• Forside

Optakt til Singapores Grand Prix

Under 15. runde af verdensmesterskabet den 28 september skal vi endnu engang vi stifte bekendtskab med et nyt gadeløb. Dermed er der fire gadeløb i Formel 1 kalenderen. Dette bliver så ekstra interessant da der er tale om det første natteløb i Formel 1s historie. Læs her vores optakt med nyttige informationer.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 24/9 2008 klokken 13:09

Under 15. runde af verdensmesterskabet den 28. september, skal vi endnu engang vi stifte bekendtskab med et nyt gadeløb. Dermed er der fire gadeløb i Formel 1 kalenderen. Dette bliver så ekstra interessant da der er tale om det første natteløb i Formel 1s historie.

Læs her vores optakt, få nyttige informationer og bliv opdateret i den nuværende situation i verdensmesterskabet.

Indledning
1.500 – så mange projektører har Philips stillet op langs bybanen Singapore Street Circuit, som er banens officielle navn. Belysningen er designet af Friedrich Förster og Sabine Weißinger, bedre kendt som “Casa Magica”.

Banen er 5.067 km lang og løbet bliver på 61 omgange eller to timer. Der er 23 sving og der skulle være gode overhalingsmuligheder i sving 1 (efter langsiden ved pitten), 7 (Raffles Boulevard ) og 14 (Esplanade Drive).

10 af svingene er venstresving og de sidste 14 er højresving og der køres imod uret på banen, der er bygget ved byens marina.

Banekort for Singapore Street Circuit

Bilernes opsætning er udarbejdet ud fra simulationer, der er baseret på data fra banen, og det bliver under alle omstændigheder interessant at se hvordan de forskellige hold og piloter vil klare sig under ukendte forhold, herunder at der køres om aftenen.

Opsætningerne vil dog generelt komme til at være af samme type som vi for eksempel ser på Monza. På grund af de lave hastigheder i svingene har Bridgestone medbragt de bløde og de superbløde dæk.

Da det er førte gang der køres på banen er det ikke muligt at forudsige ved hvilke runder der afholdes pitstop afhængigt af strategien.

Er du ikke sikker på hvornår de enkelte sessioner afvikles så tjek TV-tiderne i vores sædvanlige oversigt.


Siden sidst
På Monza endte de 2 nu tilbageværende titelkombatanter som nummer 6 og 7 i et løb, hvor Lewis Hamilton gjorde mest væsen af sig. Felipe Massa holdt sin placering hele vejen igennem. 3. manden i mesterskabstrioen, som man kunne mene havde en realistisk chance, Kimi Räikkönen, kørte sig selv ud af kampen med et løb, der med de absolut mest positive vendinger kan beskrives som "anonymt".

Robert Kubica er godt nok kun henholdsvis 14 og 13 point efter de 2 førende i mesterskabet, men det er de færreste der anser ham & BMW Sauber som reelle titeludfordrere i år.

Ellers endte løbet som den helt store Scuderia Toro Rosso triumf. Ikke nok med at Sebastian Vettel tog poleposition om lørdagen, men i noget der bedst kan beskrives som overlegen stil kørte han sejren hjem fra spids på en meget våd Monza-bane.

Endelig er FIAs oprindelige afgørelse fra det Belgiske Grand Prix nu stadfæstet, ganske som forventet af de fleste i sporten, så med 4 løb igen er der et enkelt point mellem Massa og Hamilton.

Banen

Banen
Banenavn (Ikke noget officielt navn)
By Singapore
Tidszone 6 timer foran Danmark
Første Grand Prix 28. september 2008
Antal Grand Prixer 0
Rekorder (2008 Layout)
Banerekord - pole  
Banerekord - løb  
Hurtigste løb  
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre  
Flest poles  
Flest hurtigste omgange  
Årets Løb
Omgangslængde 5,067 km
Omgange i løbet 61
Løbsdistance 309,087 km
Fakta
Forventet omgangstid 1:44**
Forventet topfart 300+ km/t (Raffles Boulevard)*
Forventet laveste fart 80-100 km/t*
Forventet gennemsnitsfart 175 km/t**
Antal lysprojektører Cirka 1500**
Sving 23 (9 højre, 13 venstre og 1 venstre-højre-venstre chikane)
Vigtige Links
Hjemmeside Officiel hjemmeside
Satellitbillede Google Maps
Baneinfo Bil Magasinet F1
TV-Tider Bil Magasinet F1
Vejrudsigt Bil Magasinet F1

Løbs- og banedata
* singaporegp.sq
** McLaren eller baseret på deres tal


Heikki Kovalainen om weekenden
"Singapore-løbet bliver en smule anderledes en de andre Grand Prixer, da vi kommer til at køre det om aftenen. Selvfølgelig bliver det en ny oplevelse for alle. Jeg tror, der er en masse forberedelser, som vi bliver nødt til at lave for at sikre os, at vi frem for alt er vågne på det rigtige tidspunkt.

Normalt, på den tid af weekenden, vil vi sove på hotellet, men denne gang, vil vi først lige være begyndt på træningen. Det er noget, som bliver meget anderledes. Det er ikke bare kørerene, som skal være klar til det, det er alle på holdet, mekanikerne, alle bliver nødt til at være vågne. Det er også endnu en gadebane. Singapore bliver en af disse spændende weekender, hvor vi kører ræs i gaderne.

Da det er en gadebane, er det nødvendigt at opnå en god position der. Du kan ikke tillade dig at lave fejl. Du skal være ekstra opmærksom, når du bremser, når du kører ind i svingene, du kan ikke tillade dig at skride ud, da du så beskadiger bilen.

Du bliver nødt til at indstille hjernen lidt anderledes, angribe en smule mindre i begyndelsen af weekenden og på en måde geare mere og mre op hen mod kvalifikationen.

Som kører er der en masse forberedelser, som du skal gøre. Det er ikke bare at blive en smule længere oppe end normalt. Jeg tror, det er meget vigtigt at få kroppens ur skiftet en smule, så du er mest skarp senere på aftenen i stedet for midt på dagen.

Vi går i gang med forberedelserne i Europa, tror jeg, allerede før vi tager dertil. Vi vil begynde at ændre vores kropsure med vores fysioterapeuter, med vores læger. Du ved, du skal sikre dig, at kroppen begynder at fungere bedre om aftenen.

Så er der det at køre i mørket. Det er noget, man skal vænne sine øjne til. Jeg tror ikke, at jeg vil have nogen problemer, for i Finland har vi 24 timers mørke om vinteren, så jeg tror på, jeg er vant til det."

Afslutning
Bybane, natløb og kunstigt lys på banen. Altsammen elementer i et nyt tiltag fra Bernie Ecclestone og FIA, der skal tiltrække endnu flere europæiske seere og ikke mindst promovere sporten i det nyrige fjernøsten.

Hvem vinder?

Ja, bedste bud, som ikke er så kontroversielt, er en af de 2 titeludfordrere - det vil sige enten Massa eller Hamilton. Begge er i god form og begge vil gøre alt hvad de kan for at sætte konkurrenten til vægs. Ikke mindst på et tidspunkt i sæsonen hvor en DNF kan være intet mindre end katastrofalt, begge SKAL have max-point på kontoen i denne weekend.

Har du ikke mulighed for at se løbbet eller vil du bare gerne have en SMS med resultatet så tilmeld dig vores SMS-service.