Af: (@bmf1.dk) d. 8/6 2008 klokken 18:06
Lewis Hamilton starter fra pole, præcis som sidste år, på banen hvor han sidste år tog sin første sejr, i et meget spændende, dramatisk og meget a-typisk løb. Spørgsmålet bliver naturligvis, om han kan gentage succesen.
Den polske sensation, Robert Kubica, starter ved siden af den unge englænder og for ham gælder det nok mest om at koncentrere sig om at holde de bagvedkørende hvor de hører til, og ikke udfordre Hamilton så meget i starten.
Finske Kimi Räikkönen starter bag Hamilton på en tredjeplads, med dagens positive overraskelse ved siden af, nemlig spanieren Fernando Alonso, der kørte en fantastisk kvalifikation.
Nico Rosberg er femmer og starter ved siden af Felipe Massa, og Ferrari kan ikke være tilfreds med det udgangspunkt. Banen er en typisk Ferrari/McLaren-bane, dog hælder denne skribent mere til, at McLaren kan få et bedre resultat, med Hamilton forrest og en Kovalainen der kan komme op bagfra og overraske.
Kovalainen og Heidfeld på plads 7 og 8, viser lidt opmuntring til Quick-Nick, men der er lidt langt op til den andenplads hans kollega har. Bliver spændende at se BMW Saubers strategi.
Hos Honda er der grund til glæde, da Barrichello sikrede sig niendepladsen, lige foran Mark Webber, der havde et møde med en mur i Q2.
Der er varslet 30 grader, måske varmere, og chance for regnstorm, så vejret og den drilske bane i almindelighed, kan blive en særdeles stor udfordring for de tændte kørere.
Bilerne er linet op på gridden og der er den sædvanlige travlhed omkring kørerne, der dog som altid, tager det hele meget roligt.
Det er ikke fordi der vrimler med kendte og kongelige i Canada i dag. Hos McLaren har man dog spottet skuespilleren Michael Douglas, men det er vist også det.
Både Vettel og Button starter fra pitten. Vettel måtte skifte chassis, da han crashede i den sidste træning lørdag, mens Button havde problemer med gearkassen.
Bilerne ud på opvarmningsomgangen. Hamilton starter på de bløde dæk, mens for eksempel Alonso starter på de hårde. Faktisk er de fleste kørere på de hårde, og det er kun Hamilton og Rosberg, der starter på de bløde. Det skal nok blive spændende.
1
Starten er gået og Hamilton kommer afsted rigtig godt. Kubica presser lige fra starten og kommer mellem Hamilton og Kimi. Nede i det andet sving, presses Alonso af Kimi, men Rosberg snupper fjerdepladsen.
KOvalainen starter otter, men er taget af Barrichello. Massa holder placeringen.
2
Hamilton og Kubica lægger afstand ned til resten, men Kubica kører normalt langt på første stint.
Alonso er lige bag Rosberg, men er samtidig presset af Massa på sjettepladsen.
Der er 2,6 sekunder mellem Hamilton på førstepladsen og Kimi på tredjepladsen.
3-4
Der er kommmet lidt luft mellem de fem første kørere. Godt et sekund er der mellem hver af de fem kørere.
Barrichello er hurtig og kommer meget sent ned i hårnålesvinget, hvilket får Heidfeld til at dreje lidt bredt ind i svinget. Nakajima kæmper om placering 10 med Webber.
5-6
Heidfeld kommer lige bag Barrichello ned til sving ti, hårnålen, og denne gang kommer tyskeren forbi den brasilianske veteran.
Glock på 14. pladsen kæmper med Piquet lige efter.
Godt fire sekunder mellem Hamilton og Kubica, mens Kimi halter lidt efter med yderligere to sekunder til polakken.
7-8
Efter seks omgange er der allerede over 30 sekunder mellem den førende og den bagerste på dette tidspunkt, Button. Der er chance for, at man vil lade Button køre gennem med et enkelt stop.
Massa knokler omme bag Alonso, men kommer tættere og tættere på. Ingen uheld - endnu - men alt kan ske her i Canada.
Trulli og Glock gør ikke meget væsen af sig selv, de to ligger 13 og 14.
9-10
Der er kommet lidt stilstand rundt omkring. De fleste biler holder placeringerne, men Piquet kommer lige indenom Glock i en flot manøvre.
Sutil, helten fra Monaco, er oppe på en 16. plads for tiden.
Piquet forsøger sig på Trulli, men manskal ikke bide skeer med en gammel cirkushest som Trulli. Det ser dog ud til, at Piquet endelig har fået lidt fart i bilen og virker mere hurtig end Trulli.
11-12
Ned af langsiden mod start/mpl, ser vi at Piquet henter en smule på Trulli.
Barrichello holder sin 9. plads, men Nakajima presser lidt. Der er dog næsten et sekund m ellem de to. Piquet kører bredt ud af hårnålen og overhaler Trulli indenom. Godt kørt af Piquet, der dog lige rammer Trulli´s venstre forhjul.
Lidt længere oppe foran, er Kovalainen under voldsomt pres fra Heidfeld.
13-14
Coulthard får at vide i radioen, at han snart kan forvente at se Piquet i spejlene. Den unge brasilianer har for alvor fundet den rigtige fod til speederen, men er nok også en del lettere.
Sutil er ude. på 14. omgang. Han iler tilbage bag indhegningen, mens hans racer ryger. Gult flag ude.
Räikkönen henter voldsomt ind på Kubica på andenpladsen og det er mere end et halvt sekund per omgang.
15-16
Kubica er nu kun 0,7 sekund foran Kimi, og bruger tid og energi på at holde dne iskolde finne bag sig. Dette giver Hamilton en masse luft opppe foran.
Sutils bil holder meget dumt og holder stadig et stykke ude på banen. Det tager tid at få fjernet bilerne, da der er meget skov og træer i parken.
Räikkönen presser Kubica helt enormt lige nu og nede i sving 10, er han helt oppe bag polakken.
17-18
Der kommer safetycar på banen, da det ikke lykkedes for marshalls at fjerne Sutils bil i tide. Det betyder en meget tændt Kimi og desværre for Hamilton, et forspring der er væk.
Hos Ferari gør man klar til pitstop, mens man venter på at pitlanen bliver åbnet. Button går som den første i pit. Dette kan blive afgørende for englænderen, for det er et tidligt pit og han kan hente rigtig meget ind på de andre, såfremt han sparer på dækkene.
I radioen til Button, hører man, at Button får en straf for at køre i pit, inden pitlanen er åben. Der røg den chance.
19-20
Pitlanen bliver åbnet og bilerne flokkes ind.
Hamilton og Kubica inde. Hamiolton bukker under for presset og banker op i Räikkönen på vej ud af pitten og begge er ude!
Rosberg er også involveret, men klarer skærene. Kimi forsøger at fortælle Hamilton, at der var rødt lys, hvilket er mildest talt underligt, da pitten er åben.
Rosberg slap ikke, for hans frontvinge er smadret. Kubica kommer fint forbi.
Pitlanen var åben, men der var rødt lys da bilerne ikke var kommet forbi ude på banen.
Safetycar kører ind efter denne omgang.
21-22
Med det drama på banen vi ser nu, er det Heidfeld der fører, lige foran Barrichello. Kubica vandt på stoppet, men ligger ni eller ti. Dem foran Kubica har ikke været i pit endnu.
Webber er treer. Heidfeld lægger fra. Nakajima er nu treer foran Webber og Coulthard.
Kubica er meget tæt på at støde sammen med Bourdais i sving ti, men ingen problemer.
Fisichella er 8, Vettel er ni, Alonso er stadig lige efter Kubica.
23-24
23 omgange kørt og der bliver delt vragdele ud til de onvolverede teams.
Heidfeld har trukket vigtig tid ud til Barrichello, mens Kubica mister tid. Hele fem sekunder har han mistet bag Vettel.
Heidfeld er femten sekunder foran Kubica nede på 10. pladsen.
Piquet er nu oppe bag Alonso. Ni sekunder mellem Heidfeld og Barrichello. Vettel kæmper hårdt bag Fisichella i en Force India, der bare kører godt i dag.
25-26
Der mangler ni kørere i pit, og selvom Heidfeld går i pit nu, vil det koste dyrebar tid for Kubica.
Webber skygger Nakajima på tredjepladsen, men Barrichello er foran japaneren og han giver ikke ved dørene.
Massa er nu sidst. Heidfeld skal i pit næste omgang.
27-28
21 sekunder ned til Kubica fra Heidfeld. Stadig tæt kamp mellem Barrichello, Nakajima, Webber. Piquet er ude! Massa klarer lige at komme forbi sin landsmand. Gult flag endnu en gang. Det ligner noget der flagrer på Piquets ene dæk, måske en punktering.
Løbet er frit igen.
Heidfeld har 26 sekunder ned til Kubica. Heidfeld i pit.
29-30
Heidfeld klarer det og kommer lige ud foran Kubica! Sikke en præstation, ag tyskeren der ikke rigtig havde noget held i sprøjten de sidste par løb.
Nu vil Kubica gerne op og presse og det gør han. Kubica på den hårdeste af de to dæk, mens Heidfeld kører på de bløde.
Ned af langsiden presser Kubica forbi Heidfeld! Alonso prøver at følge med i svinget, men døren bliver lukket.
Alonso er for alvor sulten igen og det er herligt at se. Den spanske matador, ligger lige i bagenden af Heidfeld. Imens hører Alonso, at Heidfeld har fået tanket til resten af løbet.
31-32
Bag Alonso kommer Kovalainen og han er reelt McLarens eneste mulighed for et godt resultat.
Barrichello fører løbet, men mangler stadig et stop. Der er blevet sat en undersøgelse i gang af hændelsen ved pitudgangen, og viu vender tilbage med resultatet.
33-34
Massa presser Webber ned af langsiden mod sving 10 og kommer forbi i første omgang, men kører bredt og Webber tager placeringen tilbage.
Coulthard er nu reelt toer. Massa tager Webber og er på en 13. plads.
Trulli er 3, Glock 4, Vettel er femmer.
35-36
Alonso er lige i Heidfeld spejle, men kan ikke rigtig gøre det førdigt. Rosberg i pit igen, og det må siges at være et kedeligt resultat for tyskeren.
Fisichella er lige ude og kysse barrieren blidt, men han kører videre.
Barichello i pit, og nu er Coulthard den førende. Skotten startede som nummer tretten.
Massa er 12, bag Rosberg.
37-38
Imens Barrichello mistede sin føring, er Button nu oppe som nummer ti.
Coulthard i pit og han havde et forspring til Trulli på 11 sekunder.
Trulli og Glock er de to forreste, men de mangler begge et stop. Kubica er lige i hælene på Glock og snart må de to Toyota-biler da i pit.
Trulli i pit og Glock kommer nok næste omgang.
39-40
Nakajima kommer forbi Barrichello, eller...? Nej, den gik ikke denne gang heller.
Kubica helt oppe i bagenden af Glock og han kører meget hurtigt nu, polakken.
Glock og Kubica tager endnu en omgang ude. Speederen på Kubica´s bil er hårdt presset nu, for han vil vinde det her løb. Til gengæl er Heidfeld stadig i spil og det kan betyde en duel mellem de to BMw kørere.
41-42
Piquet bakker i pit og er færdig for denne gang. Det gik ellers rigtig fornuftigt for ham, men endnu en gang må han bide i det sure æble.
Alonso er lige i nakken på Heidfeld nu.
Kubica får at vide, at han skal presse, men stadig vil de beholde ham ude på banen i endnu 10 omgange. Det kan betyde, at han kan køre nok tid ind.
Alonso stadig efter Heidfeld, mens tyskeren har et stykke vej op ti Kubica.
43-44
Bourdais i pit, og ude igen.
Kubica stadig forrest, men nu kommer Alonso næsten forbi Heidfeld. Dejligt tæt løb. Heidfeld får at vide, at hvis hans dæk ikke kan holde, skal han bare lade Alonso komme forbi.
16 sekunder mellem Kubica og Heidfeld. Alonso presser, men av! Spanieren er ude! Alonso spinner ud og i radioen hører man at Alonso mener, det kan være gearkassen der voldte ham problemer. Ærgerligt at se, for sikke et race af Alonso.
45-46
Sikke et løb der er blevet. Året efter at Kubica crashede voldsomt, fører han nu løbet og har "kun" Heidfeld bag sig som modstander. Coulthard er treer, Barrichelo er 4, mens Kovalainen er femmer.
47-48
Kubica, Heidfeld, Coulthard, Barrichello, Kovalainen.
Nakajima, der har kørt et rigtig godt løb, mister han downforce ind i et sving, og rører lige så stille Button og vingen er smadret. Button klarer vist frisag denne gang. Synd for Nakajima.
23 sekunder mellem Kubica og Heidfeld. Kan dettte blive BMW´s største øjeblik?
Heidfeld mister lidt tid i forhold til Kubica, der kører i pit ra en fornem førsteplads. Dette kan være afgørelsen.
49-50
Kubica får et fantastisk pitstop og kommer liige ud foran Heidfeld. Sikke et race, sikke en kører!
Massa er sekser, Button er 7, Glock er 8.
I radioen til Kubica hører man "position 1, position 1, bring it home."
Kovalainen på femtepladsen er presset af Massa med kun 0,3 sekunder.
Kovalainen i tæt trafik. Han er oppe bag Button, og det betyder at Massa kan hente kovalainen.
Nede i sving ti, hårnålen, viger Button en smule og Kovalainen kører forbi englænderen, men Massa ser chancen og kører forbi dem begge på indersiden! Nok den bedste overhaling i år.
51-52
Button er oppe og hilse på Barrichello på sjetepladsen. Rosberg 12, Fisi er 14.
Øv! LIge når man taler om solen, så udgår han. Fisichella er ude! og endnu en gang gult flag ude, det tredje af slagsen i dag.
53-54
Massa og Kovalainen er i pit nu, Button ligeså. Massa ud før Kovalainen og Massa er syver.
I slow ser vi Fisichella der bare stille og roligt spinner, uden at ramme noget.
Kubica stadig i front og Heidfeld lige efter. Coulthard er treer og Barichello er firer. Glock er fem, Trulli seks.
55-56
Massa VIL bare i dag. Trods en skæv start og lidt ærgerlige placeringer, er brasilianeren nu med.
57-58
Kimi Räikkönen kører hurtigste omgang med 1:17.387.
Rosberg ligger lige ude for pointene, med Vettel lige foran sig.
12 omgange endnu for den polske sensation. Han øger fortsat forspringet ned til Heidfeld. Dette er Kubica´s race.
59-60
Barrichello er lige ude og sondere terrænet og det betyder at Glock og Trulli kommer forbi.
Kubica har 35 sekunder ned til Glock på fjerdepladsen.
Rosberg presser hårdt på Vettel. Rosberg er helt oppe på siden af Vettel, men kommer ikkke forbi. Imens overhaler Kovalainen Rosberg med en omgang.
61-62
Massa kommer nemt forbi Barrichello og er oppe på 6. pladsen. Tre point til Massa lige nu.
Massa har seks sekunder op til Trulli, og det kan blive svært for ham, men Massa henter gevaldigt ind på Trulli. Næsten 1½ sekund henter Massa per omgang.
Trulli fortæller at han har problemer med bremserne.
63-64
Vettel er 8, og har hentet Barrichello nu.
Seks omgange igen for Kubica. Imens lægger Vettel hårdt pres på Barrichello ned i sving 10.
Kovalainen kæmper med at komme forbi Vettel, der samtidig gerne vil overhale Barrichello.
Kovalainen er meget tæt på muren lige nu og presser alt hvad bilen kan, og tallene taler for sig selv. kovalainen er hurtigste mand i topfart lige nu.
65-66
14 sekunder mellem Kubica og Heidfeld. Kampen er reelt mellem Barrichello, Vettel og Kovalainen.
Det ligner en fejende flot sejr til Kubica, der gik så gruelig meget i gennem sidste år.
Kovalainen prøver udvendigt på Vettel, men knægten smækker med døren.
67-68
Jeg har sagt det før og siger det igen. Sikke et løb!
I chikanen lige før start/mål. misser Vettel apex, og kører over afkørselsområdet. Det koster for Vettel. Massa kommer forbi Trulli i en tæt duel.
Massa har Glock lige foran sig og Ferrarien må være hurtigere. Ikke denne gang.
69-70
Fed duel mellem Glock og Massa lige efter.
Der er røg fra Webbers bil, han er elleve.
Kubica ude på sidste omgang til kæmpe triumf! Et solidt og helt utrolig godt kørt løb af Kubica.
Dér kører han over stregen som vinder af det canadiske grand prix. Han skriver historie og bliver den første polske Formel 1 kører, der vinder et løb. Helt fantastisk kørt.
Heidfeld tager andenpladsen, mens Coulthard bliver treer og det sidste trin på podiet. Derefter Glock, Massa og Trulli, Barrichello og Vettel tager det sidste point.
Kubica får ti point for sejren og fører nu for første gang VM-stillingen. Hamilton og Massa har begge 38 point.
Coulthard, den gamle ræv, hører i radioen, at han skal huske at drikke vand, men det gør ikke noget, for der er champagne til skotten.
Sikke en fantastisk dag for både Kubica og Heidfeld og især for det hårdt arbejdende BMW Sauber team.
BMW er nu toer i konstruktørernes mesterskab, bare tre point bag Ferrari. Folk står op på tribunerne og klapper af den ekstraordinære indsats vi var vidne til i dag fra Roberg Kubica.
Tillykke til alle og vi ses snart igen her på siden.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
P. |
Grid |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Stop |
Point |
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)