Sidste år stillede Lotus-Renault til start med et meget avanceret udstødningssystem, der vendte modsat af hvad alle andre gjorde, i håb om at skabe en endnu mere avanceret version af den ”blown defuser” som Red Bull og McLaren kom med.
Dette system virkede aldrig efter hensigten og blev erklæret ulovligt under en specificering af reglerne midt på sæsonen, hvilket normalt er uhørt, men som FIA følte at de blev tvunget ud i, da de mente at netop Lotus-Renault systemet udgjorde en sikkerheds risiko.
Nu er Lotus, som de officielt hedder nu, klar med endnu en lille finurlighed, der kan være med til at give holdet en aerodynamisk fordel.
De har lavet et lille system, der giver køreren mulighed for manuelt at justere højden på fronten af racerbilen under nedbremsning, så de kan udnytte de nye regler om en lavere fronthøjde optimalt.
Når racerne stiller til start, har de omkring 150 kg. brændstof med, som svinder ind til tæt ved ingenting mod løbets slutning. Det betyder at raceren bliver løbende højere, da man ikke har mulighed for at have en aktiv undervogn.
Ferrari valgte under flere løb sidste år, at justere undervognen under hjulskifte, hvilket tog ekstra tid, uden at de senere vandt nok tilbage som følge af den lavere racer.
Med Lotus’ nye tiltag, vil de have mulighed for at sætte raceren meget lavt fra start, for at give køreren mulighed for at løfte snuden under indbremsning, så fronten ikke går i asfalten, for på den måde at opnå en bedre aerodynamik ned af langsiderne.
Et virkeligt smart påfund, spørgsmålet er bare om det er lovligt.
Lotus Renault twitterpic
Det er forbudt at have en aktiv undervogn, men da det udløses manuelt, i stil med den såkaldte F-Duct, kan det være at den går hen og bliver godkendt. Sikkert er det dog, at Lotus vil kører med systemet under de første tests, hvor vi så vil se om det giver nok til at bringe Kimis nye bil frem mellem de bedste.