• Forside

Kvalifikation Tyrkiets Grand Prix-Massa snupper pole

Tyrkiet er næste stop på kalenderen, og den spændende bane vil den næste times tid, læggge asfalt til det der efter al sandsynlighed, bliver en meget tæt kvalifikation

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 10/5 2008 klokken 12:05

For et par uger siden, blev der taget hul på den europæiske del af F1-kalenderen, med Spaniens GP.

Mange elskede dramaet på banen, men løbet var ikke - vanen tro - særlig spændende. Ferrari tog det hele og satte standarden.

Og netop Ferrari ser uhyggeligt stærke ud. De to biler har konstant været helt fremme, både i træninger, kval og i løb, og under dagens frie træning, var de to røde da også helt fremme.

Dog var der en del glædelige overraskelser at finde. Fernando Alonso havde en konstant hurtig Renault og kørte anden bedste tid, mens kollegaen Piquet gjorde det hæderligt. Men den mest positive overraskelse var de to Red Bull-racere.

Både David Coulthard og Mark Webber kørte eminent og begge biler så meget rolige ud. Faktisk toppede Coulthard tabellerne i et stykke tid, men så hentede Webber ham. Der er gode takter på vej hos Red Bull, men kan de levere varen i kvalen?

Også Rosberg gjorde det pænt, med fjerde bedste tid og Trulli, der det meste af tiden lå nede bagerst i feltet, fik pludselig trykket på den højre pedal og satte sjette bedste tid.

Hos McLaren ser det anderledes ud. Både Hamilton og Kovalainen, der er tilbage efter sit uheld i Spanien, lå i midterfeltet en del af sessionen, men briten fik dog den 7. bedste tid, Kovalainen 11.

Et af de hårdest kæmpende og mindste teams, Super Aguri, er ude af dette års mesterskab. Det betyder et farvel til et fighterteam, der kunne, ville og burde. Et ærgerligt farvel til et lille team, der trods et minimalt budget og mandskab, alligevel formåede at lave overskrifter.

Det betyder også, at kvalifikationen er ændret. I stedet for at de sidste seks biler bliver elimineret i den første runde, er det de første fem. Derefter følger Q2, hvor yderligere fem skilles fra. Den sidste, superkvalen, er som sædvanlig en kamp mellem de bedste ti.

Der er meldinger om regn omkring banen, men det er ikke bekræftet endnu. Som det ser ud nu, ser det ikke ud til at der kommer regn. Banetemperaturen er 26, mens luften er bare 16.

Massa satte sig på pole sidste år og også i 2006, og det skal blive spændende at se, om det lykkedes den lille brasilianer at lave hattrick i dag.

Om godt ti minutter, er bilerne klar og det samme er vi. Velkommen til!

Q1
I Ferrari-pitten tager man det roligt, mens andre kørere allerede er pè vej ned til pit-udkørslen. Første mand pè banen, er Fisichella i sin Force India.

Fisichella sætter første tid, i tiden 1:29.273.

Timo Glock er ude, det samme er Sebastian Vettel. Vettel er over et sekund hurtigere end Fisichella. Glock hurtigste tid, 1,7 sekund hurtigere end Fisi, 1:27.539.

Efter seks minutter, er Glock den hurtigste mand på banen. Vettel er toer, Nakajima treer, Sutil firer og Fisichella er femmer.

Raikkonen er ude og starter sin første hot-lap. Ikke overraskende er han den hurtigste gennem sektor 1 og sektor to. Kimi er hurtigst.

Kovalainen er hurtigst nu, men Hamilton snupper lige førstepladsen i tiden 1:26.192. Meget hurtig tid til briten.

Coulthard imponerer med femte bedste tid, men der mangler mange endnu. Rosberg syver, og Piquet er ude på sin flyvende omgang.

Ni minutter igen, og Button er forsigtig gennem sving 8. Trulli kommer lidt skævt ind i det sidste sving før start/mål, og det koster tid, men 9. bedste til italieneren.

Alonso kører syvende bedste tid. De fem der er i farezonen, er Fisichella, Button, Barrichello, Heidfeld og Kubica. De to BMW kørere, skal bare komme videre, ellers ser det endda meget sort ud for dem. Nakajima ligger nummer femten og altså lige på grænsen.

Barrichello skubber Nakajima af pinden. Kubica er ude på sin hotlap og smider tid i den anden sektor.

Det er ikke imponerende af BMW indtil videre. En niendeplads til polakken. Også Heidfeld er ude nu, og er en del hurtigere end Kubica.

Syvende bedste tid til Heidfeld, og Piquet, Bourdais, Barrichello, Sutil og Fisichella er nu i farezonen.

Williams skal se at få fart i deres biler, for ellers ser det rigtig grimt ud. Heidfeld lægger an til en ny god tid og den skal bare sidde.

Rosberg er rykket ned på en 14. bedste tid, mens Nakajima igen er femten.

Piquet og Barrichello gør klar til et sidste skud i bàssen, med 2,5 minut tilbage af Q1.

Fisichella kører hurtigste tid på den første sektor. Han taber på den anden sektor i forhold til Nakajima, og det er de sidste tre sving der tæller. Desværre en 18. plads til Fisichella.

Button, der er med til Q2, forsøger endnu en gang og tester lige kvalifikationssetuppet en ekstra gang. Bilen virker en del ustabil.

Massa snupper lige førstepladsen fra Hamilton med bare seks sekunder igen. Tiden er 1:25.994, altså første mand under 1:26.000.

Trulli kører sig ind som flot nummer fire, hvor tiden er gået. Barrichello når det også på en 12. plads. Nakajima når det ikke. Button forbedrer sig ikke, men er med i Q2.

Massa, Hamilton, Raikkonen, Glock, Trulli, Kovalainen, Kubica, Webber er de første otte. Skuffende for Nakajima og Piquet, der ikke kom videre.

En lille pause, inden det går løs i Q2.

Q2
Den anden kvalifikationsrunde er i gang og nu skal det blive spændende at se, om Button kan komme videre til Q3, eller superkvalen, for det er gået fremad siden Ross Brawn er kommet til teamet.

Tiden er startet og der skal lige tages hul på bylden. Mere end tre minutter gik der, inden den første bil kom på banen, og det er Coulthard der lægger an til sin første flyvende omgang.

Q2 bliver meget tæt, for der er kun ti minutter tilbage og hele femten biler der skal gennem møllen. Alonso er hurtigere end Coulthard i første sektor.

Også i anden sektor er spanieren hurtigere, faktisk den hurtigste mand på banen. Coulthards tid er hurtig, men bliver slået med over 3/10-dele af Alonso i tiden 1:26.522.

Raikkonen er 4/10-dele hurtigere end den dobbelte verdensmester Alonso. Raikkonen kan slappe af nu, selvom der er masser af tid tilbage.

Webber er tredje hurtigst, Coulthard er firer, mens Trulli er femmer. Rosberg er sekser.

Massa sætter anden hurtigste omgang, Hamiltn ind som treer. Raikkonen kommer lidt bredt ind i et sving, da han ikke vil være i vejen for de andre. Kovalainen femmer nu. Trulli kiler sig ind mellem de to Red Bullkørere.

Kubica er hurtigste mand i anden sektor, og sætter fjerde bedste tid. Heidfeld er lige rosinen i pølseenden på en 10. plads. Ikke hurtigt af det tyske clockwork.

4 minutter igen, og de fem der er i knock-out zonen, er Barrichelo, RFosberg, Vettel, Glock og Button, der altså ikke formår at svare igen fra første runde.

Kovalainen kommer ud til sit sidste forsøg, med to minutter igen. Absolut hurtigste første sektor til Kovalainen. Kan han slå Raikkonen?

Kovalainen trækker fem G i de sidste sving, og sætter tredje hurtigste tid.

Med undtagelse af de to Ferrari´er, er alle ude til den sidste omgang. Vettel mister tid og ender som nummer 11.

Coulthard ind som sekser, Rosberg får sneget sig ind som 10´er, Heidfeld klarer lige nøjagtig skærene. Button skal gøre det nu, men når det ikke. Begge Hondaer er ude.

Synd for Rosberg der starter som nummer 1 i morgen. Ærgerligt for Barrichello, der måske, måske ikke sætter rekord med flest løb nogensinde.

Raikkonen, Kubica, Massa, Kovalainen, Webber, Hamilton, Coulthard, Alonso, Heidfeld og Trulli går alle videre til Q3.

Q3
De sidste ti minutter er begyndt, og Heidfeld er første mand på banen. Han har en del at bevise, for hans Q2 var bestemt ikke imponerende.

Heidfeld passerer ikke stegen, men kører direkte i pit. Han får de blødere option dæk på, og hos Kubica lyder det over radioen, at man vil køre to omgange med de bløde dæk og se hvad tiderne bliver. Måske det var det samme man ville hos Heidfeld?

Trulli, der har fået en del fremgang siden han blev parret med Glock, er på sin første flyvende omgang. Med kun seks minutter igen, mangler der stadig den første tid. Han taber lige en smule ned mod sving 7 og 8. Bagenden ser lidt nervøs ud.

Hamilton er ude, og skal køre rigtig stærkt, hvis han skal gøre sig gældende overfor de to røde heste fra Maranello.

Langsom tid til Trulli, på 1:30.299.

Hamilton ind som etter, med over et sekund hurtigere end Trulli.

Webber var ude, men kører ind i pit igen. Det betyder kun et enkelt forsøg til australieren.

Massa hurtigst, foran Kubica. Derefter Raikkonen, Kubica, Alonso, Hamilton, Kovalainen.

Ferrari gør klar i pitten. Hamtiln kontrastyrer en del, og kører i pit til dækskift. Han fortsætter med hårde dæk. De bløde er de hurtigste i Tyrkiet lige nu.

1:27.896 til Massa. Coulthard er fuldstændig kold og har endnu ikke sat tid. Det samme har Webber heller ikke.

Kovalainen med bløde dæk, Hamilton på hårde. Kimi har sit sidste forsøg.

En meget ustabil McLaren med Hamilton i. Hna mister endnu n gang lige en apex, og sætter god tid i første sektor.

Mister igen i anden sektor. Hamtilon er toer, men har et skud i bøssen endnu.

Massa stadig hurtigst, Hamiltn toer, Raikkonen treer. Kovalainen bedste tid på anden sektor.

Massa svarer igen med 2/10-dele hurtigere end Massa, men Massa er hurtigere. Massa tager førstepladsen indtil videre. Kubica mangler sin tid, men bliver firer. Raikkonen er syver. Finne ender som nummr fire. Sikke en skuffelse.

Startopstilllingen er: Massa, Kovalainen, Hamilton, Raikkonen, Kubica, Webber, Alonso, Trulli, Heidfeld, Coulthard.

Måske Kimi er tungere end Massa? Det betyder en meget anderledes pitstop-strategi for de to Ferrari-kørere i morgen.

Synd for Heidfeld der ikke formåede at gøre sig gældende i dagens kval og Alonso klarede skærene ok, med sin 7. plads.

TV2 sender løbet fra 13.55, men allerede fra 13.25 er der optakt fra studiet. Skulle man have lyst, er der GP2-løb allerede fra 10.20 på TV2Sport.

Vi takker for denne gang, og så ses vi i morgen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg