Kinas GP: 3. frie træning. Hamilton tager den 3. også

Sidste chance for at sætte bilen op inden kvalifikationen bød på endnu en nedtur for McLaren og Alonso, mens Mercedes igen viste de andre den hurtigste vej rundt på banen.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 11/4 2015 klokken 07:04

Fernando Alonso havde dårligt nok ramt den bumpede asfalt på banen, før hans McLaren opførte sig som en drage, da Hondas Power Unit stod af.

Fernando Alonso har ikke meget behov for hjelmen
Copyright McLaren Media


Den fremgang, som McLaren mente de havde set, blev således sat godt tilbage, samtidig med at Alonso nu skal tage hul på sin 3. motor ud af 4, og det allerde inden sæsonens 3. løb.
Mekanikerne får nu meget travlt, hvis Alonsos racer skal nå at være klar til kvalifikationen.

Mekanikerne hos McLaren skal ikke forkæles for meget, med kun en enkelt uduelig racer. Jenson Buttons racer spyede ikke ild, men hans motor lød absolut ikke godt, mens det også så ud til, at der var en fejl på bremserne.

Williams, der gennem sidste sæson nærmest var stabiliteten selv, havde igen problemer med røg i kørerbrønden i Massas racer. Holdet så ingen problemer i det, men det gjorde Massa selv og smuttede i pit.

De to Williams racere så dog ud til at fungere på banen, hvor de hurtigt fik lagt deres racere op bag Mercedes og Ferrari på 5. og 6. pladsen.

På banen var det igen Mercedes, der dominerede, men halvvejs inde i træningen var Rosberg på andenpladsen kun lidt over en tiendedel sekund hurtigere end Sebastian Vettel i Ferrari, der havde et noget større hul ned til Kimi Räikkönen i den anden Ferrari.

Manor Marussia markerede som altid den bageste del af feltet, og de var langt efter.
Med 20 minutter tilbage var Merhi lige under 6 sekunder efter Hamiltons hurtigste tid, mens Stevens var mere end 8 sekunder efter.
Hvis ikke de snart får styr på det, kan man godt stille spørgsmålstegn ved, hvad de laver i Formel 1, ud over at fylde gridden op.

I front markerede Hamilton igen, at det er ham, Mercedes skal regne med, da han igen basker Rosberg en på siden, ved at sætte hurtigste tid med en margin på mere end 2 tiendedele sekund.

Sauber er fortsat med fremme i den pointgivende del af feltet, noget overraskende med Ericsson foran Nasr. Dog var der kun 3 hundrededele sekund mellem de to.

Hülkenberg viste, at Force India måske er på vej tilbage til der, hvor vi er vant til at se dem, dog ikke i den gode halvdel af feltet, men i det mindste væk fra bunden. Dog er det ikke godt fra Perez, der sluttede bagerst i feltet, med kun Manor Marussia bag sig.

McLaren meldte positivt tilbage til Jenson Button, at de mente, at det vil være muligt at få ham med i top 10, hvilket kan virke en anelse optimistisk.

Om et par timer gælder det kvalifikationen, med Hamilton som favorit igen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.615 + 0.000 14
2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.841 + 0.226 16
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:38.313 + 0.698 17
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:38.512 + 0.897 16
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:39.020 + 1.405 8
6. Daniil Kvyat Oracle Red Bull Racing
P
1:39.106 + 1.491 14
8. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:39.243 + 1.628 15
11. Felipe Massa Williams Racing
P
1:39.410 + 1.795 17
15. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:39.694 + 2.079 16
20. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
0:00.000 - 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: 2. frie træning. Hamilton hurtigst igen Kinas GP: Kvalifikation: Hamilton på pole »