Under stor bevågenhed vil de skandinaviske kulturministre klokken 12 præsentere planerne om en Formel 1-bane i Sverige. Banen skal danne rammen om det største samarbejde imellem de tre skandinaviske lande. Samarbejdet handler om mere end sport - det er også en investering i finanskrisen.
En arbejdsgruppe har de sidste 12 måneder lagt pres på Bernie Ecclestone, der har indvilget i at indlemme et skandinavisk Grand Prix i kalenderen i år 2012. Dog er der flere betingelser, som skal være opfyldt, men sådan er det altid, når Bernie Ecclestone snakker med interesserede lande.
Banen vil blive bygget efter de højeste standarder som FIA kræver. Den vil blive mindst 4 km lang og skal stå klar i slutningen af 2011, hvor FIA’s tekniske chef, Charlie Whiting, endeligt skal godkende den. Gør han ikke det, bliver der ikke Formel 1 i Skandinavien.
Kevin Magnussen under en Formel Renault 2.0 test
I den udsendte pressemeddelse fra kulturministeriet står der flere interessante ting.
Således er banens beliggenhed endnu ikke fastlagt, men det ligger fast at det enten bliver udenfor Göteborg, der ligger centralt i forhold til Oslo, København og Stockholm. Endelig kan det også blive tæt på Stockholm, den svenske hovedstad.
Man kan også læse, at banedesignet er sendt i udbud blandt de skandinaviske lande, og banen skal bygges af arbejdere fra alle tre lande. Dette anses som en investering i finanskrisen, da man på den måde håber at hjælpe mange arbejdere ud af krisen.
Budgettet er planlagt til 800 mio. kr. Hvert land bidrager i første omgang med 200 mio. kr., og det er planen, at investorer lægger de sidste 200 mio. kr.
Marco Sørensen under en Formel Renault 2.0 test
At man har valgt at gå efter år 2012 skyldes et ønske fra Dansk Automobil Sport Union (DASU), samt at man vil have tid til at bygge banen færdig til tiden, og ikke risikere de negative rygter som Donington Park og Yas Marina Curcuit oplever i disse måneder.
DASU ønsker, at der skal være en dansker på gridden i det første løb. Marco Sørensen (Renault juniorkører), Kevin Magnussen og Johan Jokinen stiller alle til start i Formel Renault 2.0. En naturlig udvikling vil være World Series by Renault i 2010 og GP2 i 2011. Dermed kan et Formel 1-sæde være på bedding i 2012.
Kulturminister Carina Christensen. Billede fra www.ft.dk
Kulturminister Carina Christensen citeres i pressemeddelelsen: ”Det er med stolthed, at vi kan præsentere et så stort samarbejde mellem os og vores skandinaviske naboer. Vi håber, at vi, udover at placere Danmark på verdenskortet, kan få sat tiltrængt gang i samfundsøkonomien.”
”Det er en forudsætning, at der indgår arbejdere fra alle tre lande i etableringen af den nye racerbane. Banens beliggenhed skal på samme tid gøre det muligt at give den danske motorsport et løft."
"Vi tror på, at der vil være dansk deltagelse i det første løb og vi er villige til at yde et økonomisk tilskud for at se dette ske,” slutter ministeren.
Ovenpå denne glædelige pressemeddelse greb BMF1 knoglen og fik fat i DASU generalsekretær Bo Baltzer Nielsen. På grund af stor telefonstorm var der kun tid til en meget kort sludder med generalsekretæren, men generalsekretæren var meget glad for nyheden og håber, at det igen vil lykkedes at få det danske flag repræsenteret i den fornemste motorsportsklasse.
Norske Christian Ebbesvic under en GP2 test for Racing Engineering.
Vi fangede derfor Peter Palshøj, der er vært på TV3 Puls’ optaktsprogram for at høre, hvad han syntes om ideen. Han sad dog i en bil på vej mod Stockholm for at dække denne pressekonference.
Desværre røg forbindelsen kort inde i samtalen, men det lød som at Peter glædede sig, men at vi vil kunne se mere om dette på søndag, når der er optaktsprogram til det malaysiske Grand Prix.
Her på BMF1 ser vi frem til at kunne komme til Formel 1 på et par timer, og håber at banen bliver klar og godkendt til tiden.
Er du lige så glad for denne nyhed, så giv din mening til kende i vores Facebook-gruppe BMF1.