Malaysias GP: Løbet LIVE

Med ren sølvfarvet i front i form af McLaren på første række tyder alt på et stærkt setup. De er efterfulgt af en meget sulten Schumacher, så vi er klar på et spændende, regnfyldt, løb med mange overraskelser.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 25/3 2012 klokken 09:03

Hamilton på pole og Button som 2'er lader bestemt mærke, at McLaren er stærke denne weekend, men kvalifikationen havde mange overraskelser, så kampen om podiepladserne er stadig vidt åben.

Kimi Räikkönen overraskede alle ved at få hurtigste tid i Q2, men kvalificerede sig som 5'er, men starter 10 grundet straf for skift af gearkasse.

Gentagelse fra sidste løb er en Vettel uden for top 3 og denne gang efter Webber, men han har stor chance for at tage Webbers 4. plads ved starten, da Webber er kendt for at være en smule langsom på gaspedalen. Vettel starter som eneste i top ti på hårde dæk.

Nede i den anden ende af feltet starter Heikki Kovalainen bagerst grundet en straf for overhaling under SC på trods af en ellers udemærket kvalifikation.

Ude på gridden regner det nogle steder, men lige ved start-mål linjen er der tørt medens bilerne gør klar til informationsomgangen.

Bilerne skifter til regnvejrsdæk her inden starten, da det står ned i stænger visse steder.

Pedro de la Rosa holder stille under informationsomgangen og bliver skubbet ind i pitområdet.

Første omgang
Hamilton tager fronten efterfulgt af Button. Schumacher spinner rundt, men får gang i bilen igen.

Det store spørgsmål er, om der skal skiftes fra intermediates til full wet dæk nu eller ej.

De to McLarenbiler er efterfulgt af Red Bull med Vettel forrest.

Perez er gået på full wet og er et sekund hurtigere end resten af feltet.

Omgang 4
Kovalainen er oppe som 14'er, Senna nede som nr. 24.

Alle synes løbende at skifte til full wet.

Grosjean holder stille ude i gruset. Hans løb er slut.

Button i pit på femte omgang.
Hamilton og begge Red Bulls går i pit. Det samme gør Mercedes.

Foreløbig stilling:
Hamilton, Button, Perez, Webber, Alonso.

Omgang 7
Safety Car på banen grundet for meget vand i nogle sving.
Meddelelse om, at der ikke kommer rødt flag af det.

Karthikeyan fra HRT oppe som 10'er.

Løbet stoppes. Rødt flag på 9 omgang.

Løbet er stadig stoppet. De fleste teams har sat en form for pavilloner op, og mange kørere er steget ud af bilerne. Vettel sidder dog stadig klar. Vandet fjernes fra pitten med en svaber.

Michael Schumacher er faldet 12 pladser tilbage efter sit uheld med Grosjean i starten af løbet.

Safety Car begynder så småt at køre rundt for at se, hvornår banen er tørret nok op.

Race Control meddeler, at bilerne starter bag Safety Car 17.15 lokal tid.

Løbet sættes igang igen efter SC
Kimi får meddelelse over radio om, at der nok ikke er KERS fremover på bilen.

Omgang 14
Løbet er sat frit. Kørerne er klar til at gå på full wet i stedet for exstreme wet dæk.

De la Rosa får straf for at have mekanikere på banen uden for tilladelse i starten. Han skal en tur gennem pitten.

Button, Räikkönen, Schumacher m.fl. går i pit inden Hamilton sætter feltet igang.

Dyst mellem Vettel og Webber, Webber kommer stærkt igen ved Vettels forsøg.

Hamilton, Perez, Alonso er nuværende top 3.

Hamilton går i pit. Stoppet går langsomt, Hamilton staller. Alonso kommer foran.

Sammenstød mellem Karthikeyan og Button. Begge i pit nu efter ny næse.

Hülkenberg 11, Schumacher 13, Petrov 18. Button 22.

Omgang 17
Alonso 1, Perez 2, Hamilton 3, Rosberg 4. Vettel 5.
Räikkönen oppe som 6'er.

Der forventes ikke mere regn i løbet, så der bliver regnet på, hvornår banen er tør nok til slicks.

DRS zonen er nu åben igen.

Omgang 21
Rosberg, Vettel og Räikkönen ligger alle indenfor et sekund.

Senna kæmper med Kobayashi. Han bevæger sig langsomt op ad listen.

Vettel forsøger sig på Rosberg med succes. Vettel nu 4.

Räikkönen bruger DRS ligesom Vettel til at komme foran Rosberg. Dette på trods af, at han kører meget alternative linjer i øjeblikket - Muligvis for at spare på dækkene.

Webber forsøger sig ligeledes på Rosberg. Endnu ikke med held, dog.

Button skifter til intermediates.

Petrov er oppe som 16'er i sin caterham. Vergne er 10'er.

Omgang 26
Senna overhaler Schumacher for en 12. plads.

Massa laver afkørsel, di Resta smutter forbi ham. Vergne ligger nu helt oppe bag Massa. DRS hjælper Vergne foran Massa.

Massa i pit. Han kommer ud som 12'er.

Foreløbig stilling: Alonso, Perez, Hamilton, Vettel, Räikkönen. Senna 9'er, Petrov nr. 14, Button nr. 19.

Kobayashi tæt på Schumacher, kamp om 11. pladsen. Kobayashi er hurtigste mand på banen og tager Schumi i en flot overhaling.

Omgang 31
Webber haler ind på Räikkönen, 0.8 sek i forskel.

Button oppe som nr. 17.
Perez ligger og kører hurtigste tid oppe på 2. pladsen.

Der er muligvis mere regn på vej.

Maldonado oppe som 13'er, Glock 19'er, Pic nr. 20.

Der kæmpes om 15. pladsen: Petrov, Massa, Button. Jenson er utroligt aggresiv, men Massa forsvarer, også under DRS. Ricciardo smutter næsten med forbi Massa.

Webber får melding om, at regnen langsomt er på vej. Der skal spares på dækkene.

Perez fortsætter med at at sætte hurtigste tid oppe på 2. pladsen. Hamilton øger hele tiden afstanden til Vettel.

Omgang 39
Ricciardo i pit, kommer ud som 19'er på tørvejrsdæk.

Massa går i pit. Sætter ham på tørvejrsdæk.
Webber går ligeledes på slicks, alt dette på trods af stadig snak om regn.

Hele feltet synes at gå på slicks: Nu også Button, Kimi og Alonso fra førstepladsen.

Perez fører nu løbet. Han går i pit på omgang 42. Slicks er langt hurtigere end intermediates nu.

Alonso genoptager føringen. Hamilton stadig foran Vettel.
Maldonado med hurtigste tid fra 11. pladsen.

Webber er gået forbi Räikkönen under pitrunden. Webber nu 5'er.

Perez kommer stærkt igen med 1.7 sek på kun to sektorer. Alonso skal til at passe på.

Massa helt nede på en 18. plads. Senna 8, Schumacher 12.

Omgang 45
Banen er ved at tørre godt op.

Foreløbig stilling: Alonso, Perez, Hamilton, Vettel, Webber.

Senna indhenter Räikkönen, der er langt bag Webber.

Vettel i problemer. Bagdækket gået i stykker. Han går i pit, men kommer langt bagud i feltet. Punkteringen sker på grund af frontvingen på en HRTracer.

Vettel kommer ud som nr. 8 på nye dæk. Bliver hurtigt overhalet, ligger nu 12.

Perez nu under et sekund fra Alonso.

Omgang 50
Mulig regn i sving 1, 2 og 3.

Perez laver kørerfejl, taber 5 sekunder til Alonso.

Følgende kørere ligger til points:
Alonso, Perez, Hamilton, Webber, Räikkönen, Senna, di Resta, Vergne, Hülkenberg, Maldonado

Schumacher 11, Rosberg 15.

Både Hülkenberg og Maldonado ligger under et sekund fra Vergne.

3 omgange tilbage
Räikkönen sætter hurtigste tid. Han er dog 14sek efter Webber, så der er ingen åbenlys chance for en 4. plads.

Røg fra Maldonados motor. Han kører endnu videre. Motorproblem, han må desværre stoppe sit løb med kun to omgange tilbage.

Sidste omgang
Vettel nede som 11'er. Radiomeddelelser om, at han først skal køre i pit, og derefter skal blive ude. Kan de bestemme sig?

Endelig stilling:

1-5: Alonso, Perez, Hamilton, Webber, Räikkönen
6-10: Senna, di Resta, Vergne, Hülkenberg, Schumacher
11-15: Vettel, Ricciardo, Rosberg, Button, Massa
16-20: Petrov, Glock, Kovalainen, Maldonado, Pic
21-24: Karthikeyan, de la Rosa, Kobayashi, Grosjean

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 8. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T44:51.812 3 25
3. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T45:06.312 3 15
4. 4. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T45:09.412 3 12
6. 13. Bruno Senna Williams Racing
P
1T45:29.412 4 8
10. 3. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T45:41.712 3 1
11. 5. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T46:07.312 4 0
13. 7. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T46:10.312 4 0
14. 2. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T46:11.512 5 0
15. 12. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T46:29.112 4 0
19. 11. Pastor Maldonado Williams Racing
P
54 omg. 5 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias Grand Prix: Før løbet Dagen Derpå: Alonso Magico »