FIA laver nu en ny kovending i det der må efterhånden må kaldes for en farce. Alle hold arbejder på højtryk for at lave den detalje, der bringer et hold frem på gridden. For at sikre det lever op til det tekniske reglement, så arbejder man tæt sammen med FIA omkring det.
Den slags udvikling koster penge, og det er ikke kun 100.000 kr vi snakker om. Formel 1 er en dyr sport, der udvikler teknologi hvor noget kan bruges i almindelige person- og sportsvogne. Så når FIA vælger at bandlyse et system, som man har bygget et chassis over, så sætter man et hold teknologisk langt tilbage.
Lotus Renault GP logo
Copyright Lotus Renault GP
Om få uger bliver de første 2012-modeller testet for første gang. Et hold som Lotus (tidl. Renault) vil have problemer med at bygge en ny bil uden det reaktive stabiliseringssystem inden sæsonstarten, og med tanke på de mange penge, der allerede er brugt på at udvikle bilen.
Måske hænger det sammen med, at Red Bull Racing og Adrian Newey ikke har udviklet systemet til deres RB8-chassis, en beskyldning som naturligvis er grundløs, men man kan alligevel ikke lade være med at tænke tanken.
Officielt er bandlysningen ikke offentliggjort endnu, og den kan da indtil videre også kun læses på autosport.
Dog citerer man Williams Chief Operations engineer Mark Williams, der udtaler at han har modtaget et brev fra FIA, hvor der star at systemet er bandlyst.
”FIA har netop forbudt dette specielle type system.”
Med det nye system havde Jan Charouz måske ikke blokeret dækket.
Copyright Lotus Renault GP
Flot af FIA at lave dette forbud på et system, man har godkendt hele vejen gennem udviklingen af systemet i en tid, hvor holdene kæmper for at skaffe sponsorer nok, betalingskørere findes i mere end halvdelen af årets hold, og hvor Peugeot netop har trukket sig fra sportsvognsracing på grund af det økonomiske klima i Frankrig og Europa.
Bravo FIA.