Japans GP: Løbet - Vettel sikrer sig ikke titlen

I dag er løbet, hvor Sebastian Vettel har mulighed for at sikre sin 4. VM-titel i træk, så især Alonso vil helt sikkert gøre sit for, at Vettels drøm ikke bliver virkelighed. Vi er klar med Japans GP LIVE.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 13/10 2013 klokken 07:10

Inden Japans GP i dag går i gang, vil der blive holdt et minuts stilhed til ære for Maria de Villota, der desværre døde i går.
Maria var kørte galt for halvandet år siden i en Formel 1 test for Marussia, hvor hun blandt andet mistede synet på det ene øje.

Lægerne mener, at Marias død skyldes de længerevarende skader, hun pådrog sig under ulykken.

Maria de Villota Copyright Marussia F1 Team


Japans GP bliver et nervepirrende løb for Vettel - Hvis han vinder dagens løb og Alonso bliver 9'er eller dårligere, er han sikret sin 4. VM-titel.

Lige nu har Vettel et forspring på 77 point i mesterskabet, og med en sejr i Japan (Og Alonso som 9'er), vil forspringet være på 101.

Det Betyder, at Alonso i de sidste 4 løb af sæsonen, selv hvis Vettel udgår, kun kan indhente de 100 af pointene.

De sidste 3 ud af 4 år har Vettel vundet på Suzuka.


Til selve løbet har Charles Pic fået en drive through straf, som skal tages grundet kørsel for rødt lys under gårsdagens kvalifikation. Straffen skal tages inden 5 omgange af løbet.

Derudover har både Pic og Bianchi fået 10-placerings straf for 3. reprimande fra stewards, og Sutil 5 placeringer for gearkasseskift.

Kimi Räikkönen Japans Grand Prix copyright Lotus

Vi skal til Japans GP gennem 53 omgange, hvor rekordholder for hurtigste omgang er Räikkönen fra 2005 - et legendarisk løb, hvor Kimi kørte sig fra P17 til P1.

Dækvalget ligget på de hårde dæk og mediumdækket - Kun Ricciardo (P16) og Pic (P20) starter på det hårde dæk.

Omgang 1-5
Starten går, og der er fuld fart i toppen - Vettel overhaler Webber, Grosjean overhaler dem begge, men Hamilton har fået problemer og kører langsomt på banen, plus van der Garde og Bianchi er stoppet i første sving.

Vettel radiomeddeler problemer med frontvingen - Måske efter sammenstød med Hamilton? Pitten forsikrer dog Vettel om, at alt ser fint ud på deres skærme.

Hamilton på vej rundt på banen er punkteret, men når ind i pitten og får skiftet dæk. Han er selvfølgelig bagerst.

Pic har fået taget sin drive through straf, og stillingen er som følger:

Grosjean
Webber
Vettel
Rosberg
Massa
Alonso
Hülkenberg
Pérez
Gutierrez
Button
Räikkönen

Di Resta
Bottas
Ricciardo
Maldonado
Sutil
Vergne
Chilton
Pic
Hamilton
Van der Garde (ude)
Bianchi (ude)

Stewards vil undersøge uheldet mellem van der Garde og Bianchi.

Replays viser, at skaden på Hamiltons bil var forårsaget af Vettels frontvinge.

Webber haler ind på Grosjean i toppen - Der er kun 1 sekund mellem de to.

Kun mellemrummet mellem Vettel og Rosberg på 4 sekunder er til at se. Resten ligger inden for 0-2 sekunder fra hinanden.

Nico Rosberg Japans Grand Prix copyright Mercedes AMG

Omgang 6-10
Vettel har svært ved at følge med Grosjean og Webber i front og får at vide over radioen, at han skal falde tilbage og spare på sine dæk.

Kimi får snuppet Button for P10 og Ricciardo får Bottas for P13. Begge er øjeblikkeligt hurtigere end de forankørende.

Vergne pitter allerede på 6. omgang. Også Hamilton går i pit.
Button, Bottas og Sutil følger hurtigt efter.

Hamilton bliver inde i pitten - Det ser ud til, at han udgår allerede.

Teamkammerat Rosberg kører langsomt i et sving ude på banen, men finder farten igen.
Hamilton er nu steget ud af bilen - Hans løb er slut.

Omgang 11-15
Alonso ligger endnu bag Massa i forsøg på at finde en vej udenom. Samtidigt pitter Hülkenberg og di Resta.

Vettel har fundet sig til rette igen og haler nu ind på Webber, der har 2.5 sekunder op til Grosjean. Webber vælger da at pitte - Samme gør Räikkönen og Massa.

Button sætter hurtigste tid fra P12.
Omgangen efter går Grosjean i pit. Vettel bliver på banen.

Replays viser, hvordan Rosberg under sit pit stop bliver givet fri på et uheldigt tidspunkt - Han er lige ved at støde ind i Pérez - Dette bliver selvfølgelig undersøgt af stewards.

Alonso pitter fra P2 - Heldet er ikke helt med ham, og han kommer på banen igen lige efter Massa.

Så blev det Vettels tur til at gå i pit. Det sker samtidigt med, at Grosjean fra P2 sætter hurtigste tid.
Vettel kommer på banen som 3'er efter et langsommere stop end Grosjeans.

Vi har den øjeblikkelige stilling:
Grosjean
Webber
Vettel
Ricciardo (mangler at pitte)
Rosberg
Hülkenberg
Massa
Alonso
Gutierrez
Räikkönen
Pérez
Button

Omgang 16-20
Rosberg får en drive through straf for at blive lukket ud i Pérez under pit stoppet. Han tager den på 16. omgang og er på banen igen som 12'er.

Ricciardo er endnu uden pit stop, men han startede også på det hårde dæk.
Vettel er 3 sekunder bag Webber, men hans ingeniør siger, de sagtens kan "blive der lidt endnu".

Maldonado og Sutil kæmper side om side for P15. Samtidigt ligger Ricciardo (P4), Hülkenberg, Massa og Alonso alle under 1 sekund fra den forankørende.

Alonso gør forsøg på Massa, og med hjælp fra DRS kommer han let forbi. Hülkenberg forsøger at lave samme trick på Ricciardo, men uden held.

Ricciardo er i øjeblikket den, der sænker feltet - Han taber 2.5-3 sekunder per omgang til Vettel.

Romain Grosjean Japans Grand Prix 2012 copyright Lotus

Omgang 21-25
Hülkenberg gør endeligt sit forsøg og kommer forbi Ricciardo. Allerede i første sektor er han 2 sekunder hurtigere.

Alonso får også overhalet Ricciardo, der nu går i pit. Massa og Räikkönen snupper Gutierrez og er nu hhv. 6'er og 7'er.

Stillingen siger da:
Grosjean
Webber
Vettel
Hülkenberg
Alonso
Massa
Räikkönen
Gutierrez
Pérez
Button

Alonso er under et sekund fra Hülkenberg, men endnu ikke helt tæt nok på til et overhalingsforsøg.

Oppe i front har Webber nu hentet Grosjean - 0.6 sekunder mellem de to.

Rosberg går i pit på 25'ende omgang. Samme gør Webber.

Suzuka Japans Grand Prix 2012 copyright Mercedes AMG

Omgang 26-30
Vettels ingeniør siger, at Vettel ikke skal gå helt amok nu, men at han har en god fart. Han sætter hurtigste tid på 26. omgang.

Igen får Vettel radiomeddelelse: "Vi kører ikke mod Webber - Vi kører mod Grosjean!"

2. pitrunde begynder så småt - Bottas og Sutil begge i pit.

Vettel henter flere hundrededele på Grosjean per omgang. Der er 1.2 sekunder mellem dem.
Grosjean er måske ved at få stress på - han får låst højre forhjul i det ene sving.

Efter den mishandling af dækkene er det godt, han går i pit - Og efterlader P1 til Vettel. Hülkenberg går også i pit.

Grosjean havner bag Webber efter stoppet. Samtidigt meddeles det fra løbskontrollen, at de vil undersøge, hvorvidt Ricciardo tidligere fik fordel af at køre uden for banen under overhaling af di Resta.

Omgang 31-35
Alonso smutter i pit. Når ud lige bag Hülkenberg for P6.

Ricciardo får en drive through straf for ovenstående hændelse med di Resta.

Räikkönen smutter i pit og er på banen som 7'er, mellem Massa og Ricciardo.

Efter det meste af pit stop-runden er stillingen:
Vettel (mangler at pitte)
Webber
Grosjean
Hülkenberg
Alonso
Massa
Räikkönen
Rosberg

Løbskontrol vil nu se på, om Massa har kørt for stærkt i pitten, medens Ricciardo tager sin straf.

Massa får samme straf, og skal en tur gennem pitten.

Button og Vergne kører meget anonyme løb fra P9 og P10.

Omgang 35 - Grosjean henter nu 0.2-0.3 sekund per omgang på Vettel.

Jenson Button Copyright McLaren Media

Omgang 36-40
Radiomeddelelse til Webber: "Det er ikke ovre endnu, bliv ved med at presse på. Det er ikke ovre endnu."

Räikkönen, P6, sætter hurtigste omgang. Massa har taget sin straf og ligger nu 11'er.

Så bliver det Vettels tur til at skulle i pit. 2.4 bliver stoppet, og han er på banen som 3'er.

Eneste kamp på banen øjeblikkeligt er Vergne-Gutierrez for P9.

Medens Räikkönen langsomt haler ind på Alonso, sætter Vettel hurtigste tid og haler derved ind på Grosjean.

Vi har stillingen:
Webber
Grosjean
Vettel
Hülkenberg
Alonso
Räikkönen

Omgang 41-45
Så forsøger Vettel sig på Grosjean. Det lykkes - Vettel nu P2.
Han fortsætter med at hente godt ind på Webber, der alligevel ser ud til at skulle stoppe igen senere.

Det sagde jeg lige før tid - Webber nu i pit og på banen igen som 3'er.

Derved har vi stillingen:
Vettel
Grosjean
Webber
Hülkenberg
Alonso
Räikkönen
Gutierrez
Massa
Rosberg
Ricciardo

Der er nu lige mellem 4 sekunder mellem Vettel og Grosjean, og ligeledes mellem Grosjean og Webber.


Maldonado (P15) får lige halvsovet lidt og tager en smuttur uden for banen.

Copyright Sahara Force India

Omgang 46-50
Webber får hentet godt ind på Grosjean nu - især efter at Grosjean kommer uden for banen i et sving.

Alonso får møvet sig forbi Hülkenberg i sving 1. Samtidigt får Rosberg taget Massa for P8.

Grosjean kæmper for at holde Webber bag sig nu. Det er hård kamp for franskmanden. Kampen gør også, at Vettel trækker godt fra i front.

Webber prøver på begge sider af Grosjean, men det lykkes ikke for ham endnu.
End ikke med DRS får Webber overhalet.

Nu når de to kæmpende kørere i trafik.

Omgang 51-52
3 omgange igen. 3 biler for Grosjean og Webber at overhale inden de kan forsætte deres kamp alene.

Længere nede kæmper teamkammerat Kimi med at komme forbi Hülkenberg for P5.

Webber når helt op på siden af Grosjean, men stadig ikke forbi. De er endnu i trafik, og kampen er hård.

Så er der DRS på langsiden, og Webber kommer forbi. Grosjean hænger dog på endnu.

Bedre går det for den anden Lotus-kører: Kimi foran Hülkenberg for P5.
Sidste kamp er mellem Rosberg og Gutierrez, på sidste omgang.

Selv med DRS får Rosberg dog ikke overhalet.

Vettel er nu ved start-mål, og vinder løbet 7.5 sekunder foran Webber.

Slutstillingen bliver da:
Vettel
Webber
Grosjean
Alonso
Räikkönen

Hülkenberg
Gutierrez
Rosberg
Button
Massa

di Resta
Vergne
Ricciardo
Sutil
Pérez

Maldonado
Bottas
Pic
Chilton

Ude: Hamilton, van der Garde, Bianchi.

Direkte efter målstregen trækker Grosjean og Rosberg ud til siden.
De bliver kørt tilbage i safety car'en.

Selv med denne sejr betyder det, at Vettel IKKE har sikret sig mesterskabet, og kampen fortsætter næste gang til Indiens Grand Prix d. 25-27 oktober.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T26:49.301 2 25
2. 1. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T26:56.401 3 18
4. 8. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T27:34.901 2 12
8. 6. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:01.301 4 4
9. 10. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T28:10.101 3 2
10. 5. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T28:18.501 3 1
15. 11. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
52 omg. 3 0
16. 15. Pastor Maldonado Williams Racing
P
52 omg. 2 0
17. 13. Valtteri Bottas Williams Racing
P
52 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
7 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault overhaler Ferrari Japans GP: dagen derpå »