Kontroverserne under Max Verstappens sejr og mesterskabstitel i Abu Dhabi vil ingen ende tage.
FIA ser sig nu nødsaget til at komme med en eller anden form på reaktion.
FIA har lagt en udtalelse ud på sin
hjemmeside, hvor der grundlæggende står, at FIA nu vil analysere omstændighederne i forbindelse med safety car’en, der mere eller mindre afgjorde udfaldet af F1-grandprixet og dermed dette års F1-mesterskab.
Max Verstappen jagter Lewis Hamilton. Abu Dhabi 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
FIA skriver bl.a.: “FIA’s Formel 1-grandprix 2021 i Abu Dhabi har udløst et stort antal reaktioner fra F1-fællesskabet og motorsportverdenen generelt samt fra offentligheden.”
”FIA’s primære ansvar ved et arrangement er at garantere sikkerheden for alle involverede samt at sikre sportens integritet.”
Og netop ”sportens integritet” har fået hårde hug på de sociale medier og i offentligheden, da flere iagttagere og kommentatorer mener, at Max Verstappen fik mesterskabet foræret af FIA med den måde, som reglerne for safty car blev anvendt på under Abu Dhabis grandprix.
I udtalelsen hedder det bl.a., at ’skænderierne angående Max Verstappens verdensmesterskab og Mercedes’ ottende konstruktørsmesterskab i træk er med til at skade mesterskabets image.’
Derfor vil FIA nu analysere forløbet og tale med ’alle teams, kørere og medierne, så man kan lære noget af situationen og skabe klarhed om reglerne i fremtiden.’
Max Verstappen fejres efter sejren og verdensmesterskabet. Abu Dhabi 2021
Copyright Red Bull Contentpool
Det er svært at tolke FIA’s udmelding som andet end en erkendelse af, at der har været alvorlige problemer med at overholde reglerne godt nok under Abu Dhabis grandprix, og at Abu Dhabis grandprix - uagtet spændingen og vinderen - har bragt sporten i miskredit.
Selv om Mercedes’ protest angående brugen af safety car’en i første omgang blev afvist af FIA kort efter løbet, så gav løbets stewards Mercedes ret i, at reglerne artikel 48.12 ikke var blevet fulgt.
FIA’s argument var dog , at 48.13 ophæver artikel 48.12, og at artikel 15.3 giver Michael Masi „overordnet autoritet“ til at gøre, hvad han synes der er rigtigt under løbet.
Spørgsmålet er så bare, hvad man skal med de forskellige regler og artikler, hvis løbslederen Michael Masi alligevel har absolut magt over de beslutninger, der bliver truffet under løbet.
Den magt gjorde han brug af – først ved at forbyde bilerne mellem Hamilton og Verstappen at overhale, men efter en opringning fra Red Bull tillod han alligevel de fem biler at overhale Hamilton, så Verstappen lå lige bagefter med friske dæk fra en gratis pitstop under safety car-perioden.
Michael Masi
Copyright formula 1
I henhold til reglerne burde alle biler, som det normalt også er kutyme, have haft lov til at overhale, men det skete ikke, og safety car’en kom iht. artikel 48.12 også en omgang for tidligt ind.
Som
Lando Norris udtalte efter løbet, virkede det til, at afgørelsen blev truffet for fjernsynspublikummets skyld, så der var spænding lige til det sidste, og så løbet ikke sluttede efter en safety car.
”Om det er fair, skal jeg ikke kunne sige,” udtalte Lando Norris direkte efter løbet.
Desuden blev kampene om placeringerne længere nede i feltet udhulet: Ricciardo får f.eks. ikke lov til at overhale Hamilton, og dermed får han ikke mulighed for at slutte op til og kæmpe mod Vettel og Leclerc på sidste omgang.
Yuki Tsunoda fik en flot 4. plads. Abu Dhabi 2021
Copyright Red Bull Contentpool
Spørgsmålet er desuden, om FIA’s reaktion er en måde at imødegå et sagsanlæg fra Mercedes, som i skrivende stund endnu ikke har besluttet, om de vil anke resultatet til en uvildig sportsinstans.
Sæsonen er altså ikke helt forbi endnu…