Kinas GP: Løbet LIVE - Ferrari på podiet

Regnvejret i går gav en kvalifikation med enkelte overraskelser, og det lykkedes Red Bull at splitte de to Mercedeskørere. Nu er det tid til et tørvejrsløb, og det bliver spændende at se, hvilke hold, der har opsat deres biler klogt.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 20/4 2014 klokken 08:04

Der har ikke været megen drama endnu under træningerne eller kvalifikationen i Kina, og den eneste, der har en straf på bagen er Maldonado, der har en 5-placerings straf for hændelsen under sidste løb.

Denne straf har dog ikke gjort den store forskel, da Maldonados bil i går havde så mange problemer, at den aldrig kom til start i kvalifikationen, og Maldonado har derfor fået tilladelse af stewardsne til at køre løbet i dag.

Banerekorden er tilbage fra det første Grand Prix på banen i 2004, lavet af Shumacher, og der er 56 omgange, som de skal igennem i dag.

Banens to langsider har begge en DRS zone, og kun Mercedes teamet har en opdatering til deres bil i form af enkelte ændringer på næsen.

Vi er selvfølgelig klar til at følge løbet LIVE her, når klokken slår 9.00.

Kina Copyright Lotus GP


Hvis I har spørgsmål, skal I være velkomne til at skrive dem i diskussionen forneden, og så vil jeg forsøge at besvare dem undervejs.

Vi har Lewis Hamilton på pole, efterfulgt af Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel og Nico Rosberg. Kevin starter 15'er, og er den eneste, der er på mediumdækket. Alle andre er på det bløde soft dæk.




Omgang 1-5 af 56
1: Starten går, hele feltet ligger tæt gennem første sving. Alonso er helt oppe som 3'er, og Hamilton har taget starten.

1: Hülkenberg er 6'er, hvor Räikkönen er helt nede som 10'er.

2: Rosberg fik en dårlig start og kom ned som 7'er, men har på langsiden hentet Hülkenberg. Kevin er helt nede som 16'er nu.

2: Sutil er langt bag de andre, allerede 5 sekunder bag Ericsson.

3: Kevin meddeler over radioen, at der er problemer med hans frontvinge.

3: Teamkammerat Button er på vej op i feltet - Han har lige snuppet Vergne.

3: Kevin meddeler igen, at hans vinger virker OK nu.

3: Grosjean og Räikkönen ligger tæt og kæmper om 9'ende pladsen. Feltet har ellers fundet sig på deres pladser, og der er kun få personer indenfor DRS.

4: Massa og Rosberg har ligeledes deres kamp om 5. pladsen. Replay fra starten viser, hvordan Bottas og Rosberg, samt Massa og Alonso støder sammen i starten. Dog virker det ikke som om, det har påvirket nogen af kørerne.

5: Alonso har hentet ind på Vettel på 2. pladsen. Han er under et sekund fra.

Den øjeblikkelige stilling lyder:
Hamilton
Vettel
Alonso
Ricciardo
Rosberg

Massa
Hülkenberg
Bottas
Grosjean
Räikkönen

Kvyat
Pérez
Button
Vergne
Gutierrez

Magnussen
Kobayashi
Maldonado
Bianchi
Chilton

Ericsson
Sutil

Felipe Massa og Rob Smedley Copyright Williams F1

Omgang 6-10 af 56
7: Sutil er kørt i pit og bilen køres ind i garagen.

7: Hamilton meddeler over radioen, at han er godt tilfreds med dækkene - Det ene frontdæk smuldrer lidt, men ellers er alt godt. Han har lige nu et forspring på 7 sekunder.

8: Button går i pit som første mand. Han skifter fra soft til medium, og det tidlige stop kan skyldes netop, at hans soft dæk var begyndt at smuldre. Han kommer ud på banen bagerst.

9: Vettel giver også en radiomeddelelse om, at hans dæk ligeledes er ved at være færdige. Pitten melder tilbage til ham, at der ikke er noget hul i kørerfeltet, så det vil være svært at få ham ud uden trafik.

9: Sutils løb er nu officielt slut.

10: Massa, Hülkenberg og Bottas ligger i kamp om 6. pladsen. Massa er forrst, men Hülkenberg er under et sekund fra.

10: Grosjean går i pit, han skifter ligesom Button til Medium dækket.

10: Replay viser, hvordan bagdækkene på Alonsos ferrari har en god temperatur, men at frontdækkene smuldrer.

Omgang 11-15 af 56
11: Räikkönen, Pérez, Massa og Ericsson pitter. Massa holder længe i pitten, og de har slet ikke dækkene klar. De kæmper samtidigt med at få venstre baghjul på. De er nødt til at køle bremseskiverne for at bilen ikke bryder i brand. Efter lang tid lykkes det dem at sætte det på.

12: Hülkenberg pitter, det samme gør Alonso, Kobayashi og Bianchi. Hülkenberg er tilbage som 11'er, og alle, der har pittet, er skiftet til medium dækket.

12: Kevin er oppe som 10'er, men har selvfølgelig ikke pittet, da han startede på medium dækket.

13: Vettel går i pit, og har samtidigt meddelt over radioen, at han godt vil have instillet sin frontvinge 4 klik op. Han kommer ud lige bag Alonso, der ligger 4'er.

13: Vettel sætter allerede hurtigste anden sektor.

14: Rosberg får at vide, det er tid til at gå i pit. Han er tilbage på banen som 7'er.

14: Hamilton og Ricciardo i front mangler stadig deres første pitstop. Det samme gør Vergne på 6. pladsen og så selvfølgelig Kevin.

15: Räikkönen forsøger sig på Grosjean - En mindre flot, men ikke desto mindre effektiv overhaling for 10. pladsen.

15: Pérez laver samme forsøg mod Button, og snupper derfor 12. pladsen.

15: Ricciardo går i pit, medens Vettel får at vide, han skal bakke lidt af på Alonso for at få dækkene til at fungere optimalt.

Fernando Alonso Copyright Ferrari Media

Omgang 16-20 af 56
Den øjeblikkelige stilling lyder:
Hamilton (Mangler pitstop)
Alonso
Vettel
Rosberg
Ricciardo
Hülkenberg
Bottas
Räikkönen
Magnussen

16: Medens det blev skrevet tog Räikkönen netop Magnussen. Næste bag er Grosjean, der er helt oppe bag Kevin.

17: Grosjean går på indersiden af Kevin og kommer nemt forbi.

17: Hamilton ligger over 31 sekunder fra Alonso, men kører alligevel bredt i et sving. Han kører senere på omgangen i pit.

18: Et stop på 2.9 sekunder, og Hamilton er tilbage i front.

18: Magnussen er sidste mand i pit. Han skifter til soft dækket og er på banen igen som 17.

18: Der er ingen telemetri for Rosbergs bil, og i meddelelser over radioen beder ingeniørerne om, at Rosberg aflæser nogle bestemte tal på sit rat - Herunder brændstofforbruget.

19: Der er lidt fart i Magnussen nu - Han er oppe som 17'er, og kører omkring et halvt sekund hurtigere i første sektor end Gutierrez, der er foran.

Kevin Magnussen Copyright McLaren Media

Omgang 21-25 af 56
21: Vettel og Rosberg i kamp om 3. pladsen. Rosberg er kun et halvt sekund bag.

22: Samtidigt kæmper Button for at komme foran Kvyat, og Pérez for at komme foran Grosjean.

Den øjeblikkelige stilling lyder:
Hamilton
Alonso
Rosberg
Vettel
Ricciardo

Hülkenberg
Bottas
Räikkönen
Grosjean
Pérez

23: Der er næsten kontakt mellem Vettel og Rosberg. Rosberg når lige foran, men Vettel får mulighed for DRS, og de to ligger side om side. Det er godt ræs, men Mercedesmotoren er intet match for Renaults, og Vettel må give slip på Rosberg.

23: Rosberg får også ros af teamet over radioen.

24: Ricciardo kører over to sekunder hurtigere end Vettel på den seneste omgang, og de to ligger nu side om side.

24: I slutningen af omgangen får Vettel at vide, hans skal lade Ricciardo forbi. Ricciardo får samtidigt meddelelsen, at han skal køre forbi.

24: Vettel vælger at meddele tilbage, at han ikke adlyder teamordre. "Det er bare ærgerligt," siger han.

25: Så kommer duellen for alvor mellem de to. Ricciardo forsøger med DRS indenom, og et lidt sent tryk på bremsen fra Vettel får Ricciardo foran.

Omgang 26-30
27: Magnussen har indhentet Gutierrez med næsten et sekund per omgang. Han er kun et halvt sekund fra, og DRS gør, han kommer forbi. Han er nu 14'er bag Button.

28: Grosjean har problemer med fjerde gear. Han får at vide over radioen, at kan skal forsøge at bruge gearet så lidt som muligt.

28: Vettel får at vide over radioen, at han skal blive på banen, fordi det vil hjælpe teamet. Vettel har truet lidt med at gå i pit. Ricciardo er på en to-stopper.

Vi venter på næste pitrunde Copyright Pirelli

Omgang 30-35
30: Problemerne med Grosjeans gearkasse blev for store, og han har parkeret ude på banen.

30: Både Button og Massa har været i pit, og Pérez er på vej ind nu.

31: Pérez får i hans forsøg på at bremse ned inden pitlanen, lavet et ordentligt slidmærke i dækkene. Godt han skal ind og have nye på.

32: Rosberg henter mere ind på alonso og er nu kun omkring et sekund fra.

32: Kevin pitter samtidigt med resten af feltet nu. Han går på medium dækket endnu en gang, og det tyder på, han er på en to-stopper.

33: Top 5 mangler endnu at pitte, sammen med Chilton.

34: Alonso er første af top 5 i pit. Han er tilbage på banen som 5'er.

Vi har følgende stilling fra 6. placering:
Nr. 6: Hülkenberg
Bottas
Räikkönen
Pérez
Kvyat

Button
Vergne
Magnussen
Gutierrez
Maldonado

Kobayashi
Massa
Bianchi
Chilton
Ericsson

35: Vettel bliver overhalet af en Caterham, og han brokker sig gevaldigt over radioen.

35: Så går Vettel i pit, og han er tilbage igen som 5'er, bag Alonso.

Omgang 36-40 af 56
36: Alle i top 10 har brugt omkring de 60 kg brændstof på nuværende tidspunkt. Kun Hamilton, Rosberg og Ricciardo mangler at pitte anden gang.

37: Der er noget stillestående på banen i øjeblikket.

37: Gutierrez og Maldonado kæmper om 15. pladsen. Maldonado er helt oppe bag Gutierrez, og fra ydersiden i et sving går han foran. Svinget efter svarer Gutierrez tilbage og kommer foran igen.

38: Rosberg og Ricciardo går i pit, medens Vettel sætter hurtigste tid. Rosberg er tilbage som 3'er lige bag Alonso, efterfulgt af Ricciardo.

39: Hamilton går i pit, og han får at vide, at hans frontvinge vil blive renset for dækstumper, så hans vinge igen bliver mere effektiv.

Stillingen lyder:
Hamilton
Alonso
Rosberg
Ricciardo
Vettel

Hülkenberg
Bottas
Räikkönen
Pérez
Kvyat

Button
Vergne
Magnussen
Maldonado
Gutierrez

Massa
Kobayashi
Bianchi
Chilton
Ericsson

39: Magnussen forsøger sig på Vergne, men indtil videre uden held.

Omgang 40-45 af 56
40: Rosberg bliver spurgt om, hvor meget benzin han har tilbage, og efter at have svaret tallet, siger han, at de altså skal lade være med at spørge mere om det - Det er tydeligvis meget forstyrrende for tyskeren, der forsøger at indhente Alonso.

41: De seneste to omgange har netop Rosberg hentet næsten 3.5 sekunder på Alonso.

41: Magnussen forsøger sig stadig på Vergne, men det lykkes ikke helt endnu. Samtidigt starter tredje pitrunde, og Gutierrez og Kobayashi går i pit.

42: Rosberg er nu under et sekund fra Alonso. DRS og så er han forbi, og det er igen Mercedes rent i front. Nu er den eneste kamp på banen Magnussen og Vergnes.

44: Ericsson går i pit fra bagerste placering. Ricciardo henter så småt ind på Alonso.

45: Rosberg får at vide over radioen, at nu kan han endelig bruge den mængde brændstof, han har lyst til.

Omgang 46-50
46: Ricciardo tager ca. en tiendedel på Alonso hver sektor.

47: Der sker ingenting ude på banen i øjeblikket.

49: Kevin er omkring 2.5 sekunder fra Vergne, men har hentet over et halvt sekund på den seneste sektor.

49: Anden sektor går dog ikke nær så godt, og her er han en tiendedel langsommere.

50: 1.9 sekunder er der nu mellem Magnussen og Vergne. Ricciardo får slet ikke hentet mere på Alonso oppe i front.

50: Bottas får at vide, at han godt må hæve temopet lidt, hvis han tror, han kan nå Hülkenberg på 6. pladsen.

Omgang 51-56
Stillingen for top 15 lyder lige nu:
Hamilton
Rosberg
Alonso
Ricciardo
Vettel

Hülkenberg
Bottas
Räikkönen
Pérez
Kvyat

Button
Vergne
Magnussen
Maldonado
Massa

51: Magnussen nu 1.6 sekunder fra Vergne. Ricciardo fortsat 5.2 sekunder fra Alonso, og Bottas 3.1 fra Hülkenberg.

52: Ricciardo får nu indhentet noget mere på Alonso - 3.6 sekunder er der mellem dem, fordi Alonso fik lavet en fejl. Kevin er 1.4 bag Vergne, og Bottas 3.0 fra Hülkenberg.

54: Over halvdelen af feltet er en omgang bagud i forhold til de forreste. Bottas har indhentet yderligere til 2.4 sekunder fra Hülkenberg. Kevin er oppe på at være 3.3 sekunder bag Vergne.

55: 1.7 sekunder mellem Bottas og Hülkenberg. Disse er de eneste, der rigtig ligger bare lidt tæt.

56: Den allersidste omgang, Bottas er 0.7 sekunder fra Hülkenberg nu.

Lewis Hamilton kører over stregen for det ternede flag, og løbet slutter således:
Hamilton
Rosberg
Alonso
Ricciardo
Vettel

Hülkenberg
Bottas
Räikkönen
Pérez
Kvyat

Button
Vergne
Magnussen
Maldonado
Massa

Gutierrez
Kobayashi
Bianchi
Chilton
Ericsson

Udgået:
Grosjean
Sutil

Rosberg får en masse ros fra teamet over hans flotte kørsel i forhold til, at han selv skulle holde styr på bilens telemetri.

Også Ricciardo får ros, men det er tydeligt med ærgrelse i stemmen.

Det er herved afslutningen på Kinas GP, men vi er selvfølgelig tilbage d. 9-11 maj, hvor der køres det første af Europas Grand Prix'er i Spanien.

Nogle stykker fra BMF1, inklusive mig selv, tager til Spanien for at se løbet sammen med Rapido Travels, og vi glæder os meget til at se Jer, der også skal afsted.

TILLÆG: Det har efter løbet vist sig, at en fejl fra stewards har gjort, at flaget faktisk blev vinket ved omgang 55 - Altså en omgang for tidligt. Jævnfør artikel 43.2 i FIA's sportsreglement er løbet derfor afgjort fra omgang 54.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:28.338 2 25
2. 4. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:46.338 2 18
3. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T33:51.938 2 15
4. 2. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T33:55.438 2 12
5. 3. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T34:16.138 2 10
7. 7. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T34:24.038 2 6
8. 11. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T34:44.638 2 4
11. 12. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
53 omg. 2 0
13. 15. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
53 omg. 2 0
15. 6. Felipe Massa Williams Racing
P
53 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Lauda nægter Mercedes fordel Kinas GP: Løbsresumé »