Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/7 2022 klokken 14:07
Ferrari og Red Bull har løst det nye koncept omkring Formel 1 bilerne, bedst af alle i år.
Kun de to hold, har vundet løb, mens Mercedes har kæmpet hårdt, for at få styr på deres version.
Fra sæsonstart har Red Bull dog vist sig, at være lidt hurtigere end Ferrari, især når det går lige ud. Men den fordel er helt eller delvist væk nu, efter Ferrari fik fremstillet en ny hækvinge, der virker bedre i forhold til tophastighed.
Nu mangler de "blot" at få styr på deres stabilitet, inden de for alvor kan presse Red Bull i bund.
Der er dog noget der tyder på, at en del af Ferraris løsning for den manglende tophastighed, er at skrue mere op for deres Power Units samlede ydelse, hvilket igen er det der får dem til at være ustabile.
Halvvejs inde i sæsonen, har de brugt alle de motorer de har til rådighed og flere af dem, blandt andet den Sainz brændte af i Østrig, kan ikke genbruges.
Ikke nok med at det udløser mindst en straf mere, nok også to, koster det også mange penge, hvilket igen kan betyde mindre udvikling, i takt med at de nærmer sig budgetloftet.
Så selvom Ferrari lige nu er hurtigste hold på gridden, kan det hurtigt betyde at de kommer til at starte i den tunge ende, et par gange mere.