Fremtidens F1 tager form

Årets sæson har allerede budt på masser af tekniske ændringer, men der er flere ændringer på vej til motorsportens kongeklasse i 2026. BMF1 giver et kort overblik over de idéer, der er på tegnebrættet.

Alfa Romeo . Copyright Alfa Romeo

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 27/4 2022 klokken 20:04

Årets Formel 1-sæson er knapt nok gået i gang, før den tekniske fremtid i motorsportens kongeklasse diskuteres igen.

Tirsdag den 26. april var F1-Kommissionen (repræsentanter fra de forskellige F1-teams, det officielle F1 og FIA) samlet til møde i London for at fastlægge rammerne for de kommende regler for 2023 men også F1’s langfristede udvikling indtil 2026, hvor VW-gruppen efter al sandsynlighed vil være repræsenteret som motorleverandør.

De basale rammer for det kommende reglement skulle iht. det tyske medie Auto Motor Und Sport allerede ved at være på plads:

E. Romagnas GP 2022. Sprintløb. Sejr til Max Verstappen foran Charles LeclercE. Romagnas GP 2022. Sprintløb. Sejr til Max Verstappen foran Charles Leclerc
Copyright Red Bull Contentpool


Motoren vil fortsat være en 1,6 liters V6-motor med et hybridsystem. Til gengæld forsvinder den såkaldte MGU-H eller ”Motor Generator Unit-Heat”, der forenklet sagt udnytter motorens udstødningsvarme og omformer den til elektrisk energi. Kritikken af MGU-H har været, at det er dyrt at lave og irrelevant for almindelige motorer.

I fremtiden skal der genvindes betydeligt mere energi via bremsen. Målsætningen er, at 50 procent af systemydelsen i en F1-motor skal være elektrisk. Ydelsen vil dog fortsat være på omkring 1000 hk.

Desuden skal benzinen til Formel 1-motorer være 100 % bæredygtig. I øjeblikket køres der med ”almindelig” E10-benzin.

Den miljøvenlig bæredygtighed må dog ikke ske på bekostning af ydeevnen, så for at have de samme ca. 1000 hk som nu, vil V6-motorerne skulle køre med højere omdrejninger.

Desuden spiller budgetloftet en stor rolle, for det er afgørende, at det ikke koster for meget, hvis Formel 1 skal kunne trække nye teams og producenter til.

Emilia Romagnas GP 2022. En Alpha Tauri mekanikere fejer vand under 1. frie træningEmilia Romagnas GP 2022. En Alpha Tauri mekanikere fejer vand under 1. frie træning
Copyright Red Bull Contentpool


Men budgetloftet er også underlagt inflation, som på grund stigende energipriser og stigende priser generelt udhuler F1-teamenes økonomiske spillerum. Derfor arbejdes der på en holdbar løsning, så budgetterne bedre kan planlægges.

Desuden er der planer om nye regler for chassiserne i 2026:

Bilerne bliver mindre, så luftmodstanden bliver lavere og farten dermed højere. Vægtgrænserne bliver ikke hævet, og desuden vil der være endnu flere bæredygtige standardkomponenter, hvilket også har til formål at sænke udgifterne for de eksisterende og eventuelt interesserede nye teams og samtidig gøre sporten mere miljøvenlig.

Derudover vil Pirelli ved to prøveløb kun stille 11 i stedet for 13 sæt dæk til rådighed for de enkelte teams – også i miljøets tjeneste.

Red Bull-raceren har fået de nye 18Red Bull-raceren har fået de nye 18" fælge og Pirelli dæk monteret.
Copyright Pirelli Media


Sidst men ikke mindst er der tale om at gøre hjelmkameraer obligatoriske for alle kørere allerede fra 2023.

Volkswagen-gruppen, der ventes at introducere Porsche og Audi i Formel 1 i 2026, forventer, at det nye reglement for 2026 som lovet ligger parat til juni i år, så arbejdet kan begynde og F1-planerne bekendtgøres officielt.

Bestyrelserne hos Porsche og Audi har allerede givet grønt lys.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Emilia Romagnas GP: Weekenden i billeder Toto: Jeg ville dø på Maldiverne »