Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/10 2013 klokken 10:10
Ja, Sebastian Vettel vandt igen og Mark Webber sikrede Red Bull andenpladsen. Men var løbet kedeligt og forudsigeligt fra starten? Nej!
Roamin Grosjean så længe ud til at kunne snyde de to Red Bull kørere, efter at han med en kanon start overtog føringen fra starten, og Vettel samtidig så ud til at have lidt problemer efter nærkontakt med Hamiltons baghjul i første sving.
Mens Grosjean og Webber trak fra i front, tabte Vettel stille og roligt tid, dog uden at de bagvedliggende formåede at hente ind på ham. Men selvom Red Bull for en sjælden gang skyld ikke var de hurtigste på banen, var det Red Bull, der lagde den bedste strategi.
Webber kom på en 3 stop strategi som den eneste af de førende, og Vettel blev på 2 stop. Og de var i sidste ende de to stop, der gav det bedste resultat.
Vettel passede godt på dækkene og formåede at køre hurtigt på de rigtige tidspunkter, mens Webber med det ekstra stop var den hurtigste af de to.
Webber kunne have sikret sig sejren, men han brugte for mange omgange bag Grosjean i løbets slutfase, hvilket betød, at han aldrig kom op til Vettel, som han så også lige skulle have rykket forbi.
Alonso, som er den eneste i feltet, der teoretisk stadig kan vinde mesterskabet ud over Vettel, havde et svært løb, men formåede trods alt at komme op på en 4. plads, efter at han måtte kæmpe sig forbi Massa i den anden Ferrari, til trods for at Massa fik besked fra pitten på at lukke ham forbi. En ordre brasilianeren valgte at ignorere.
Hos Mercedes var det en rimelig god dag for Rosberg, der dog fik en ekstra tur gennem pitten, da hans mekanikere slap ham ud efter et pitstop, så han var ved at køre ind i siden på Perez.
Hamilton havde en skidt dag, der startede med en punktering i første sving, som åbenbart ødelagde hjulophænget, og han måtte derfor trække sig.
Som i sidste uges Koreanske Grand Prix, var det Romain Grosjean, der var en af de lysende stjerner. Han lavede en perfekt start og kørte et yderst veldisponeret løb, hvor han endte på podiet.
Hot or Not skildrer mest af alt, at der ikke er så meget, der var under not.
Hot:
Grosjean. Nu bedre starter end Alonso
Vettel. Moden kørsel, som vi aldrig før har set fra ham
Alonso for at kæmpe hele vejen
Not.
Marussia for igen at få tingene til at falde fra hinanden, denne gang tog de så en Caterham med i faldet.
Massa for at køre for hurtigt i pitten, hvilket bare er dumt
Perez for at være lige lovlig aggressiv igen. (flyt dig nu for Kevin)