Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/3 2012 klokken 04:03
Hos Ferrari har Filipe Massa fået et nyt chassis, der forhåbentligt, vil hjælpe brasilianeren til at finde balancen, farten og stabiliteten. Hvis ikke, er der meget der tyder på at det bliver, i det mindste, starten på slutningen for Massa i Formel 1.
Selve træningen, viste sig at være meget rolig, selvom flere hold fortsat har meget der skal testes af. Som vi efterhånden er vant til, gik der omkring 20 minutter af træningen, inden første tid blev sat, dog var det overraskende at se sidste weekends vinder, Jenson Button i McLaren, sætte en tid som nummer 5, tilmed en tid der var ganske fin og klart hurtigst.
Kimi Raïkkönen i Lotus, der har klaget over opsætningen af styrtøjet, gik ud på banen kort efter Button og satte en endnu bedre tid. Selvom det er tideligt i træningen, så ser det godt ud for finnen.
Stille og roligt får de fleste sat en tid, men halvvejs i træningen går det fra slemt til værre for Karthikeyan, da han efter kun 8 omgange må parkere bilen med det der ligner gearkasse problemer.
Over radioen får inderen besked på, at han ikke må forsøge at få den i gear og bare skal lade raceren trille ind til siden. Så endnu flere vanskeligheder til det lille spanske hold.
Status med 40 minutter tilbage af første træning, er ikke ligefrem fantastisk for opmuntrende for Felipe Massa og Ferrari. Massa er helt nede som nummer 13, men han kan dog lune sig lidt ved, at Alonso ligger 2 pladser efter ham, nede som nummer 15.
Man kunne gå hen og tro, at Ferrari ikke rigtigt prøvede at kører hurtigt, men de on board billeder man ser fra Alonso, ser ikke ud som om der holdes igen. Det ser faktisk ikke godt ud for Ferrari, hvilket er skidt for Massa, da Alonso normalt er bedre til at få noget ud af en skidt racer end brasilianeren.
Hurtigst på banen er Lewis Hamilton i McLaren, med en tid der er omkring et halvt sekund hurtigere end Vettel, der med 20 minutter tilbage er noteret for t være den næst hurtigste.
Rosberg er noteret for at have kørt tredje hurtigste tid, kun marginalt hurtigere end Schumacher. Dog ser det ud til at Mercedes har mere at byde på og reelt er de hurtigste på banen.
Fra Mercedes AMG pitten hører vi, at holdene generelt har problemer med at få bagdækkene til at holde og at de fleste ikke har mere dæk tilbage efter 15-16 omgange, selvom alle kun har kørt på hårde dæk.
Så med mindre forholdene ændre sig markant inden søndag, ved at der kommer mere gummi i banen, eller det begynder at regne, vil vi se et løb på søndag, med massere af pitstop.
Så vidt jeg så, var der ingen der testede med bløde dæk, men der var mange der testede tungt hen mod slutningen af denne første træning.
Flere hold så ud til at have balanceproblemer, mens alle så ud til at have problemer med at få, især bagdækkene til at holde.
Det hold der får sat deres bil bedst op til fordel for at få dækkene til at holde længest, kan meget vel gå hen og vinde, hvilket betyder at McLaren ikke nødvendigvis står stærkest forud for weekendens Grand Prix, selvom de er hurtigst.