Monaco dagen derpå – Bad Haas!

Gårsdagens Formel 1-grandprix i Monaco blev endelig dagen, hvor Charles Leclerc brød forbandelsen og vandt en følelsesladet sejr på sin hjemmebane. Til gengæld blev løbet i Monaco en katastrofe for Haas, Perez og Ocon.

Englands Grand Prix 2023 . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 27/5 2024 klokken 09:05

Endelig lykkedes det for Charles Leclerc at bryde forbandelsen og vinde en følelsesladet sejr på sin hjemmebane i Monaco.

Leclerc har haft mulighed for at vinde løbet før fra pole position, men på grund af defekter og dårlig strategi, havde han aldrig været på podiet i sin hjemby før.

Rent faktisk er Charles Leclerc ikke den første fra Monaco, der vinder løbet: Helt tilbage i 1931 vandt Louis Chiron i en Bugatti i fyrstendømmet – men det var naturligvis før, der var noget der hed Formel 1.

Carlos Sainz i Monaco-tunnelenCarlos Sainz i Monaco-tunnelen
Copyright Ferrari Media


Mens Charles Leclerc havde en fantastisk weekend i Monaco, kan man ikke sige det samme om Haas:

Haas-raceren virkede ikke helt uden chancer for at kunne køre i pointene i de frie træninger, men på grund af en ny bagvinge og manglende kommunikation internt i teamet, endte både Hülkenberg og Magnussen med at måtte starte sidst.

Det blev dog kun til godt 800 meter i alt for Hülkenberg, Magnussen og Perez, da de endte med at køre hårdt ind i hinanden og sørgede for et rødt flag.

Kevin Magnussens Haas i svøbKevin Magnussens Haas i svøb
Copyright BMF1.dk


Ulykken blev vurderet til at være et såkaldt racing indicent af løbets stewards, men uanset hvordan man vender og drejer det, var det en dyr katastrofe for både Haas og Red Bull. Helmut Marko fra Red Bull udtalte efter løbet, at prisen for ulykken ville ligge på godt 22 millioner kroner.

Hvorvidt ulykken var Kevin Magnussens eller Sergio Perez’ skyld, afhænger nok af de øjne der ser – og hvem man har mest eller mindst sympati for.

Hvis man læser kommentarsporene på bl.a. Haas’ sociale medier, så er der en tendens til, at folk er ved at være godt trætte af Magnussen og dennes konstante crashs.

Og det er da også i høj grad uheldigt for danskeren at han ofte – måske for ofte – er involveret i flere hændelser, for det lægger en dæmper på hans muligheder for at fortsætte i Formel 1.

Tilfreds Kevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team til Japans GPTilfreds Kevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team til Japans GP
Copyright MoneyGram Haas F1 Team


Hvis Haas beslutter sig for at skille sig af med Kevin ved udgangen af dette år, er spørgsmålet så, om andre teams ville turde tage risikoen og ansætte Magnussen, for argumenterne for at hyre ham, er langsomt ved at løbe ud i sandet: Tyske Hülkenberg har generelt været hurtigere, og Magnussen har ry for at være dyr i reservedele.

Men penge er ikke alt – det kan Lawrence Stroll nok skrive under på efter gårsdagens grandprix i Monaco:

På trods af en af feltets bedste kører, Fernando Alonso, masser af penge og, nå ja… Lance Stroll…, så virker Aston Martin til at være faldet langt tilbage i F1-feltet.

StrollStroll
Copyright Aston Martin


Det er ikke mange uger siden, at Alsonso hævede, at Aston Martin var hurtigere end Mercedes – men sådan ser det desværre ikke ud lige nu. Alonso kørte et anonymt løb og sluttede ligesom Lance Stroll uden for pointene.

Lawrence Stroll er notorisk utålmodig, og på det seneste går der rygter om, at Mike Krack kan være på vej ud til fordel for Ferraris tidligere teamchef Mattia Binotto.

Efter løbet på Imola måtte både Mike Krack og Dan Fallows, som er chef for den aerodynamiske udvikling hos Aston Martin, stå skoleret over for Lawrence Stroll efter endnu et dårligt løb.

Til gengæld var det en lille optur for Williams, som endelig fik deres første to point i sæsonen takket være Albons gode præstation i kvalifikation. Dermed er Kick Sauber det eneste team uden point.

Mindre godt så det også ud hos Alpine, der virker som et fransk team i opløsning med tømmermænd efter for meget Vin de Table:

Ocon formåede at køre ind i Gasly på første omgang, og på trods af at Ocon påtog sig ansvaret for kollisionen og udgik, truede Alpines teamchef Bruno Famin med ”drastiske konsekvenser”.

Ungarns Grand Prix 2021. Esteban OconUngarns Grand Prix 2021. Esteban Ocon
Copyright Alpine F1


Over for franske Canal+ udtalte Famin: "Estebans manøvre var helt forkert, og det er lige netop den slags, som vi ikke vil se. Vi kommer til at drage konsekvenser."

Hvilke konsekvenser der helt præcist er tale om, vides ikke, men Estebans Ocons kontrakt udløber ved udgangen af året. FIA’s umiddelbare konsekvens var at give Ocon en straf på 5 placeringer til næste løb i Montreal.

Næste Formel 1-løb køres i Canada den 9. juni kl. 20:00 dansk tid.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Charles Leclerc sejrer i Monacos GP BMF1.dk's Power Rating: Monacos GP »