• Forside

Hamilton vinder VM! - Eller gør Massa?

En lille rundspørge til skribenterne her på BMF1 giver blandede forudsigelser med et vist overskud af folk, der tror på at Hamilton vinder VM, selvom Massa ser ud til at være på vinderkurs til løbet. Hamilton skal blot blive nr 5 eller bedre.

Af: !Palle Hellemann (ph@bmf1.dk) d. 2/11 2008 klokken 16:11

Efter at have genset finaleløbet på Interlagos fra 2007 her i dag på TV2 Sport, så er spændingen til dagens løb ladet helt op.

Lewis Hamilton

Sidste år bukkede Hamiltons nerver og elektronikken i hans McLaren under for presset, godt hjulpet af en iskoldt kørende Alonso, der udnyttede det perfekte teamsamarbejde mellem de 2 Ferrarier da starten gik.

Massa lagde sig ind foran Hamilton på den helt rigtige måde, så Kimi kunne komme op på siden af ham og da Hamilton så pressede Kimi, forsvarede denne sig så godt at Hamilton kom i problemer og Alonso trak iskoldt op på ydersiden af ham og holdt sig der så han fik inderbanen i næste sving hvor Hamilton forgæves forsøgte sig på ydersiden, men blev presset ud hvor der ikke var bid i banen. Derfor kørte han af og mistede mange placeringer.

Senere fik han kørt sig noget op, men var så hård ved bilen at der opstod tekniske problemer - den ville ikke i gear og så var han nede som nr. 20 eller 18. Herfra var det op ad bakke og som bekendt nåede han ikke længere end en 8. plads, Kimi og Massa byttede plads ved sidste pitstop runde og så var Kimi verdensmester.

Kimi Räikkönen vinder det brasilianske Gp og verdensmesterskabet 2007

I år har Alonso ikke nogen chance for at blive verdensmester, men alligevel er der ingen tvivl om at han vil gøre alt hvad han kan for gentage kunststykket fra sidste år = forhindre Hamilton i at blive mester. Men ingen af os tror dog på at Alonso bevidst vil risikere at blive husket for en svinestreg.

Fernando Alonso fejrer tredjepladsen i Brasilien 2007

Det samme gælder i øvrigt feltets andre kørere. Der er ekstra nerver på i dag. Ingen har lyst til at blive den afgørende faktor ved at gøre noget strafbart eller ved en såkaldt "Racing Incident" at påkøre nogen eller køre nogen af, sådan at det får afgørende indflydelse på resultatet.

Vi må også forvente at Hamilton har lært af sidste år, således at han nok ikke "knækker" lige så let i år, men nogen forventer at han fejler igen i år.

Ikke for at vi på nogen måde skal opfordre folk til at spille om penge, men en internet bookmaker giver pengene 1,31 gange igen hvis Hamilton vinder VM, mens det giver pengene 3,5 gange igen, hvis Massa vinder VM.

Der er ingen tvivl om at Massa er ladet helt op og alt står klar til at han kan vinde løbet, så kan han ikke gøre mere nu.

Felipe Massa

Men der kan nå at ske meget endnu i løbet og vi kan blive vidne til et fantastisk drama a la det sidste år, hvor VM trofæet skiftede hænder adskillige gange under løbet, og hvor intet var afgjort før det ternede flag.
Der er derfor ingen tvivl om at jeg skal se løbet live på TV2 Sport her kl. 18, så må renoveringen af mit badeværelse ligge stille imens.

Personligt har jeg ikke nogen præferencer for hvem af de to der skal vinde, jeg håber bare på en spændende og reel kamp om placeringerne, hvor alle giver den gas og intet bliver afgjort på "sort" uheld;-)

Giancarlo Fisichella har været på græs og trækker lige ind foran Sakon Yamamoto, der er uden chance for at undgå ulykken. Brasilien 2007

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T34:11.435 3 10
3. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T34:27.635 3 6
5. 4. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T34:50.335 3 4
7. 5. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T35:06.435 3 2
9. 12. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T35:31.035 2 0
12. 18. Nico Rosberg Williams Racing
P
70 omg. 3 0
17. 16. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
69 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
0 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)