Finske Kimi Räikkönen, fik ikke den drømmestart på sæsonen som mange, ikke mindst ham selv, havde håbet på. I Australien måtte han udgå med motorproblemer og da træningen gik i gang fredag på Sepang-banen, løb den finske kører tør for brændstof.
Episoden foregik om morgenen, og efterlod en strandet Kimi ude på banen. Hans Ferrari måtte hejses væk fra bane-området og Kimi selv måtte tilbage ti lpitten for at høre hvad fejlen var.
Efter hvad vi har hørt, var det ganske almindelig forvirring i pitten, der lå til årsag til hændelsen. Luca Baldissari fortæller:
"Her til morgen (fredag, red.), fik vi vores kommunikationslinier blandet sammen, mellem garagen og pitvæggen, hvilket efterlod Kimi på banen uden brændstof."
Jarno Trulli har fået fart i TF108´eren
Arbejdet fortsatte dog om eftermiddagen og Kimi satte, med mere brændstof i tanken, og satte anden hurtigste tid i træningen.
Adspurgt til hvordan bilen føles på banen, siger Räikkönen: "Bilen føles god og jeg er tilfreds med det arbejde vi har gjort. Det er altid svært at sige hvor vi ligger i forhold til vore rivaler, men jeg tror vi kan se fremad mod weekenden, med selvtillid."
I lørdagens kvalifikation, gik det også fint. felipe Massa tog pole, mens Kimi selv ligger lige ved siden af. De to McLaren-kørere, Kovalainen og Hamilton, fik egentlig sneget sig ind på hhv. 3. og 4. pladsen, men må som nævnt andetsteds, hoppe fem felter tilbage, grundet en straf.
Det betyder, at Toyota´s Jarno Trulli starter som nummer 3, hvilklet må siges at være ganske fornuftigt, mens Robert Kubica starter nummer fire.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)