Formel 1 er motorsportens kongeklasse, det er der ingen tvivl om. Det er en kategori, hvor der investeres millioner af dollars i at finde de bedste og hurtigste løsninger.
Formel 1 er primært to forskellige ting: aerodynamik og rå power.
Så er det ikke bare at bygge den største og mest effektfulde motor? Svaret er både ja og nej, og Alpine fortæller nu, at de har satset på på det sidste. Det fortæller Alpines Bruno Famin, som er ansvarlig for Alpines motorudvikling, ifølge
Autosport.com.
For ham er det ikke hestekræfterne der har været det vigtigste til udviklingen af Alpine motorerne. For ham har det vist sig, at aerodynamik har været førsteprioriteten under udviklingen af motoren.
Den opmærksomme læser kan måske undre sig over denne udtalelse, men det giver sjovt nok fin mening.
Dét som Famin udtaler sig om, er at pakke motoren tættere sammen. Det betyder, at man tilpasser powerunit til designet. Dermed bygger Alpine den bedste mulige bil og så smider den bedste mulige motor i bilen indenfor de rammer.
"Det, jeg bekymrer mig om, er bilens ydeevne,” udtaler Bruno Famin ifølge Autosport.
"Vi tog nogle valg med power unit for at have den bedste bil. Måske kunne vi have gjort det bedre på dynoen, men med en langsommere bil til sidst.”
“I stedet er A522 designet med motoren, og motoren er designet til at opnå det bedste kompromis for den bedste bil,” slutter Bruno Famin
Alpine har valgt at tage Mercedes’ turbo-design til sig. Alpine deler nu turboen op, så kompressor-siden og turbine-siden er delt op og får en kompakt motor.