• Forside

Optakt til Europas Grand Prix

I den kommende weekend afvikles det Europæiske Grand Prix og for første gang afvikles dette på Valencia Street Circuit. Læs her vores optakt fuld af nyttige informationer samt et blik på den nuværende situation i verdensmesterskabet.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 20/8 2008 klokken 12:08

Indledning
Vi er nu kommet frem til den 12. runde i verdensmesterskabet, og som skrevet skal dette foregå på en helt ny gadebane, nemlig Valencia Street Circuit der ligger ud til Middelhavet nærmest stik øst for Madrid.

Der har kun været ét tidligere løb på banen da den er helt ny. Holdene har dog via dette løb og FIA fået adgang til en del informationer om banen og har kunnet benyttet disse i deres simulationer som forberedelse til weekendens løb. Valencia har i øvrigt skrevet kontrakt for syv år.

Løbet er nummer 200 for Bridgestone og de har medbragt de bløde og superbløde dæk (de blødeste dæk, der er til rådighed, ud af fire typer). Man går ud fra at grebet på banen, som på de andre gadebaner vil forøges markant efterhånden som der bliver kørt mere gummi i den og den bliver mere ren. Vi vil derfor også se at bilerne vil få en opsætning med stor downforce.

Der er 25 sving på banen, der er 5.44 km lang og det forventes at farten kommer op på 300 km/t fem gange i løbet af en runde. Sving 17 er det langsommeste og her regner man med at farten kommer ned på 80 km/t. Banen er i øvrigt generelt meget bred og der skulle være mange gode overhalingsmuligheder.

Da banen er ny, vil de strategiske beslutning blive meget interessante. Da der ikke tidligere har været kørt løb på banen, er det svært at udtale sig om hvornår pitstoppene kommer, afhængig af strategien, så det vil vi også lade være med.

Da banen er ny vil alle holdene ønske at samle så mange informationer de kan om banen i løbet af de frie træninger og vi kan derfor vente betydeligt større aktivitet om fredagen end normalt. De store hold vil dog sikkert holde sig lidt tilbage i starten og vente på at det første støv bliver kørt af.


Siden sidst
I disse OL dage, der skal vi så til Spanien, der har sikret sig en del dårlig omtale de sidste dage i forbindelse med tyveri af dansk guld. Tyveri kan man nærmest også kalde sidste løb. Felipe Massas Ferrari udåndede med 3 omgange igen, efter han havde sat Lewis Hamilton på plads i starten og kørt et godt og veldisponeret løb. Det sikrede endnu en finsk sejr, men denne gang ikke til Kimi Räikkönen, men til Heiki Kovalainen, der fejrede sin kontraktforlængelse med den første sejr, foran endnu en mindre sensation. Timo Glock kronede den formfremgang han har vist sæsonen igennem med en flot andenplads.

Massa overhaler Hamilton i første sving på Hungaroring, 2008.

På den mere negative blok, er der noteret at BMW Sauber faldt helt igennem. Nummer 8 og 10 er ikke godt nok, ja, det er ikke en gang godkendt og mon ikke der er arbejdet hektisk bag lukkede døre i Hinwill? Jeg vil godt vove den påstand at det er ikke alle ansatte, der har nydt de 3 ugers ferie.

Hvor blev farten af?

Som sædvanlig var Ungarns Grand Prix ikke et løb, hvor man løbet igennem oplever 3 biler side om side gennem 4 sving, men en god optakt til årets sædvanlige sommerferie. Da der jo så har været sommerferie, så er der ikke sket de store ting i Formel 1, hvorfor vi alle, ikke mindst undertegnede, ser frem til Valencia, en ny bane på kalenderen og en bybane, der skal køre for første gang af Formel 1 racere.

Banen

Banen
Banenavn Valencia Street Circuit
By Valencia
Tidszone Samme som Danmark
Første Grand Prix 24. august 2008
Antal Grand Prixer 0
Rekorder (2008 Layout)
Banerekord - pole  
Banerekord - løb  
Hurtigste løb  
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre  
Flest poles  
Flest hurtigste omgange  
Årets Løb
Omgangslængde 5,440 km (5,4735 km i følge banens hjemeside)
Omgange i løbet 57
Løbsdistance 310,080 km
Fakta
Forventet omgangstide 1:37
Forventet topfart 323,3 km/t
Forventet laveste fart 95,2 km/t
Forventet gennemsnitsfart 201,3 km/t
Længde af pitbanen 657 meter
Minimum bredde Start-/mållangside: 15 meter
Resten af banen: 12 meter
Sving 25 (14 højre og 11 venstre)
Vigtige Links
Hjemmeside Officiel hjemmeside
Satellitbillede Google Maps
Baneinfo Bilmagasinet F1
TV-Tider Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata (fakta er taget fra banens hjemmeside)


Heikki Kovalainen om banen:

"Nu om dage bruger næsten alle hold simulationssoftware for at forsøge at forstå en ny banes karakteristika. Ingeniørerne kan kigge på banens ujævnheder, svingenes natur, og hvilken fart udformningen byder på. Kørerne bruger simulationen som et værktøj, men også studier af onboard kameraer for at få en bedre ide om banen."

"Ved at bruge disse data kan vi forudsige nøjagtig vores downforce niveau og gearudvekslingsforhold. Vi kan endda forudsige, hvilken slags bremsemateriale vi skal bruge ved at kigge på banens bremsebehov."

"Dette giver stadigvæk kun udgangspunktet for weekenden. På en normal bane kan du normalt begrunde fintuningen med det samme, fordi du har startet med en pålidelig basisopsætning. På en ny bane skal man være forberedt på at lave nogle rimelig fundamentale ændringer på bilen – og det kræver, at ingeniørerne er rimelig fordomsfrie."

"Det første indtryk af Valencia er, at det bliver snævert og hurtigt. Gennemsnitsfarten forudsiges til at blive omkring 200 km/t for en omgang. Det er ret så hurtigt for en gadebane, hvilket er fint med mig..."

Afslutning
Hvem vinder i Valencia? Det er det helt store spørgsmål. Årets hidtidige resultater har været som som det Kinesiske sejlervejr – vindstille den ene dag og orkan den næste. 5 kørere har delt årets første 11 løb mellem sig. En kører, Hamilton, har evnet at vinde 2 løb i træk. Så buddet er åbent, men en kører fra et af de 2 førende teams vil være et sikkert bud og her er Massa og Hamilton et godt stykke foran deres teamkollega, så vinderen skal findes mellem de 2.

Heikki Kovalainen passerer det ternede flag i Ungarns Grand Prix, 2008.

Resultatet afhænger i høj grad af hvem der først og bedst finder sig til rette på en ny bane, hvor der ikke er de sædvanlige gigabytes af data at sætte bilen op efter.

God fornøjelse med årets 12. Grand Prix.