiddelbart efter Qatars Grand Prix, der antydede, at Mercedes-køreren Kimi Antonelli bevidst havde ladet Lando Norris overhale ham, er klart forkerte,” lyder det i Red Bulls erklæring.
Toto Wolff og Kimi Antonelli. Østrigs GP 2025
Copyright Mercedes Gran Prix Ltd. / Sebastian Kawka
Teamet tilføjede, at de ”dybt beklager, at dette har ført til, at Kimi har modtaget online chikane”.
Toto Wolff: ”Hjernedøde anklager
Mercedes’ teamchef, Toto Wolff, har skarpt kritiseret Red Bulls udtalelser og kaldt dem for ”hjernedøde”. Wolff understregede, at Antonelli havde begået en kørermæssig fejl, og at der ikke var tale om nogen form for bevidst handling for at favorisere Norris.
”Jeg talte med GP (Gianpiero Lambiase) efter løbet, og han undskyldte for sin kommentar. Han sagde, at han ikke havde set situationen."
"Hvorfor skulle vi gøre sådan noget?” udtalte Wolff og tilføjede, at anklagerne var ”totalt nonsens”.
Kinas Grand Prix 2024 - Max Verstappen med sin løbsingeniør, Gianpiero Lambiase, inden sprintløbet
Copyright Red Bull Contentpool
Antonelli: ”Jeg mistede kontrollen"
Antonelli selv har forklaret, at han mistede kontrollen over bilen på grund af ”beskidt luft” fra Carlos Sainz’ Williams foran ham.
”Jeg havde et alvorligt øjeblik, og det kostede mig positionen,” sagde Antonelli, der efterfølgende har modtaget støtte fra både fans og kollegaer i paddocken.
Konsekvenser for titlen
Episoden i Qatar har fået stor betydning for VM-kampen, hvor Norris nu har en fordel i jagten på titlen, men han åndes kraftigt i nakken af holdkammeraten Oscar Piastri og den regerende verdensmester Max Verstappen.
Dermed bliver det afsluttende grandprix i Abu Dhabi afgørende for, hvem der slutter som verdensmester i 2025.