Lad mig starte med lidt statistik. De samlede tider og antal omgange kan ses i nedenstående skema, og viser at Kamui Kobayashi var hurtigst af alle, og oven i det også opnåede flest kørte omgange af alle kørere.
Plac |
Kører |
Hold |
Tid |
Omgange |
1 |
Kamui Kobayashi |
Sauber |
1:22.312 |
244
|
2 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:22.391 |
240
|
3 |
Nico Hulkenberg |
Force India |
1:22.608 |
191
|
4 |
Sergio Perez |
Sauber |
1:22.648 |
151
|
5 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:22.891 |
183
|
6 |
Paul di Resta |
Force India |
1:23.119 |
184
|
7 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:23.180 |
162
|
8 |
Jenson Button |
McLaren |
1:23.200 |
229
|
9 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
1:23.384 |
178
|
10 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:23.563 |
187
|
11 |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:23.590 |
234
|
12 |
Daniel Ricciardo |
Toro Rosso |
1:23.618 |
126
|
13 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:23.774 |
182
|
14 |
Jean-Eric Vergne |
Toro Rosso |
1:23.792 |
170
|
15 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:23.843 |
221
|
16 |
Bruno Senna |
Williams |
1:25.711 |
97
|
17 |
Valtteri Bottas |
Williams |
1:25.738 |
117
|
18 |
Heikki Kovalainen |
Caterham |
1:26.035 |
101
|
19 |
Timo Glock |
Marussia |
1:26.173 |
108
|
20 |
Vitaly Petrov |
Caterham |
1:26.448 |
178
|
21 |
Romain Grosjean |
Lotus |
1:26.809 |
7
|
22 |
Charles Pic |
Marussia |
1:27.343 |
228 ( i 2011-racer) |
McLaren kørte over 100 omgange på hver af dagene, men satte aldrig en hurtigste tid. På trods af det, er det et hold som både Alonso og Vettel forventer at måtte slås en del med når sæsonen kommer i gang, hvilket understøttes af Buttons udtalelse om at der i år ingen undskyldninger er for ikke at tage verdensmesterskabet.
Martin Whitmarsh fra McLaren er af den overbevisning af topholdene vil være i stand til at bide yderligere et par sekunder af deres tider, hvis det verdensmesterskabet i vintertest det gjaldt om. Hvis han har ret, vil vi se nogle grusomt hurtige tophold i Melbourne.
Jenson Button Copyright McLaren Media
Red Bull har lovet deres kørere fuldstændig lighed fra begyndelsen af sæsonen. Det har de levet op til. Webber og Vettel kørte stort set lige mange omgange i RB8, men tiderne var helt klart i Vettels favør. Man skal stadig huske på ikke at lægge for meget i det, men en god tid i lommen er da altid opmundrende.
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Begge Ferraris kørere er begyndt at udtale sig en smule mere optimistisk end de gjorde efter Jerez-testen. Der er dog noget der tyder på at Ferrari stadig ikke er helt på toppen af deres F2012, især da det forlyder at de stadig lavede aero-tests på et tidspunkt hvor stort set alle andre var kommet videre i programmet.
Ferrari 2012 har dog vist sig at være rimeligt pålidelig, og da Massa forårsagede et rødt flag, var det ikke et problem med raceren, men ganske simpelt fordi den løb tør for brændstof. Alonso har dog nævnt at han hellere vil have en upålidelig, men hurtig racer, end en pålidelig og langsom racer.
Fernando Alonso Copyright Ferrari Media
Generelt blev der testet mest på set-up, men et tilbagevendende punkt har hele tiden været dækforståelse, hvilket vel ikke er unaturligt når man husker på hvor stor en rolle dækstrategien spillede sidste år, og forventes at komme til at spille igen i år.
Williams er et hold der er interessant at kigge på. Senna og Bottas ligger begge i den tunge ende af feltet, men da Maldonaldo kom i raceren de sidste 2 dage af testen, kørte han som om han stjålet bilen, og satte henholdsvis bedste og anden bedste tid på dag 3 og 4. Måske har Williams fundet et guldæg i deres set-up, måske var det blot showkørsel for at imponere potentielle sponsorer.
Bruno Senna Copyright Williams F1
Force India har derimod vist sig at være konstante i toppen. Hülckenberg lagde ud med at køre stærkt, og Di Resta viste at han også godt ved hvor speederpedalen er. VJM05 har endvidere vist sig at være pålidelig, så måske er Force India kommet et skridt i den rigtige retning.
Mercedes W03 var raceren alle ventede på at se forud for denne testsession. Den satte aldrig bedste tid, men man havde helt klart en fornemmelse af at den kan noget som dens forgænger ikke kunne. Både Schumacher og Rosberg har meldt sig godt tilpas med den, og fortæller at den er klart bedre end den de kørte sidste år.
Når vi taler om Mercedes, skal det naturligvis nævnes at de havde meget travlt med at afskærme for og bagenden af raceren så snart den var i pit. Vi har allerede hørt at de har et specielt system på frontvingen, som nu er døbt W-duct, en anordning der leder luft ind i et indtag, og derefter fordeler den ned på frontvingen så det giver ekstra downforce og samtidig stabiliserer i svingende. Red Bulls Helmut Marko har sagt at han ikke fatter systemet, men at han mener at Mercedes må vide hvad de har gang i.
Michael Schumacher Copyright Mercedes GP
Sidste nyt i Mercedes-rygterne er at de også har fundet et smuthul i reglerne, så de har kunnet lave en nyudviklet type dobbeltdiffuser. Hvor meget der er om det, anes ikke endnu.
Toro Rosso har til tider lavet nogle hurtige omgange, men når regnskabet gøres op, ligger de nogenlunde der hvor de ofte også har ligget i løbene. Kørerne er naturligvis glade, men deres sammenligningsgrundlag i Formel 1 er en smule spinkelt.
Jean-Eric Vergne Copyright Getty Images/Toro Rosso
Jeg startede denne artikel med at nævne Kobayashi, men Sergio Perez fortjener også at blive nævnt, da han også præsterede nogle flotte tider. Om det er den samme spekulation om at imponere sponsorere, som jeg nævnte ved Williams, vides ikke, men tanken om at Sauber og Williams kan komme til at blande sig regelmæssigt i top 5 er da besnærende. Der dog mange om buddet til de placeringer.
Vitaly Petrov Copyright Caterham F1
Caterham var efter Jerez-testen fulde af fortrøstning og lovord. Siden da har de skiftet Trulli ud med Petrov, og som en gave i den handel også fået en stor russisk sponsor. Uheldigvis synes de gode takter ra Jerez ikke at have gentaget sig i Barcelona, og Petrov har virket til at have lidt tilvænningsproblemer med hans nye racer. Vi må håbe at deres testprogram bare var indrettet til at sætte lidt halvsløje tider, for ellers er der langt op til det midterfelt de gerne vil ses som en del af.
Marussia kørte med deres 2011-racer, og gik mest efter at give Charles Pic noget erfaring i at køre en Formel 1-racer. Da raceren brød sammen, kørte de slet ikke på fjerdedagen, men når den næste session skydes i gang, forventes de at møde op med deres nye racer.
HRT var ikke til stede, men forventes også at komme til næste session med deres nye racer, hvis de kan nå det. De fejlede en crashtest, og kunne derfor ikke deltage denne gang, og siden da, har de fejlet endnu en crashtest. HRT har dog efterhånden stor erfaring i at køre de første kilometer i den første Grand Prix-weekend, og viser dermed vejen for at Formel kan lade sig gøre, helt uden tests.
Kimi Räikkönen kom slet ikke ud at køre i Lotus E20 under denne test
Lotus var nok den største skuffelse under denne session. De præsterede imponerende flot i Jerez, men da Grosjean lagde ud i Barcelona, blev det til 7 omgange før de pakkede sammen og tog hjem. Et problem med chassis’et var forklaringen, hvorfor de i første omgang planlagde at flyve deres andet chassis til Barcelona, men da det viste sig at der var et tilsvarende problem med det chassis, aflyste de helt, og håber på at de kan få en undtagelse til at teste en dag for sig selv.
Problemet, ifølge nogle eksperter, er bare at det tager tid at finde fejl, og det tager mere tid at støbe nye chassiser. Nogle rygter siger at Lotus måske ikke engang når at have 2 nye chassiser klar til Melbourne, hvorfor 1 af deres kørere i givet fald må leve med det fejlagtige chassis under dette løb.
Hvor mange omgange hvert hold opnåede under hele testen, kan du ser her:
Hold |
Omgange totalt |
Bedste tid |
Hurtigste kører |
McLaren |
463 |
1:23.200 |
Button
|
Williams |
454 |
1:22.391 |
Maldonaldo
|
Mercedes |
399 |
1:23.384 |
Schumacher
|
Sauber |
395 |
1.22.312 |
Kobayashi
|
Force India |
375 |
1:22.608 |
Hülckenberg
|
Red Bull |
365 |
1:22.891 |
Vettel
|
Ferrari |
349 |
1:23.180 |
Alonso
|
Marussia |
336 |
1:26.173 |
Glock (2011-racer)
|
Toro Rosso |
296 |
1:23.618 |
Ricciardo
|
Caterham |
279 |
1:26.035 |
Kovalainen
|
Lotus |
7 |
1:26.809 |
Grosjean |