Indledning
Grand Prixet på Monza er det ældste i kalenderen og på banen, der også er den hurtigste, kommer hastigheden op på over 350 km/t. De italienske tifosi er over alt og i fantastisk stemning og parken i sig selv er et besøg værd. Der er kort og godt en god stemning, og på Ferraris hjemmmebane skal man køre rigtigt hurtigt for at slå de røde.
Monza er altså meget speciel og dette kommer godt frem i dette citat fra vores ven Kent Kirkegaard Jensen som vi nærmest som en tradition bringer i vores optakter til Monza:
"Det er nærmest en hellig treenighed, når Ferrari, Monza og tifosi nævnes i samme sætning. Det er så indgroet i folket i Italien, at præsten i Maranello ringer med klokkerne når Ferrari vinder på Monza. Det er ikke kun en del af deres liv én gang om året, men en afgørende brik i deres hverdag. Ingen andre steder tilbedes de røde Ferrari racere så åbenhjertet som på Monza. Det er her legender bliver skabt, og det er her man husker."
Den høje hastighed på banen opnås ned at have en opsætnng af bilerne med meget lav vindmodstand og tilsvarende lav downforce. Holdene vil forsøge at få så meget ud af motoren som de kan og opsætningsarbejder går ud på at få så meget fart i bilen som muligt på de fire lange lige stræk. Piloterne vil have speederen i bund i cirka 70% af tiden.
Grand Prix et på Monza er i øvrigt nummer femhundrede for Williams
Bridgestone tager de to hårdeste dæk med, nemlig medium og de hårde.
Pistop strategi vil være et valg imellem et eller to stop da der tabes en hel deltid i pitten. For en et stops strategi vil vi se det ske imellem runde 27 og 33. For en tostops vil det første ske imellem runde 17 og 22 og det andet vil ske imellem runde 33 og 41.
BMF1 har i øvrigt et hold på banen. Vi vil derfor i den kommende weekend berette intenst fra banen, med også lidt mere udsædvanlige historier om hvordan det er at tage til Formel 1 for os ganske almindeligt dødelige. Så husk at vende tilbage og tjekke siden jævnligt den kommende weekend.
Siden sidst
Sidste løb endte i vanligt drama for Formel 1. Lewis Hamilton endte med en 25 sekunders tidsstraf, uddelt ifølge reglementet, Felipe Massa endte som officiel vinder og er nu kun 2 point efter Hamilton. Med 5 løb tilbage, så er mesterskabet skåret ned til de 2 kørere. Det vil være meget usandsynligt at enten Robert Kubica eller Kimi Räikkönen henter de henholdsvis 18 og 19 point som de er efter Hamilton.
Da der som bekendt kun er en uge mellem de sidste 2 europæiske Grand Prix’er, så er det logisk nok begrænset hvad der kan ske af ting, men straffen til Hamilton, har selvfølgelig fyldt godt i mediebilledet.
Til gengæld, så er der rigeligt at tale om i forbindelse med det sidste løb, ikke mindst længere nede i feltet. Lillebror Toro Rosso, fik ret sensationelt 2 biler i pointene på Spa, endda med Sebastien Bourdais som nummer 5. Der må være basis for at Red Bull tager en seriøs snak med Gerhard Berger om hvordan pokker han får så meget, ud af så lidt.
Samme snak kan Honda tage internt i teamet – bare med omvendt fortegn, for de får seriøst lidt ud af rigtig meget. Det lader til, at sidste år var en enlig svale for det japanske fabriksteam. 2 biler ude efter Q1 og en 15. plads til Jenson Button er ikke ringe - det er katastrofalt ringe. En lille smule trøst i elendigheden kan de dog finde i at Toyota åbenbart har mistet en del af det momentum de viste tidligere på sæsonen. Timo Glock er ved at udvikle sig til en habil Formel 1 pilot og endte på den ærgerlige 9. plads. Jarno Trulli endte helt nede som nummer 16.
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Monza. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
Træninger |
Fredag - 1. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:22.446 |
Fredag - 2. |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:22.386 |
Lørdag |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:22.054 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:21.997 |
Hurtigste omgang |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:22.871 |
Vinder |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:18:37.806 |
Referat |
Midt i en turbulent periode tog McLaren eftertrykkeligt hævn over Ferrari – og så endda på Ferraris hjemmebane. Eneste session, hvor Fernando Alonso ikke var den hurtigste, var fredagens første træning.
I løbet var der heller ikke megen tvivl om, hvem der var de hurtigste. Det lykkedes godt nok Felipe Massa (Ferrari) at klemme sig forbi Lewis Hamilton i starten, men det holdt ikke engang omgangen ud. Ikke lang tid senere måtte Massa udgå med problemer med hjulophænget.
Det eneste der kunne skabe lidt spænding om udfaldet var, at Kimi Räikkönen (Ferrari) havde valgt en ét-stop strategi, hvorved det lykkedes at komme foran Hamilton efter dennes andet pitstop. Hamilton satte imidlertid straks jagten ind, og tre omgange senere var han forbi.
Se også hele vores løbsrapport eller vores live rapprt |
1: Alonso 2: Hamilton 3: Räikkönen 4: Heidfeld 5: Kubica 6: Rosberg 7: Kovalainen 8: Button |
Sidste år på Monza
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:20.963 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:20.089 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:20.878 |
2006 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:21.484 |
2007 |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:21.997 |
Hurtigste Omgang |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:21.832 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:21.046 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:21.504 |
2006 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:22.559 |
2007 |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:22.871 |
Vinder |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:14:19.838 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:15:18.448 |
2005 |
Juan Pablo Montoya |
McLaren |
1:14:28.659 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:14:51.975 |
2007 |
Fernando Alonso |
McLaren |
1:18:37.806 |
De sidste fem år på Monza
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Autodromo Nazionale di Monza |
By |
Monza (Milano, 20 kilometer) |
Første Grand Prix |
3. september 1950 |
Antal Grand Prixer |
57 |
Rekorder (2000 Layout) |
Banerekord - pole |
1:20.089 (Rubens Barrichello, 2004) 260,395 km/h |
Banerekord - løb |
1:21.046 (Rubens Barrichello, 2004) 257,320 km/h |
Hurtigste løb |
1t14:19.838 (Michael Schumacher, 2003) 247,585 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
5 (Michael Schumacher) 17 (Ferrari) |
Flest poles |
5 (Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna) 18 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
3 (P. Hill, J. Clark, C. Regazzoni, A. Senna, M. Häkkinen) 17 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,793 km |
Omgange i løbet |
53 |
Løbsdistance |
306,720 km |
Fakta |
Sving |
8 |
Langsider |
5 |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.monzanet.it |
Satelitbillede |
Google Maps |
Banebeskrivelse |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata
Afslutning
Næste løb er endnu en højhastighedsbane – en bane, der i Formel 1 mytologien er i samme gruppe som Spa, nemlig italienske Monza. Med mesterskabskampen skåret ned til 2 mand, om end med 2 meget dark horses, så er der lagt op til et afgørende slag inden de 4 oversøiske løb.
Med 6 Ferrarisejre på hjemmebane i de sidste 10 løb, så kan man kun pege mod endnu en rød sejr, ikke mindst taget i betragtning af at Massa stiller op med en spritny motor, mens hans 2 nærmeste konkurrenter, Räikkönen og Hamilton begge har en motor, der har været gennem en hård weekend i Belgien.
Længere nede i feltet, der skal især Nick Heidfeld fortsat kæmpe for sit sæde, andenpladsen i Belgien giver ham en smule ro, men det må forventes at BMW Sauber ser tiden an, før man forlænger med ham. Ikke mindst med det potentiale der er i feltet pt.
Bemærk at BMF1 i denne weekend har et udvalg af vores medarbejdere i Italien, hvorfor der vil være gode chancer for at få rapporter direkte fra årets sidste europæiske Grand Prix.
Hvis du ikke kan se kvalifikationen eller løbet, så tilmeld dig vores SMS-service som du finder i menuen ovre til venstre.