Af: (@bmf1.dk) d. 20/7 2008 klokken 21:07
Den første halvdel af det tyske Grand Prix, i år på Hockenheim-banen, så lige fra start ud til at blive ren leg for Lewis Hamilton og hans kumpaner fra Mclaren-Mercedes.
Hamilton fik en fremragende start, og kunne allerede efter et par omgange kun lige ane Massa i spejlene. Efter 15 omgange, var det store engelske håb, over ti sekunder foran den brasilianske Ferrari-kører.
Massa derimod kæmpede det bedste han havde lært for at holde trit, men han virkede ukoncentreret og omgangstiderne var meget forskellige fra hinanden.
Første pitstop runde kom og gik uden nogen dramatik, og der var en fornemmelse af resignation i resten af feltet. Hamilton kørte igen hurtigste omgange og var meget snart 10-12 sekunder foran Massa.
Timo Glock fik det bedste ud af et langt første stint, og efter sit pitstop lå han nummer otte. Pludselig kollapsede det højre baghjuls-ophæng og TF108´eren spandt rundt, hvilket resulterede i at Glock smadrede raceren ind i barrieren ved pitten. Bilen drejede rundt flere gange hen over banen og kom endelig til ro i græsset, hvor en omtumlet og rystet Glock kom uskadt ud af bilen.
Med safetycar ude og pitlanen åben, var der hurtigt trængsel i pitlane. De fleste kunne se det gode i at pitte under safetycar, men hos McLaren-Mercedes valgte man at lade Lewis blive ude.
Da løbet blev givet frit igen, var det Hamiltons idé at åbne op til Massa med mere end 20 sekunder, den tid der skulle bruges til hans andet stop, men det lykkedes kun at hente femten sekunder.
Hamilton i pit og ud igen, men denne gang bag Kovalainen, Massa og en super velkørende Nelson Piquet.
Lewis havde den bedste bil i dag og det lod han alle se. Snart var Kovalainen overhalet og næste der stod for tur var Massa. I hårnålen glemte Massa at forsvare sin linie og den slags ser Hamilton. Han smuttede forbi og nu tre omgange senere var det Piquets tur til at blive overhalet.
Med en suveræn hurtig racer og i hænderne på dagens bedste kører, var selv en strategi-bøvs som den vi så, et mindre bump på vejen.
Før omtalte Piquet har været under pres hele sæsonen. Han har ikke leveret de resultater som Briatore har håbet på, og for et par løb siden, var det tydeligt at se, at der var stillet et ultimatum: Bliv bedre eller smut.
Piquet kvalificerede sig som nummer 17 på gridden, ikke imponerende og lå i en periode som nummer 18. Men et-stop strategien og det faktum at safetycar blev sat ind lige på det rette tidspunkt, betød at Piquet tog imod chancen med kyshånd. Han kunne intet stille op med Hamilton på speed, men en andenplads i dette spændende løb, er fuldt fortjent.
Massa, der endte på en tredjeplads i dag, var ikke helt sig selv. Den normalt hurtige og kvikke brasilianer, havde ladet samba-trommerne stå derhjemme og der var ikke megen ståhej over Hamiltons overhaling af ham, ti omgange før mål. Han får dog seks point får arbejdet og er nu kun fire point efter Hamilton i den samlede stilling.
Nick Heidfeld, der ligesom Nelson Piquet kvalificerede sig beskedent, fik også det bedste ud af situationen. Hans fjerdeplads var anonym, men ganske i orden, for den tyske kører havde fortjent hvert point for anstrengelserne.
Heidfeld og BMW Sauber kan glæde sig over, at han endte foran Heikki Kovalainen og Kimi Räikkönen, og de to sidstnævnte så ikke særlig kampklare ud. Begge skuffede, men Kovalainen må nok indse, at hans chance for at komme med i toppen, er forsvundet.
Robert Kubica sluttede syver i den anden BMW, i et svært race for ham. Jarno Trulli spandt sent i løbet og det rykkede Sebastian Vettel op på en ottende-plads.
Nico Rosberg har slet ikke haft den sæson han havde ønsket. Han har svært ved at følge med selv en Renault, men i dag var skoen på den anden fod. Sent i løbet lykkedes det tyskeren at overhale Alonso, da spanieren spandt i hårnålen og måtte lade Rosberg forbi.
Alonso, der startede langt bedre end Piquet, faldt tilbage i feltet og hos Renault må man være skuffet over 11. pladsen som det lykkedes at hive hjem for spanieren. Renault overhaler Williams i konstruktørernes mesterskab og er bare et enkelt point bag Red Bull.
Sebastién Bourdais endte løbet som 12´er i den anden Toro Rosso, mindre end et halvt sekund efter Fernando Alonso og David Coulthard fik skubbet til Rubens Barrichello sent i løbet. Det betød en ødelagt frontvinge til Barrichello og lidt efter var det slut, og selvom det ikke rigtig var til at se, kunne det sagtens være undgået. Skotten ender som nummer 13.
Giancarlo Fisichella sluttede som nummer 14 i sin Force India racer, foran Kazuki Nakajima i den anden Williams, mens Fisichella´s team-kammerat Adrian Sutil endte nummer 16.
Jenson Button var i nærkontakt en del gange, men der var slet ikke fart i bilen og han runder feltet af på den sidste plads som nummer 17.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)