Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/10 2013 klokken 05:10
Efter en hård afkørsel under første træning, som medførte at han måtte sidde den anden træning over, var det ikke overraskende Jules Bianchi i Marussia raceren, der var første mand ude på Suzuka.
En anden der også havde behov for tid på den japanske bane, var Sergio Perez i McLaren. Derfor var han ikke overraskende tideligt ude, hvor hans tider fra start også viste at han havde behov for det.
Allerede efter små 15 minutter bliver der sat så meget skub i tingene, at Romain Grosjean sætter weekendens, på det tidspunkt, hurtigste tid.
Mark Webber sikre dog at Lotus ikke holder den længe, da han i sit første forsøg, hugger mere end et halvt sekund af den bedste tid.
Sebastian Vettel viser, at Suzuka er vanskelig, da han laver en af sine sjældne fejl under ind bremsning til hårdnålen, dog uden at det betyder andet end en lille ”flat spot” og at han kun sætter den tredje hurtigste tid.
Lewis Hamilton, der var hurtigst under første træning, men faldt igennem under den anden træning, kæmpede hårdt med Mercedesen, men viste trods alt gode takter og var igen med fremme, dog rent tidsmæssigt langt efter de hurtigste.
Halvvejs inde i træningen så vi de første bløde dæk i brug hos Lotus, der hurtigt medførte at Grosjean fik sat hurtigste tid.
Force India køreren Paul di Resta, var den første til at vise, at det nemt kan gå galt på den japanske bane, da han spandt rundt og røg i barieren.
Di Restas mekanikere ved således godt hvad de skal lave i den 1,5 time der er til kvalifikationen, da han rev frontvingen af og smadrede baghjulsophænget.
For dem der gerne vil have lidt modgang til Sebastian Vettel, var der godt nyt, da det blev meldt ud, at han ikke fik mere tid på banen, som følge af problemer med hans KERS batteri, der så skulle skiftes.
Om det bliver et problem for tyskeren? Næppe!
Med lidt over 7 minutter tilbage, sætter Ferrari de bløde dæk på begge deres racere, men til trods for dette, lykkes det hverken for Alonso eller Massa at sætte ny hurtigste tid.
Webber, i den eneste tilbageværende Red Bull, kom også ud på Soft dækkene, hvilket gav et noget anderledes resultat, da han lige barberede mere end 7 tiendedele af den hidtil bedste tid, til trods for en fejl.
Hamilton presser godt på i sin sidste tur rundt på banen, hvilket sender ham op som nummer to.
Forud for kvalifikationen ser det ud til at Red Bull, ikke overraskende har styr på det, men at Mercedes igen vil være i stand til at presse dem, sammen med Lotus. Ferrari ser ikke rigtigt skarpe ud igen i denne weekend.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)