Efter søndagens uheld mellem Lewis Hamilton og Kimi Räikkönen, er briten idømt en straf på 10 placeringer i næste løb. Er det en korrekt dom?
Her på redaktionen er meningerne delte.
Ron Dennis siger om situationen: "Det er svært for en kører at beslutte sig for, om han skal koncentrere sig om lysene eller bilerne foran ham i denne slags situationer."
Her er tale om en højt profileret kører, med en superlicens, der burde være garant for, at man evner at køre 80 km i timen samtidigt med, at man holder øje med andre kørere og signaler på banen. Endelig burde pitten have holdt Hamilton orienteret om situationen gennem radioen. Det skete ikke.
Hamilton lavede derefter en regulær begynderfejl, påkørte Räikkönen og tog begge ud af løbet. Samme fejl lavede Niko Rosberg også og burde derfor også straffes hårdt.
Hamilton siger: ”Da jeg kommer ud af boksen, ser jeg to biler slås om positionerne foran mig i pitten. Selvfølgelig vil jeg ikke involveres i deres kamp og prøvede på at undgå det. Pludselig stopper de. Da de stopper, er det for sent for mig at undgå dem. Det er uheldigt når den slags sker, men jeg har ingen problemer med stewards afgørelse.”
Lewis Hamilton i regnen
Nej, det kan vi godt forstå. Straffen er meget mild. Ja, for Hamilton er 10 strafplaceringer mere et mindre irritationsmoment, end det er en regulær straf. Det er en straf, som en dygtig pitsstopsstrategi blot kan eliminere i næste løb.
Men hvad var der sket, hvis ikke Räikkönen og Robert Kubica havde holdt i vejen for Hamilton? Så havde resultatet været, at han var drønet over den hvide streg for rødt lys, hvilket havde resulteret i et sort flag og udelukkelse af løbet, i og med at han åbenlyst indrømmer ikke at have været opmærksom på signalet. I stedet foretager han, hvad der kan kaldes en undgåelig ulykke. En ulykke der er dobbelt dum, da der er safety car på banen,
Reglerne er ganske klare. Når man kører i pit under safety car, skal man vente til feltet er kørt forbi pitten og så slutte op om den bagerste del af feltet. Så Hamilton og Rosberg havde ingen grund til at skynde sig, idet de under alle omstændigheder ville være endt bagerst i feltet.
Som nævnt er meningerne delte, men flertallet af skribenter mener, at straffen burde være udelukkelse fra mindst et løb sammen med en bøde, der var til at forstå. Der er talrige eksempler på, at andre kørere ville have modtaget en lignende straf, men endnu en gang demonstrerer FIA, at der åbenlyst er forskel på, hvilken bil man sidder i og hvor højt profileret man er som kører.
Kimi Raikkonen foran Nico Rosberg, før de udgik.
Man kan stille et polemisk spørgsmål: "Hvad nu hvis...?"
Hvad nu, hvis det var sidste års sidste løb? Hamilton fører med 9 point, og han skal reelt bare fuldføre og undgå at Räikkönen vinder - "desværre" overser han et rødt lys på vej ud af pitten og påkører Räikkönen, der ikke kan fuldføre, og dermed er Hamilton verdensmester.
Man må antage, at Hamilton ikke påkørte Räikkönen bevidst, men under alle omstændigheder var det en meget dum fejl, som burde straffes med andet end et diskret slag over fingrene. En fejl der endnu en gang viser at Hamilton er det, som han er: en ung kører i Formel 1, der stadig mangler meget erfaring før han kan klassificeres som en virkelig stor pilot.
Hamilton har en masse talent, men rutinen mangler og i dette tilfælde burde straffen være hårdere. Det samme gør sig gældende for Rosberg, der laver samme fejl.
Derudover bør FIA overveje de nye regler omkring safety car og pitlane. Selve logikken bag lukning af pitlane er en regel, der er overtaget fra amerikansk motorsport. Begrundelsen er god nok, men det viser sig åbenbart at skabe flere dårlige situationer, så FIA burde overveje om man ikke skulle vende tilbage til de gamle regler og lade pitlane være åben hele tiden.
Men bundlinjen er, at Hamilton og Rosberg ikke har koncentreret sig om hvad der sker i pitten - fordi han var sikker på at der ikke var noget i vejen for ham. I stedet for sidder han og kigger på knapperne og skærmen på rattet og opdager for sent, at der holder et par biler. Hvis dette ikke er forklaringen burde han sket ikke køre i en bil med 900 hk og en topfart på 370 km/t.
Det er helt uacceptabelt, at de ikke passer ordentligt på når de kører i pitten, for der er så mange menesker, at man kan nemt kan komme til at køre nogen ned. Så efter vores mening burde man enten fratage dem deres superlicens, da de åbenbart ikke er i stand til at køre en F1-racer, eller udelukke dem i et eller flere løb for ikke at udvise agtpågivenhed mens de kører rundt i pitten. Her skal man lige tænke på, at man får 10.000 dollar i bøde for at køre et par kilometer for stærkt.
Da vi alle ved, at Hamilton og Rosberg er i stand til at køre den racer, burde de helt klart straffes for ikke at udvise agtpågivenhed, og det er altså ikke en straf at blive flyttet ti pladser tilbage på gridden.
FIA har tidligere justeret strafudmåling efter hvor meget en kører var foran i VM-stillingen. F.eks. i 1994, da Michael Schumacher blev diskvalificeret fra ét løb og udelukket i de 2 næste løb. Schumacher vandt som bekendt mesterskabet alligevel, men FIA fik bevaret spændingen mellem Hill og Schumacher helt frem til det sidste løb.
Det samme var tilfældet i Ungarn 2006, hvor FIA rykkede Alonso og Schumacher tilbage i kvalifikationen for derefter nærmest at forære Räikkönen en pole-position.
FIAs problem lige nu er, at Räikkönen står tilbage som den største taber i hele denne sag. Det kan der ikke rettes op på, men finnen må i det mindste have fået et gavekort til en svinestreg, hvis der skal skabes balance i feltet igen.
Har du en mening om denne debat, så deltag i diskussionen hos vores venner fra
Safetycar.