Det forventes, at Haas F1 i den kommende uge offentliggør dit kører-lineup, hvor alt peger på, at Kevin Magnussens og Romain Grosjeans sæder overtages af Formel 2-kørerne Mick Schumacher og Nikita Mazepin.
Trods tabet af sit sæde er der ikke bitterhed at spore hos Magnussen, som tværtimod er imponeret over Schumacher og samtidig anerkender teamets valg af den unge, tyske kører.
I podcasten
In The Pink fortæller den danske superstarter, at han er imponeret over Schumacher, men også, at han ikke er sikker på, hvad holdejer Gene Haas og teamchef Günther Steiner har planlagt med holdet næste år.
”Jeg mener, alt afhængigt af hvem de annoncerer, at der er nogle unge kørere derude, som virkelig er gode,” udtaler han i podcasten.
Mick Schumacher
Copyright Alfa Romeo
“Schumacher er nødt til at være på listen. Jeg ved ikke noget, for hverken Günther (Steiner) eller Gene (Haas) fortæller mig noget om dette, men jeg antager, at Schumacher er på listen.”
“Jeg har mødt ham og talt med ham, og han ser ud som en meget skarp ung fyr og selvfølgelig er han et stort talent. Han fører jo F2-mesterskabet og kører glimrende.”
”Så jeg tror helt bestemt, at han vil være god, uanset hvad han bringer med af aftaler (sponsorer, red.). Jeg er sikker på, at han alene på grund af sin kørsel og evner vil være fantastisk for teamet.”
Magnussens teamkammerat, Romain Grosjean, har tidligere udtalt, at de begge har mistet sædet til betalingskørere fordi Haas er motorkunde hos Ferrari og derfor kan forhandle gunstigere vilkår med sin leverandør ved at lade Ferrari-akademikøreren Schumacher komme til teamet.
Mick Schumacher på podiet i Ungarn.
Copyright FIA Formula 1
Det afviser Magnussen dog kan være tilfældet.
”Det er virkelig svært at definere en betalingskører. Jeg mener, at alle kørere tager en slags kommerciel værdi med sig,” siger han.
”Der er kørere, som bare betaler en check og derefter får en plads. Der er nogle kørere, som har familier med penge, og de kan købe et hold og så virkelig bare gå all-in på den måde.”
”Men jeg mener, at alle kørere, selv de meget gode, bringer en slags kommerciel værdi med sig, uanset om det er partnere kørere har, som derefter følger dem ind på teamene og støtter teamene, hvis køreren er den rigtige,” forklarer danskeren.
“Uanset hvem der sidder i den anden bil, så tror jeg, at de (Haas, red.) har brug for nogen, der har en slags pakke med sig, og jeg ved ikke, hvem det bliver. Det vil helt sikkert være bedst, hvis du har noget erfaring, men jeg tror, at der er nogle unge kørere, inklusiv Schumacher, der kan kompensere for det og komme op i toppen meget hurtigt.”
Emilia Romagnas Grand Prix 2020. Kevin Magnussen i interview
Copyright Haas F1
Magnussen mener også, at værdien på en F1-kører er sværere at definere end i andre sportsgrene, hvor kontrakter, modsat i F1, har en transferværdi.
”Jeg synes, det er svært, når køreren er ansvarlig for en så stor del af den kommercielle pakke. I fodbold fungerer det nemmere, fordi spillerne ejes af klubberne, og klubberne køber dem af hinanden og låner ud til andre klubber.”
”Så du ved, at du har en værdi som spiller; hvis du er i en klub, kan klubben sælge dig til en anden klub, fordi du er en værdi. Du er et aktiv for dem.”
“Sådan fungerer det desværre ikke i Formel 1, og det vil aldrig ændre sig.”
“Så på den måde er motorsport vanskelig,” konkluderer den 28-årige dansker.