• Forside

Kongen af Tyrkiet

Ferrari´s Felipe Massa kunne søndag eftermiddag, sætte en tyk streg under det faktum, at han for alvor er med i kampen om VM. Skuepladsen var denne weekend Istanbul Park i Tyrkiet

Af: (@bmf1.dk) d. 11/5 2008 klokken 22:05

Felipe Massa sikrede sig sejren på Istanbul Park, da han kørte først over stregen i det Tyrkiske Grand Prix søndag eftermiddag. Der fulgte ti vigtige point med sejren og dermed er den lille brasilianer godt med i mesterskabet.

Med sejren indhentede han den førende verdensmester, Kimi Räikkönen, og er nu kun 7 point efter finnen. Massa er på en delt andenplads, sammen med Lewis Hamilton, der også har 28 point.

Desuden var det tredje gang i træk på banen, at Felipe Massa kunne køre sejren hjem fra pole, fire sekunder foran Hamilton på andenpladsen og Kimi Räikkönen på tredjepladsen.

Massa kørte et fornemt løb fra start til slut og satte aldrig foden forkert på speederen. Selv da Hamilton kortvarigt førte, grundet pitstop, holdt han hovedet koldt.

McLaren-køreren Hamilton, kørte ligeledes et godt løb, og trods en ukonventionel pit-strategi med hele tre stop, kunne briten hele tiden skygge Massa, mens han holdt Räikkönen bag sig. I de døende omgange i løbet, var der ellers tæt kamp mellem Hamilton og Räikkönen, der hele tiden pressede den anden.

I starten af løbet beholdt Massa som sagt føringen, mens Kimi Räikkönen mistede en placering i forhold til Robert Kubica.

Heikki Kovalainen, der startede fra anden startposition, blev lettere påkørt bagfra af Räikkönen, der betød, at finnen fik ødelagt sin frontvinge, mens hans landsmand måtte en tur i pit, med et punkteret dæk.

Mens Massa og Hamilton havde sagt farvel til resten af feltet, og konstant øgede tempoet, lå Räikkönen bag Kubica, men formåede aldrig rigtig at gøre noget alvor af sine trusler.

Det var først da BMW-Sauber køreren pittede, at Kimi kom forbi og faktisk kørte han endda rigtig stækrt og kunne beholde sin tredjeplads.

Spændingen omkring Hamiltons tre stop, blev udløst, da han tog sit sidste stop. Han kørte i pit foran Kimi, og selvom The Iceman på det tidspunkt kørte meget hurtigt, nåede Hamilton ud lige foran Kimi.

De to BMW-Sauber kørere, Kubica og Heidfeld, kørte et anonymt løb, trods polakkens fine fjerdeplads i løbet. Han var aldrig rigtig fremme i skoene, mens Heidfeld, der fik en god start og hurtigt vandt to placeringer, endte på en femteplads. Et nydeligt resultat, på trods af teamets problemer gennem weekenden.

Fernando Alonso kom forbi Mark Webber i starten, og kørte et godt løb, hvilket bragte ham gode point med sin sjetteplads, ti sekunder foran den førende Red Bull.

Selvsamme Webber sikrede sig igen point, det er nu fjerde løb i træk for australieren og han ende som syver.

Nico Rosberg fra Williams, tog den sidste pointgivende placering, men havde en lidt besværlig dag på kontoret. Bilen manglede fart og det er tydeligt, at der skal arbejdes på nogle ting i teamet.

David Coulthard sluttede som nier, i et løb hvor han blev totalt udkvalificeret af Webber. Er tiden inde til at stoppe? Alonso til Red Bull? Hvorfor ikke?

Jarno Trulli startede som otter og endte to placeringer længere nede. Han lå længe og kæmpede om placeringer med Jenson Button og Rubens Barrichello. Teamkollegaen Glock havde ikke meget held i sprøjten i dag og måtte tage til takke med en 13. plads.

De to Honda-kørere var alt for langt bagude. Ja, de har fået Ross Brawn til teamet, men der er lang vej endnu. Button sluttede som nummer elleve, mens Barrichello endte på en kedelg 14. plads.

Heikki Kovalainen havde et perfekt udgangspunkt til dagens løb. Han startede i det beskidte spor, ved siden af Massa, men blev som nævnt ramt bagfra af Kimi og det betød en svær kamp op gennem feltet. Finnen endte som nummer 12.

Piquet kunne egentlig godt have endt omkring top ti, men det så ud som om, han slet ikke kunne finde rytmen. Noget vi har set en del i sæsonen indtil videre. En 15. plads til ham.

Adrian Sutil, bedste Force India kører, endte lige bag Piquet og det har været svært at være tilskuer til.

Sidste mand over stregen, var Sebastian Vettel, der endelig sluttede et løb med en bil der virkede.

Tre biler udgik, Giancarlo Fisichella, der fik nærkontakt med Kazuki Nakajima og begge kunne dermed gå tidligt i bad.

Sebastien Bourdais var den sidste af de tre DNF, og kørte faktisk et ok løb, men måtte udgå med mekaniske problemer.

Næste løb på kalenderen er det klassiske Monaco-løb. Så skal vi se om kongen af Tyrkiet, overtager tronen fra den førende Räikkönen, eller om han bliver forvist til andenviolin.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T26:49.451 2 10
2. 3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T26:53.151 3 8
3. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T26:53.651 2 6
7. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T27:53.651 2 2
8. 11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T28:00.851 2 1
9. 10. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T28:04.651 2 0
12. 2. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
57 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 16. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
1 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)