Vi får en gyser i Abu Dhabi. Endnu en. Og det er McLarens skyld.
McLaren formåede ikke at udnytte deres første matchbold og traf en katastrofal og nærmest absurd ringe beslutning om ikke at sende Piastri og Norris i pit under en safetycarfase efter 7 omgange.
Alle teams gik i pit – undtagen McLaren, og det kostede så Piastri løbssejren og en podieplads for Norris, fordi man kom et pitstop efter Verstappen.
McLaren havde absolut den hurtigste bil, men for andet løb i træk formåede McLaren at ødelægge løbet for deres kørere – man mindes med gru diskvalifikationen i Las Vegas.
McLaren til Las Vegas GP.
Copyright McLaren F1 Team
Det betyder, at Verstappen nu kun er 12 point efter Verstappen i den samlede stilling, mens hollænderen allerede har overhalet Piastri og nu er 4 point foran australieren – og det på trods af, at Piastri var knapt 100 point foran Verstappen for få måneder siden.
Hvordan er det overhovedet muligt for McLaren at lave så eklatante fejl i sæsonens afgørende fase?
Kort sagt har McLaren en historik med at begå kæmpe brølere: Man kan fremhæve tiden med Alain Prost og Ayrton Senna, man kunne også pege på den konfliktfyldte sæson 2007, hvor McLaren også smed sikre verdensskaber væk til Hamilton og/eller Alonso.
Men pilen peger også på McLarens Andrea Stella: Stella har nemlig tidligere prøvet at miste et verdensmesterskab i sidste løb i Abu Dhabi, nemlig med Fernando Alonso i Ferrari i 2010, hvor spanieren ikke formåede at overhale russeren Vitalij Petrov. En forfejlet strategi betød, at Sebastian Vettel snuppede sit første verdensmesterskab for næsen af Fernando Alonso på Andrea Stellas vagt.
McLarens teamchef Andrea Stella
Copyright McLaren Media
Kan det scenarie gentage sig, når sæsonen sidste løb køres på søndag?
Ja, helt klart.
Der skal kun et lille problem til for, at Norris er ude, og Piastri skal slå Verstappen. McLaren har i de sidste løb haft rig mulighed for at sikre en af deres kørere verdensmesterskabet, men de har gang på gang fejlet for hårdt. Og med McLarens og Stellas historik for fatale fejl i afgørende løb, kan Verstappen godt finde begynde af finde champagnen frem.
Italiens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racere
Copyright Red Bull Contentpool
På løbets sidste omgang snuppede Norris sig Kimi Antonelli, og Mercedes og Antonelli har fået masser af had på nette – og fra Red Bull - fordi det kunne se ud som om, at Antonelli gav Norris pladsen med vilje.
”Det er hjerneløst, at sige sådan noget,” udtalte Mercedes-chefen Toto Wolff efter løbet rettet mod Helmut Marko, der var ude med beskyldningen. Hvis man kigger nøje på optagelserne fra Norris’ kamera kan man se, at Antonilli på slidte dæk mister bageenden i den såkaldte dirty air bag Carlos Sainz.
Men også her kan man finde en historisk parallel, nemlig Timo Glocks lille udskridning i sidste sving, der sikrede Lewis Hamilton i McLaren sit første verdensmesterskab, mens man var i gang med at fejre hos Felipe Masse i Ferrari-pitten.
Bahrains Grand Prix 2024. Ferrari på Bahrain banen
Copyright Ferrari
Apropos Ferrari og historisk:
Ferrari har i sidste del af sæsonen været historisk dårlige: Hamilton røg igen ud i Q1, Leclerc spandt rundt.
Ferrarien er bare ikke særlig god, det er et faktum.
I et interview med F1 TV efter kvalifikationen var Hamilton gråden nær: På spørgsmålet om, hvilket budskab briten havde til sine fans, måtte Hamilton tydeligvis kæmpe for at holde tårerne tilbage.
Med andre ord kan vi allerede nu føje Hamilton til listen over kørere, som Ferrari mere eller mindre har ødelagt, f.eks. Nigel Mansell, Alonso, Vettel – og Leclerc, som flere medier hæver er på vej væk fra Ferrari.
Lewis Hamilton i Ferrarirød
Copyright Ferrari
Sæsonens sidste løb i Abu Dhabi kan ikke undgå andet end at blive historisk, hvilket var unødvendigt, hvis McLaren havde lært af deres fejl fra fortiden.
Vi må vente at se, om McLaren og Stella fejler historisk igen denne gang.