Ferraris nye bagvinge gør forskellen

Tilbage i Canadas Formel 1 Grand Prix, opdaterede Ferrari Charles Leclerc's bil med en ny bagvinge. Den fik Carlos Sainz også, da de kom til England, og den ser ud til at virke.

Englands GP Ferrari . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/7 2022 klokken 14:07

Ferrari og Red Bull har løst det nye koncept omkring Formel 1 bilerne, bedst af alle i år.

Kun de to hold, har vundet løb, mens Mercedes har kæmpet hårdt, for at få styr på deres version.

Fra sæsonstart har Red Bull dog vist sig, at være lidt hurtigere end Ferrari, især når det går lige ud. Men den fordel er helt eller delvist væk nu, efter Ferrari fik fremstillet en ny hækvinge, der virker bedre i forhold til tophastighed.

Nu mangler de "blot" at få styr på deres stabilitet, inden de for alvor kan presse Red Bull i bund.

Der er dog noget der tyder på, at en del af Ferraris løsning for den manglende tophastighed, er at skrue mere op for deres Power Units samlede ydelse, hvilket igen er det der får dem til at være ustabile.

Halvvejs inde i sæsonen, har de brugt alle de motorer de har til rådighed og flere af dem, blandt andet den Sainz brændte af i Østrig, kan ikke genbruges.

Ikke nok med at det udløser mindst en straf mere, nok også to, koster det også mange penge, hvilket igen kan betyde mindre udvikling, i takt med at de nærmer sig budgetloftet.

Så selvom Ferrari lige nu er hurtigste hold på gridden, kan det hurtigt betyde at de kommer til at starte i den tunge ende, et par gange mere.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo skal ingen steder Vettel træt af Alonso »