Kæmpe interview: Günther Steiner taler ud om problemerne hos Haas

Haas-teamet har i 2019-sæsonen oplevet store problemer med at få deres bil til at køre ordentligt, hvilket har kostet dyrt i VM-point og reservedele. BMF1 har talt med Günther Steiner om problemerne, og mulighederne for Haas-teamet.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/7 2019 klokken 14:07

Haas-teamchef Günther Steiner blev nærmest en legende over natten, da Netflix-serien om F1 udkom. Med sin åbenhed og ærlighed, enorme forbrug af bandeord, og sit store smil, er han en humørbombe overalt hvor han kommer i paddocken.

Günther Steiner er en erfaren herre, med mange F1-år på bagen, så derfor er det ikke Hr. Hvem Som Helst, som har ansvaret for det amerikanske team.

Günther er faktisk den oprinde skaber af Haas-teamet, som lavede alt forarbejdet og alle de oprindelige aftaler med leverandørerne, hvor Gene “bare” står for betalingen af teamet.

Derfor må man sige, at Günther er en velinformeret herre, når det kommer til spørgsmål om Haas-teamet.

Derfor er det også en frisk og inspirerende Günther Steiner, som møder pressen i paddocken i Tyskland, efter en kvalifikation hvor Romain Grosjean sluttede P6, og Kevin Magnussen sluttede P12.

Første spørgsmål går på hvordan humøret er efter dagens resultat?

“Udkørt” svarer Günther Steiner og griner.

“Nej, det var en rimelig god dag idag, men du vil altid gerne gøre det bedre. Med Kevin, jeg mener at han også kunne have nået det, hvis han ikke havde blokeret hjulene. Men som vi så mellem 8 og 13 er der 2/100 sek, hvilket er rimelig interessant. Så det er dé ting, som man ikke kan blive sur over. Man gør sit bedste.”

“Så vi er rimelig glade, vi er bare nødt til at se hvad der sker i morgen. Jeg mener, det ligner at det vil regne alligevel, så det er et helt nyt og anderledes scenarie.”

Günther Steiner interviewGünther Steiner interview
Copyright Bil Magasinet BMF1


Haas-teamet har igennem hele sæsonen haft store problemer med at forstå hvordan dækkene virker, og få dem ind i den rette temperatur.

Derfor har teamet valgt, at Romain Grosjean kører med bilen fra årets første løb i Australien, og Kevin Magnussen afprøver to andre specifikationer.

Dette foregik i sidste løb i Silverstone, og det foregår igen i denne weekend i Tyskland, og ifølge Günther Steiner, så vil det fortsætte i næste løb i Ungarn.

Det vil man gøre, for at sikre at man har masser af data at analysere, for at kunne finde frem til fejlen(e).

Men det virker til, at Haas er ved at have fundet frem til problemerne.

“I det mindste, så tror jeg at vi er nået til det punkt, hvor vi forstår hvad der faktisk sker. Lad være med at spørge hvad det er, for jeg vil ikke fortælle jer det. Så start ikke engang på det“ siger han, og kommer med sin karakteristiske latter.

“Vi går i den rigtige retning med hvad vi laver. Vi er nødt til at analysere det ordentligt, og se om vi kan finde noget der kan afhjælpe det. Men det har altid noget med temperaturen at gøre.”

“Man kan gøre forskellige ting ved bilen, men så lige pludselig, så bliver temperaturen anderledes i dækket. Dækket har et meget lille vindue hvor det fungerer i, og så er man ude af det vindue, og så er man så meget langsommere. Hvis man ser på det, så gjorde vi ingenting (til FP3).”

“Jeg tror, vi er ved at være der, hvor vi forstår hvad det er der sker. Jeg ved ikke hvordan vi skal fikse det, men jeg tror at vi får en indikation, om hvilken retning vi skal gå. Som du siger, det er utroligt hvordan bilen er hurtigere, fra næstsidst, og nu i morges til at være femtehurtigst.”

Herefter bliver Steiner gjort opmærksom på, at Kevin var 2,2 sekunder hurtigere end i går.

“Det er utroligt, jeg mener stadigvæk at man skal have et dæk der fungerer i sådan et smalt vindue.”

Günther Steiner i paddockenGünther Steiner i paddocken
Copyright Bil Magasinet BMF1


Teamet er dog ikke kommet tættere på én beslutning, om hvilken en af specifikationerne, som de skal bruge fremadrettet, da de gerne vil forstå hele situationen bedre først, og så vide helt præcist, hvad det er der sker. Og så herefter finde en løsning på det.

Günther bliver så spurgt, om der er brug for et rent løb for at tage beslutningen, og for at lave sammenligningen. Til det svarer han iskoldt: “Nej, vi prøver at køre ind i hinanden igen imorgen”, hvor efter hele bordet bryder ud i latter.

“Nej, og det var det vi prøvede i Silverstone, vi prøvede at få en bedre forståelse af hvad der sker, for vi ville have haft et koldt race, hvor vi kunne se om vi kunne holde farten. Fordi vi vidste, at når vi kom her til Tyskland og til Budapest, så ved vi at vi ikke ville få et koldt løb, da det normalt er varmt disse to steder.”

“Og det var problemet i Silverstone, vi havde en god start position, og en god temperatur til at kunne forstå vores problemer, hvilket er ligeså vigtigt som at få point. For hvis vi forstår problemet, så vil vi få det løst.“

Herefter bliver Günther beroliget med, at i det mindste har de to Haas-kørere ikke kvalificeret sig ved siden af hinanden (så de kan køre ind i hinanden igen).

Günther svarer så “Det betyder ikke noget for os. Fordi noget vil ske, så den ene går fantastisk op i front, eller at den anden ryger bagud. Med os så sker sådan noget. Det vil ske, og så vil du æde dine ord igen i morgen aften” siger teamchefen og griner.

Günther Steiner i paddockenGünther Steiner i paddocken
Copyright Bil Magasinet BMF1


I weekenden har Haas også fået indsamlet en masse brugbar data, som teamet kan bruge til at sammenligne bilerne. Han siger da også, at dataene viser, at rækkefølgen med Grosjean forrest i kvalifikationen, ikke stemmer overens med dataene. Kevin fik ødelagt sin tid sit andet forsøg i Q2 ved at blokere hjulene under en nedbremsning.

Til spørgsmålet om Kevin er hurtigere end Romain Grosjean, svarer Günther Steiner: “Ja, det tror jeg. Han kunne have været hurtigere, for i morges var han rigtig hurtig.”

Dog mener han ikke, at de 2,5/10 sek op til Kimi Räikkönen på femteplads var muligt for Grosjean at nå.

Det er ikke nogen hemmelighed, at holdene starter udviklingen af næste års racer, allerede tidligt i sæsonen før, derfor kan det også vække bekymring, om dette års store problemer, kan være med til at påvirke udviklingen af næste års racer. Men det virker Günther Steiner ikke til at være specielt bekymret for.

“Nej, forhåbentlig positivt, så vi ikke laver de samme fejl næste år, og at vi har et dæk som har et større arbejdsvindue de virker i. Jeg tror at du lærer af de her scenarier, og tilpasser dig til det.”

For at forstå dækkenes arbejdsvindue bedre, så kan det forklares ved, at dækkene kun virker optimalt i et bestemt temperaturvindue, f.eks. 105-125 grader. Alt over og under det, gør at dækket ikke får optimalt greb, og f.eks. glider i svingene, men de kan også overophede.

Günther Steiner efter løbet i BarcelonaGünther Steiner efter løbet i Barcelona
Copyright BMF1


Meterologerne har lovet koldere vejr under selve løbet, så derfor bliver Günther også spurgt nærmere ind til, om det er et scenarie han frygter. Til det svarer han: “Jeg vil ikke sige at jeg er bange for det. Det er en mulighed. At det bliver koldere, hjælper os lige for tiden, som I også så i Silverstone.”

“Men jeg tror, at i morgen siger vejrudsigten stadigvæk regnvejr. Vi har ikke haft et regnvejrs løb i lang tid, så jeg ved ikke hvor gode eller dårlige vi vil være i det.”

Ingen af holdene har kørt med regnvejrsdækkene i år, så han kan ikke svare på hvad det vil gøre, men at alle er i samme situation.

Mange fans har også undret sig over, at det kun er Romain Grosjean der kun kører i den gamle bil, og Kevin i den nye. Derfor bliver Günther Steiner også spurgt om, han har overvejet at bytte om på de to specifikationer af biler, så Kevin får den gamle i Ungarn.

“Nej, så vil vi blive lidt forvirrede. Hvilket vi ikke er i forvejen” siger han og griner.

Bahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humørBahrains Grand Prix 2019. Günther Steiner i godt humør
Copyright Haas F1


“Vi er rimelig stabile i øjeblikket med at få en forståelse, og du behøver ikke at bruge ekstra energi, på at få ham til at dobbelttjekke noget. Man er nødt til at tro på dem.”

“Den vigtigste ting er at få data, og med data så kan man sammenligne dem, du har to indskydelser fra kørerne, i det samme løb, på den samme tid med den anden. Og hvis du også har tests hvor du kan tjekke de to specs.”

“Små fine ting ændrer dækkene. 5 grader i banetemperaturen gør en stor forskel, og du bliver vildledt af det. Fordi du tror, at det var det samme, men nej. Der var fem graders forskel, hvilket normalt ikke er et problem, men det kunne det være.”

“Så nu har vi en bil, på samme tid. To forskellige specifikationer på samme tid, i samme løb, og der skulle vi have nok data at analysere.”

Billeder fra Japans Grand Prix 2017 - Kevin Magnussen blev 25 om torsdagenBilleder fra Japans Grand Prix 2017 - Kevin Magnussen blev 25 om torsdagen
Copyright Haas F1


Günther Steiner bliver herefter spurgt ind til hvad der sker, hvis specifikationen fra det første løb i Australien er bedre, om de så kunne overveje at skifte deres tilgang til udviklingen af bilen?

“Jeg tror vi er nødt til det.”

“Når vi træffer en beslutning, så skal vi være modige nok til at sige: Hey, måske er vi gået i én forkert retning? Jeg mener, du er nødt til at være ærlig. Det betyder ikke at det er bedre, bare fordi det er nyere. Det er ikke sådan det er. Det bedste er det der kører hurtigst. Rimelig simpelt hva’.”

Slutter teamchefen med et stort smil.

Nu er der bare at krydse fingre for Kevin Magnussen, hans franske teamkammerat, og resten af Haas-teamet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:11.767 19
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:12.113 17
3. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:12.129 19
4. Pierre Gasly Oracle Red Bull Racing
S
1:12.522 15
6. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
S
1:12.851 20
7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
S
1:12.897 21
10. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:12.344 9
12. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:12.789 11
16. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:13.333 9
18. George Russell Williams Racing
S
1:14.721 11
19. Robert Kubica Williams Racing
S
1:14.839 11
20. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
S
0:00.000 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas er ikke bekymret for Ferraris motorproblemer Vettel på dispensation - Norris straffet »