• Forside

Løj Lewis Hamilton omkring Trulli-episoden?

Dramaet om den sidste podieplads i Australien vil åbenbart ikke slutte. Toyota afviste i går at appellere Jarno Trullis tidsstraf efter sidste weekends løb, men nu har FIA besluttet at kigge på sagen, hvor Lewis Hamilton spiller hovedrollen.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 2/4 2009 klokken 10:04

Hvad skete der mellem Lewis Hamilton og Jarno Trulli i sidste weekend under den sidste safeycarperiode?

Vi ved, at Jarno Trulli var helt af banen og at Lewis Hamilton overhalede italieneren. Vi ved, at Lewis lod Jarno tage sin position tilbage, men vi ved umiddelbart ikke hvorfor.

Det forlyder, at Hamilton overlod positionen til Trulli, fordi han fik besked på det. Nu er der også historier om, at Lewis kun trak til siden for bedre at kunne læse displayet på sit rat. Med den lave sol kan et linieskifte godt forsvares, da displayet kan have været svært at læse i de sene solskinstimer.

Umiddelbart efter løbet skulle Hamilton være kommet med udtalelser til den amerikanske tv-station Speed, der indikerer et frivilligt positionsskifte. Siden er denne forklaring blevet ændret, hvilket nu har sat briten i et dårligt lys.

Efter Toyota annoncerede, at de ikke ville appellere straffen, er der kommet et lydklip på Youtube fra de sidste par omgange bag sikkerhedsbilen. Det kan være lidt svært at høre, hvad der bliver sagt, men det menes, at Jarno siger:

"He just gave me the position. So, what I did. I overtook him but then I slowed down again, just to let him pass again, and he didn't."



Man undrer sig over, at FIA og de australske stewards ikke har benyttet sig af radiokommunikationen imellem Lewis og McLaren samt Jarno og Toyota inden de idømte straffen. Den inddrager man nu og både verdensmesteren og Toyota-køreren er indkaldt til et nyt møde foran de malaysiske Stewards.

Til stede vil også være de to australske Stewards Olafur Gudmondsson og Steve Chopping, og her skal tages den endelige beslutning om Trullis straf skal bibeholdes eller om den er givet under falske forudsætninger.

Her kommer Lewis Hamilton ind. Modstridende forklaringer sætter Lewis’ troværdighed under pres og viser det sig, at han har løjet for de australske stewards, der opfattes som øverste myndighed i løbet på Albert Park, kan det meget vel blive Lewis, der bliver straffet. Det endda hårdt.

Jarno Trulli udtalte til den malaysiske avis ’New Strait Times’, at FIA har kvajet sig.

”FIA har virkelig dummet sig med deres beslutning. Vi har alle beviserne, inklusiv Hamiltons indrømmelse af, at jeg ikke overhalede ham. Han lod mig passere.”

Jarno Trulli foran Alonso og Glock

“Under de betingelser havde Hamilton et problem og han sænkede farten, næsten stoppede. Han tillod mig at overhale ham. Der var intet andet jeg kunne gøre, kun at fortsætte og for at kunne dette var jeg nødt til at passere ham.”

Efter sigende bad McLaren Lewis Hamilton om at lade Jarno Trulli tage sin plads tilbage. Ifølge det sportslige reglements paragraf 5 i artikel 152, kan en gennemkørselsstraf ikke appelleres, men FIA bruger paragraf 179B i samme reglement for at genåbne sagen.

Paragraf 179B giver FIA lov til at genåbne en lukket sag, hvis der dukker nye beviser op, hvilket meget tyder på, at der nu er kommet.

Det nye møde afvikles kl. 01 lokal tid, så om et par timer ved vi, om det var Lewis eller Jarno Trulli, som endte på podiet i Australien.