FIA godkender Lotus'-active brakesuspension’

Lotus kommer som du kan har kunne læse på BMF1 med et opsigtsvækkende ridehøjdesystem på den kommende Lotus R32. Naturligvis betvivler de andre hold legaliteten af det nye system, men FIA fastslår i dag, at systemet er lovligt.

Nick Heidfeld . Copyright Renault F1

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 11/1 2012 klokken 19:01

Har Lotus Renault GP opfundet den dybe tallerken, når de kommer med et nyt reaktivt ridehøjdesystem? Eller bliver det en anordning, der går fra genial til fiasko ligesom det frontvendte udstødningssystem i 2011?

I dag har FIA godkendt systemet, da det ikke bryder artikel 3.15 eller 3.18 i det tekniske reglement. Det lyder i korte træk, at en kører ikke må foretage en aktiv handling, der påvirker aerodynamikken medmindre det er DRS-vingen.

Lotus’ system bruger bremsekraften direkte på hjulophænget, og da systemet er bygget på hjulophænget, skal køreren ikke foretage en handling og dermed er det ikke et kørerbetjent aggregat.

Fidusen med det nye system er, at fronten ikke dykker ned under nedbremsning og dermed ødelægger aerodynamikken.
Copyright Lotus Renault GP


Derfor har FIA dømt systemet lovligt, hvilket nu vil få de rivaliserende hold til at arbejde hårdt på at fremstille samme system inden sæsonstarten.

Systemet går ud på, at stabilisere bilen under nedbremsning, hvor bilen på grund af de store g-kræfter vil trykke snuden nedad og dermed ændre bilens aerodynamiske balance. Kan man holde bunden af bilen så flad som muligt, så vil bilens balance blive bedre.

Måske det nye system, som Lotus skulle have arbejdet på allerede sidste år, var det hemmelige våben, der overbeviste Kimi Raikkonen om, at hans comeback ikke kommer til at ligne Michael Schumachers.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferraris 2012-model præsenteres Kubica brækker benet »