Kinas GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst

Efter det lykkedes Ferrari at ryste Mercedes i Malaysia, vil vi med stor sandsynlighed se det tyske hold langt mere aggressive i denne weekend. En spændende weekend venter os.

Malaysia GP 2015 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/4 2015 klokken 05:04

Mercedes AMG holdet viste fra start af den første træning, at de ikke bare vil lade Ferrari være i fred, da Nico Rosberg allerede efter 14 minutter satte den første tid.

Tidligere har vi set, at der gik op mod en halv time, inden den første tid blev sat, men sådan er det ikke i denne weekend. Efter 20 minutter havde 15 kørere sat en tid, med Rosberg som den hurtigste af alle.

Hvis McLaren kunne slutte løbet på søndag, med et resultat som stillingen så ud efter 25 minutter, vil de juble. Her lå Button nemlig oppe som nummer 8 og altså i pointene. Alonso var kun nummer 14 ud af de 16, der på dette tidspunkt have sat en tid.

Lotus havde udlånt Grosjeans racer til Jolyon Palmer, der kvitterede ved at sætte super ringe tider, samtidig med at Maldonado var næsthurtigste mand på den krævende bane.

Lewis Hamilton var efter den første halve time langsommeste mand, og aktiviteten i pitten omkring Hamiltons bil kunne antyde, at der kan være et problem, men det er dog ikke noget, der er kommet udmeldinger om fra holdet.

Hos Manor Marussia Racing var der endnu engang fremgang at spore, da det faktisk lykkedes for holdet at sende begge biler ud på banen. De var dog fortsat markant langsommere end alle andre. Næsten 7 sekunder langsommere end den hurtigste og 3 sekunder langsommere end Palmer.

Roberto Merhi
Copyright manor F1 Team


Med 40 minutter tilbage af træningen var Hamilton igen at finde på banen, og verdensmsteren kvitterede ved at sætte dagens, på det tidspunkt, markant hurtigste tid, der var mere end 5 tiendedele sekund hurtigere end Rosbergs bedste tid, der inden da også var feltets hurtigste.

Hos McLaren så det ud til at gå lidt bedre. Jenson Button hev sin racer op midt i feltet og var med omkring en halv time tilbage noteret som nummer 11, mens Alonso rodede rundt som nummer 15.

Jenson Button
Copyright McLaren Media


Netop Fernando Alonso virkede meget afslappet, men så heller ikke ud til at have travlt. Det meste af hans træning foregik ventende i garagen, mens mekanikerne arbejde på hans bil, hvilket kunne tyde på, at der var problemer med spanierens racer.

Ferrari, som der er store forventninger til i denne weekend, var best of the rest, efter Mercedes, men desværre mere end et sekund langsommere end den tyske konkurrent. Vettel var igen den hurtigste af de to, men det var kun en tiendedel sekund der adskilte ham og Räikkönen.

Williams lovede forud for denne weekend, at de ville komme med nogle opdateringer til deres racer, der ville hjælpe dem til at sætte Mercedes og Ferrari under pres, men noget kunne tyde på, at de ikke rigtigt har fået disse opdateringer til at virke. I hvert fald lå Massa nede i bunden som nummer 17 og Bottas som nummer 9. Men de kan nå det endnu inden løbet på søndag.

Sauber viste gode takter, især fra Philipe Nasr, der igen viste, at han er den bedste på Sauber holdet, og at han har det, der skal til for at være med helt fremme. Nasr sluttede oppe som nummer 5.

Hamilton slutter på toppen, mens Merhi slutter i bunden. Button var 3 tiendedele sekund hurtigere end Alonso.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:39.033 + 0.000 21
2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:39.574 + 0.541 21
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:40.157 + 1.124 18
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:40.661 + 1.628 27
6. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:41.029 + 1.996 21
7. Daniil Kvyat Oracle Red Bull Racing
P
1:41.097 + 2.064 24
9. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:41.303 + 2.270 23
10. Felipe Massa Williams Racing
P
1:41.304 + 2.271 17
13. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:41.845 + 2.812 19
17. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:42.161 + 3.128 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvad der er gammelt, behøver ikke være dårligt Kinas GP: 2. frie træning. Hamilton hurtigst igen »