Formel E i krise

E-udgaven af formelsporten kører mod kritiske tider: Audi og BMW har meddelt, at de trækker stikket. En anden bilkoncern lukker deres motorsportsafdeling og slukker dermed håbet om at blive en ny motorleverandører til F1.

Beijing ePrix . Copyright Formula E

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 2/12 2020 klokken 21:12

Der gik kun to dage efter Audi havde meddelt, at de stopper i Formel E, før BMW meldte ud på Twitter, at kontrakten med Andretti-teamet ikke vil blive forlænget efter 2021.

Audi vil i fremtiden satse på at vende tilbage til Le Mans med en LMDh-hybridracer og køre Dakar-rally – i en elbil.

Audi #8Audi #8
Copyright Audi Motorsport


BMW har i modsætning til Audi ikke offentliggjort alternative planer for at vende tilbage til andre motorsportsgrene.

BMW begrunder afgørelsen om at forlade Formel E med, at man har udtømt løbsseriens muligheder. En anden årsag kunne også være seriens manglende popularitet samt det økonomiske aspekt ved at holde et Formel E-hold kørende.

En anden stor bilkoncern, nemlig Volkswagen, meddelte 1. november iht. motorsport-total.com, at VW indstiller al motorsportsaktivitet og lukker deres afdeling Volkswagen Motorsport GmbH.

Audi	Audi
Copyright Audi Motorsport


Volkswagen bruger samme argument for at lukke for motorsport som Honda gjorde for at forlade Formel 1: "Mærket Volkswagen er på vej til at blive en af de førende udbydere af bæredygtig elektromobilitet. Derfor samler vi vores kræfter og har besluttet at standse vores motorsportsaktiviteter for mærket Volkswagen", udtaler udviklingschefen hos Volkswagen Frank Welsch.

Volkswagen meddelte allerede i slutningen af 2019, at de ville afslutte alle aktiviteter inden for motorsport med forbrændingsmotor, selv om en helt ny Golf GTI TCR var færdigudviklet. Desuden satte et projekt med el-prototypen ID. R flere rekorder på Nürburgrings Nordschleife.

Dermed ser VW ud til at slukke håbet om at blive en kommende motorleverandør til Formel 1 i den nærmeste fremtid.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner forsvarer Mazepin Newey til Aston Martin Rygtet tager til »