Trods Charles Leclercs tredjeplads i Østrigs Grand Prix gemmer der sig et alvorligt problem hos Ferrari, hævder Sky F1-reporter Ted Kravitz.
Ifølge Kravitz er både Leclerc og Lewis Hamilton blevet bedt om at bruge teknikken “lift and coast” – en metode, hvor køreren slipper speederen før sving for at spare på brændstof, bremser og dæk.
Men hos Ferrari handler det ifølge Sky ikke om økonomi, men om at afhjælpe SF-25’s problemer med kørehøjden.
Ferrari har siden sæsonstarten kæmpet med, at bilen ligger for lavt, hvilket blev tydeligt allerede i Australien. Problemet kulminerede i Kina, hvor Hamilton blev diskvalificeret for overdreven slid på gulvet efter sprintsejren.
Lewis Hamilton jubler over sejren i sprintløbet. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media
I Japan erkendte teamet, at de måtte hæve bilen – noget der gik ud over performance. Ved at anvende “lift and coast” forsøger Ferrari nu at beskytte gulvet uden at ændre bilens opsætning drastisk.
“Charles blev bedt om at ‘lift and coast’ overalt,” siger Kravitz og peger på radio-kommunikation mellem Leclerc og hans ingeniør under løbet.
Leclerc svarede: “Det gør jeg, Bryan! Det gør jeg!”
Charles Leclerc. Canadas GP 2025
Copyright Ferrari Media
Kravitz forklarer, at teknikken får bilen til at hæve sig en smule i slutningen af langsiderne og dermed reducerer belastningen på gulvet. Det handler ikke om dækslid eller brændstof – men om at undgå endnu en diskvalifikation.
Siden episoden i Kina har SF-25 ifølge Kravitz ikke været den samme – men i det mindste kan teamets tifosi glæde sig over, at Ferrari igen er med i kampen om podieplaceringer.
Næste test for løsningen bliver denne weekend på Silverstone, hvor Hamilton vandt sin seneste sejr for Mercedes.