• Forside

McLarens skyld at Heikki blev femmer

Heikki Kovalainen havde en stærk debut for McLaren teamet, da han startede fra en tredjeplads i årets første løb. Han lå hele tiden oppe foran, og en duel med Fernando Alonso, kunne have betydet endnu en placering opad. Men det fik McLaren selv spoleret, mener Marc Gene

Af: (@bmf1.dk) d. 18/3 2008 klokken 10:03

Der er ingen tvivl om, at finske Heikki Kovalainen, havde is i maven, da han to omgange inden det ternede flag, overhalede Fernando Alonso i en dristig manøvre og tog fjerdepladsen. Desværre mistede han kort efter positionen igen, og det er McLaren´s skyld, siger Ferrari´s testkører Marc Gene.

Da Kovalainen og Alonso kommer ind på langsiden, vil den finske kører fjerne en af de strips der sidder på hjelmen, så hans udsyn bliver forbedret. Desværre kommer han i skyndingen til at trykke på knappen til pitlane-begrænseren, hvilket sætter farten drastisk ned. Dette gør, at Alonso uden problemer kommer forbi Kovalainen og tager fjerdepladsen retur.

Det er Kovalainen selv, der kom med udtalelsen, at han kom til at trykke på knappen, noget McLaren benægter hårdnakket. Og det er en historie vi har hørt før, nemlig i 2007-sæsonens sidste løb i Brasilien, hvor Lewis Hamilton var udsat for det samme problem. Han kom også til at trykke på den berygtede knap, hvilket effektivt kostede ham chancen for at blive den første rookie-verdensmester, siden Nino Farina i 1950.

Heikki Kovalainen i McLaren-Mercedes. Melbourne, Australien 2008

"Jeg var overrasket," siger Marc Gene om historien. "Det er ufatteligt, at McLaren stadig ikke har gjort noget ved det, efter den fejltagelse der kostede dem så meget."

Gene pointerer yderligere, at man hos Ferrari har det samme system, men dog kan knappen kun aktiveres ved lavere hastigheder, og ikke som i de to tilfælde med Hamilton og Kovalainen, hvor de begge var oppe i betragtelig fart.

McLaren nægter fortsat at dette skulle være årsage til Kovalainens tabte fjerdeplads.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T34:50.616 2 10
3. 7. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T34:58.716 2 6
5. 3. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
1T35:08.616 2 4
6. 14. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
57 omg. 2 3
8. 16. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
53 omg. 2 1
DNF / Ikke-fuldførte
13. 4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
29 omg. 2 0
14. 8. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
25 omg. 2 0
17. 15. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)