Af: (@bmf1.dk) d. 16/3 2008 klokken 05:03
Søvnen klør stadig i øjenkrogene og kaffen er blevet hældt op i den store kop et par gange allerede. Det er blevet til omtrent tre timer søvn i nat, men hvad gør det, når sæsonens første Formel 1 løb står for døren?
Det bliver en fest, skrev vi i vores optakt i Bilmagasinet, og der er skam også linet op til det helt store drama, når alle de 22 nye skinnende biler, kommer til start i Albert Park i Melbourne Australien.
Kvalifikationen lørdag var utrolig højspændt og dramatisk, hvor Lewis Hamilton stort set startede hvor han slap i 2007. Der var ingen slinger i valsen for den 23-årige englænder, da han satte dagens hurtigste tid, og med en teamkollega bag sig på startplacering 3, Kubica mellem de to, og Massa nummer fire, skal starten nok blive rigtig spændende.
Som du nok allerede har læst, så gik det rigtig galt for Ferrari i går. Kimi Räikkönens Ferrari gik i stå på grund af en defekt brændstofpumpe, og derefter begik Ferrari en brøler af dimensioner. De hentede Kimi ude på den forkerte side af pitstregen og det indkasserede øjeblikkeligt en udelukkelse fra rersten af kvalen. Havde han blot været få meter længere henne, ville vi have kunne se hans virkelige styrke. Dumt af Ferrari, der er feltets mest erfarne team.
Der er masser af andre overraskelser rundt omkring i feltet. Blandt andet var det meningen, at Timo Glock, der jo kører for Toyota, skulle state fra en imponerende 9. plads, men måtte skifte gearkasse og røg fem placeringer tilbage. For at gøre skaden værre, blev han idømt yderligere fem placeringer for at holde Webber bag sig, og det betyder, at debutanten starter som nummer 19.
Der er mindre end fem minutter tilbage før starten går, og snart får vi ren besked, om de nye regler har en lige så stor effekt som vi tror. Ingen launch control, ingen hjælpemidler, masser af støv på banen og drama på drengen.
Velkommen til Australien!
Vejret er flot og solen skinner ned over de mange tilskuere og kørere. Fem måneder har vi ventet på dette øjeblik. Teammedlemmer, mekanikere og VIP´s er ved at rydde bane-området og alle kom fint afsted på opvarmningsomgangen.
1
Starten er gået og Hamilton får en flot start. Han presser Kubica, der meget gerne vil forbi allerede inden det første sving. Polakken er hurtig og viser sin store styrke i BMW. Kovalainen får en drømmestart og kommer godt af sted, lige bag Kubica. Massa misser starten fuldstændig og er involveret i et uheld i det første sving. Han mister næsen og skal en tur i pitten. Sikke en skidt dag for Ferrari.
Heidfeld oppe på en fjerdeplads og Davidson ser meget langsom ud. Ikke til at vide hvad der er sket på nuværende tidspunkt. Fisichella får et ordentligt stød i siden af Piquet, der ræser ind i svinget.
2
Hamilton, Kubica, Kovalainen, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Räikkönen otte pladser frem, Coulthard. Button er ude! Baghjulet ser helt forkert ud og han må tilbage i pitten.
Webber er i pit og det vides ikke hvad årsagen er. Der arbejdes på højtryk for at få ham tilbage, og det vil være bittert for den lokale helt, hvis ikke det lykkedes.
Barrichello er kommet godt afsted og ligger og kæmper med Kimi.
3-5
Oppe foran er Hamilton ved at få lavet et godt hul ned til Kubica, der dog stadig har masser af fart i sin BMW-Sauber. Alonso ligger nummer 10 i øjeblikket og er ikke i stand til at gøre sig gældende på dette tidspunkt.
Barrichello er 7, Räikkönen 8. Rosberg har vi næsten glemt, men han ligger faktisk nummer fire og fik skubbet Heidfeld af pinden.
6-7
Sutil startede fra pitten og ligger nu et godt stykke oppe. Heidfeld laver en atypisk lille fejl og kommer lge lidt bredt ind i et sving,men ingen problemer. Quick-Nick mister lidt i forhold til den forankørende, men er stadig med. Sato er 11, Glock er 12. Massa helt i bunden på en 17. plads.
Det kunne se ud som om, at Kimi har en del mere brændstof ombord end Barrichello, for de to ligger omtrent et sekund fra hinanden. Mon ikke finnen kan komme forbi i pitten senere?
8-9
Alonso er nu 9´er, mens Piquet bliver overhalet af Nakajima i Williams. Oppe foran er Hamilton stabiliteten selv og gør det han er blevet betalt for. Køre stærkt. Sutil i pit og han kører helt i garagen. Ærgerlig start for det indiske team, nu hvor begge biler er ude af løbet.
Bourdais er 13, og er eneste Toro Rosso mand på banen.
10-11
Kimi jagtende Barrichello, og holder stadig stort set den samme afstand til brasilianeren. Men Räikkönen har blødere dæk på end Barrichello, så spørgsmålet er om de kan holde. Piquet har en rigtig dårlig debut, han er blevet overhalet af Massa, hvilket må siges at være på tide, for det må antages at den lille brasilianer har mindre benzin i tankene, end sin finske kollega. Det skal gøres bedre, Felipe.
12-13
Hamilton etter, Kubica toer, Kovalainen tre, Rosberg fire. Sato og Glock nærmer sig hinanden. Bourdais er ved at få styr på bilen og han vil meget gerne lige sludre med de to herrer oppe foran, om deres respektive placeringer.
14-15
Løbet har fundet et stabilt leje og der er ikke det store drama lige for tiden. Man trækker tid ud af konkurrenterne og forsøger at spare på dækkene i svingene, så de lige kan holde lidt længere.
16-17
Kovalainen har ligget og skygget Kubica siden starten og finnen er sikkerheden selv. 1,2 sekunder ligger han og det er det samme omgang efter omgang. Finnen venter med at sætte angrebet ind, men venter han til pitstoppet?
Glock kommer forbi Sato, der ikke tager kampen op. Sker der noget med en Super Aguri, ser det sort ud. Der er ikke ekstra materiel og ingen ekstra biler til kørerne, så der skal spares.
Kubica i pit, så Kovalainen er nu toer. Raikkönen er tændt og presser Barrichello enormt. Honda bilen holder den røde Ferrari bag sig og det er herligt race at skue.
Rosberg er treer, Trulli er femmer, og Hamilton er bare kørt.
18-19
McLaren gør klar til stop. Det er Hamilton der skal ind. Han beholder de hårde dæk på. Han kommer ud lige bag Heidfeld, der ligger på 3. pladsen. Kovalainen fører løbet. Længere nede lever Alonso et meget aninymt liv for tiden. Han ligger 10, og Piquet er heller ikke imponerende.
Kimi kommer forbi Barrichello i det tredje sving. Kubica skal nu til at kæmpe med en fonem kørende Barrichello.
20-21
Massa kæmper en indædt kamp med Sato(!), men japaneren holder ham væk. der gives ikke ved dørene her. Ganske flot af Sato. Trulli i pit, men der er problemer! En flot kørende, ja faktisk imponerende 2008-debut for Toyota, ser nu ud til at blive en kæmpe skuffelse. Trulli stiger ud af bilen og det ligner en tidlig fyraften til italieneren.
Heidfeld og Rosberg i pit. Det er lige før de støder sammen i udkørslen! Tæt, tæt drama om placeringerne. Alonso oppe som 8, Kovalainen kommer i pit, og kommer ud lige efter Hamilton. Genial taktik af McLaren. Kimi har simpelthen bare kørt r**** ud af bukserne og ligger lige i hælene på Kovalainen! Hamilton etter, Kovalainen 2, Räikkönen treer. Kan han gøre det?
22-23
Kubica og Heidfeld ligger med halvandet sekund mellem sig og har været stabiliteten selv. Räikkönen der startede som nummer 15, er treer og er 12 sekunder bag engelske Hamilton.
24-25
Jeg ved ikke hvor længe Kimi kan blive ude, for der er kørt 24 omgange med de samme dæk og spørgsmålet er jo så, om han kan holde dem gode nok de næste 4-5 omgange, o g dermed køre den hjem på et enkelt stop.
Underligt nok kører Massa rundt med tre sorte(hårde dæk) og et hvidt(blødt). Ikke til at vide hvad årsagen skulle være.
Kubica har resigneret en del og ligger ni sekunder efter Kovalainen.
Coulthard angribes af Massa der kommer på indersiden af det første sving. Skotten lukker døren, men betaler en høj pris, for han flyver en lille tur og er ude af Australiens GP. Gult flag er ude og Kimi var lige ved at smutte i pit, men ombestemmer sig i sidste øjeblik. Safetycar ude.
26-27
Bilerne er på vej op til SC, og kørerne har fået at vide at der skal spares på brændstoffet. Vi er lige omtrent halvvejs og løbet er slet ikke overstået endnu. Massa har arbejdet sig op gennem feltet, det samme må siges om Kimi. Dette kan blive en stor dag for Ferrari, men vi er kun halvvejs.
28-29
Sato burde må få lov til at komme forbi Hamilton, da han ligger lige bag englænderen og er en omgang tilbage.
Kubica i pit for anden gang, Alonso ind. Glock, Nakajima ind. Der er ro over feltet, men når løbet gives frit, så bliver det tæt igen.
30-31
Ved halvvejs mærket kan vi konstatere, at det ser endda rigtig godt ud for McLaren, med begge kørere helt freme. SC kører ind igen, og løbet gives frit. Kimi er helt oppe i bagenden af Kovalainen, ha kommer forbi i en dristig manøvre, men taber bilen! Kimi er i sandet og nej hvor er det ærgerligt. Han får reddet bilen, men er nu langt tilbage. Synd for Kimi.
Hvad sker der for Massa nu? Der er helt klart noget galt på teknik siden. Massa når lige en omgang efter SC og kører meget langsomt. Kimi benytter chancen for at køre i pit, men hvis han kan køre sig op gennem feltet én gang, kan han vel gøre dt igen?
Piquet har parkeret, og er ude af sit debutløb i Australien. En sort dag for Renault. Ti kørere er ude, 12 tilbage.
32-33
Bourdais ligger på en sjetteplads, godt kørt af debutanten, Kubica er under pres i øjeblikket fra Alonso, der ser ud til at være på en et-stopper.
Alonso helt oppe og fylde spejlene ud hos Kubica. Man må indrømme, at spanieren kan noget med en bil, når det gælder.
34-35
Hamilton, Kovalainen, Heidfeld, Rosberg, Barrichello. Kimi er elleve. Alonso vil meget gerne lige genforhandle den nuværende placering med Kubica. Imens kan Sebastien Bourdais få en smule luft ned til Kubica, mens han kæmper med Alonso. Alt taget i betragtning, klarer Bourdais sig glimrende. Han er den eneste tilbageværende Red Bull-bil, med Coulthard og Webber ude, og det samme er Vettel.
36-37
Der er faldt en smule ro over feltet nu, mens de forskellige kørere er på vej ind i den sidste tredjedel af løbet. Kubica og Alonso ligger stadig meget tæt, men oppe foran er intet ændret. Hamilton er stadig nummer et, mens Kovalainen udfylder sin rolle perfekt.
Rosberg er firer, ligesom han var det i den første halvdel. Han tabte en del placeringer efter sit stop, men er nu tilbage i top fem.
38-39
Der må snart komme et angreb fra Alonso på Kubica. De to ligger meget tæt på hinanden. De er samtidig kommet tæt på Bourdais, der er begyndt at kunne mærke trætheden. Efter succesrige år i ChampCar, skal han lige vænne sig til at køre på en anden måde, men stadig en flot præstation af franskmanden.
Heidfeld kører hurtigt nu, og er to sekunder fra Kovalainen,der omvendt har seks sekunder op til Hamilton.
Alonso kommer lige en smule for bredt ud i et sving og rammer lidt støv, men er cool og holder bilen på banen. Alonsos race-engineer siger at han skal angribe Kubica nu, og det lyder da som en glimrende idé.
Kimi tøffer stadig rundt på en 11. plads, som jo bekendt ikke giver adgang til podiet, og ligner mest af alt en fryseboks i et køleskab. Det virker som om han har givet op, men det er en af hans svage sider. Når det går godt, er han urørlig, men ofte når han rammer modstand, kan han virke modvillig, ja nogle gange ligefrem opgivende.
40-41
Räikkönen er 50 sekunder efter Hamilton, og ligger efter Glock. Dermed er finnen sidste mand på banen.
Anderledes positivt ser det ud for Barrichello, der stadig holder sin fornemme 5. plads og er godt ti sekunder efter Rosberg.
42-43
Kimi ryger af banen! Han redder den, men sikke en brøler. Det var ikke til at se, om han oversatsede eller om han simpelthen mistede koncentrationen. Vi er inde i en afgørende fase af løbet, så det forklarer selvfølgelig en del. Vi ser det i langsom gengivelse. Kimi forsøger sig på Glock, men rammer lige græsset, med bagenden of ryger af.
Hamilton i pit, Heidfeld tager turen derind omgangen efter.
Glock er ude! Et voldsomt uheld! Han spinner rundt som en snurretop og smadrer Toyota´en. SC på banen igen for tredje gang!
Timo Glock er rystet og bliver siddende i bilen. I langsom gengivelse ser vi at han kommer lidt for langt ud over græsset. Han redder den ikke og rammer en lille forhøjning, som sender bilen op i de højere luftlag. Sikke en forskrækkelse for den tyske kører.
Imens er der drama i pitten. Barrichello´s mand med slikkepinden løfter for tidligt, mens der stadig bliver påført benzin, og Barrichello kan ikke gøre andet end at køre. Drama? Det kan man godt sige vi kan levere her fra det Australske GP.
44-45
SC som sagt, og der bliver samlet op. Der er nu kun 10 biler tilbage på banen. Alonso har stadig kun et stop og ligger nummer 8.
Kovalainen, Hamilton, Heidfeld, Barrichello, Rosberg, Bourdais, Kubica. Ærgerligt for polakken.
46-47
12 omgange tilbage. Kovalainen i pit under SC, Alonso også ind. Spanieren komer ud på en 10. og sidste plads. Kovalainen ligger nummer 9. Men Nakajima har ført en næsten anonym tilværelse, men er stadig med. Endda rigtig godt, for han ligger 7 og det må siges at være ganske imponerende.
Japaneren kører i pit, Kubica ligeså og han får skiftet næse. Løbet er givet frit igen.
48-49
Kubica siger farvel og tak for denne gang. Han stiger ud af bilen.
Ude på banen overhaler Kovalainen Räikkönen, mens Barrichello tager i pit for at tage en ti sekunders straf for at tanke op mens pitlanen var lukket.
Vi ser årsagen til Kubica´s exit. Det er Nakajima der kører op i polakkens bil og sender den talentfulde kører ud.
Hamilton, Heidfeld, Rosberg, Bordais, Alonso, Kovalainen.
50-51
8 omgange tilbage og Bourdais imponerer stadig. Han ligger nummer fire i sit første løb og så endda i en Toro Rosso. Kovalainen ligger stadig og lurer på Alonso, der igen presser på Bourdais.
Räikkönen ligger på en 7. plads og han kører hele seks sekunder langsommere end de forankørende. Kimi´s bil lyder forkert. Der er en dyb guttural lyd fra bilen. Kan det være en cylinder der er røget?
52-53
Det utrolige er, at Bourdais faktisk er den bedste kører med Ferrari-motor. Den lader vi lige stå et øjeblik....
Det er ikke til at vide, hvorfor Kimi kører så langsomt, men det handler udelukkende om overlevelse for den finske verdensmester. Barrichello er på en 8. plads efter sin stop-go straf.
Samtidig gør Kovalainen alt for at fylde spejlene ud i Alonsos bil. Men en forholdsvis anonym tilværelse i starten af løbet til Alonso, er nu forvandlet til en opløftende femteplads. Men der er stadig plads ti forbedring.
54-55
Verdensmesteren er ude! Räikkönen og Massa har været så stærke i træningerne hele vinteren,men nu ser det ud til at der er andre boller på suppen. Der er andre børn i skolegården og Ferrari ser meget slukørede ud. De ligner mest nogen der har fået buksevand af de store drenge.
Alonso og Kovalainen ligger stadig og kæmper indædt mod hinanden.
56-57
Nej! Bourdais er ude! Hans Toro Rosso ryger fra bagenden, og der røg den sidste Ferrari motor for denne gang. Hvor er det synd for franskmanden. Sikke en nedtur! Han kørte så godt og lå til en kæmpe triumf, ike bare for teamet, men hele Red Bull. Hvor kan F1 være ubarmhjertig.
Kimi går den tunge vej ind i pitten med bøjet hoved.
Kovalainen overhaler Alonso indenom med bare en enkelt omgang tilbage i en super manøvre, men Alonso tager placeringen tilbage lige med det samme! Kovalainen mister farten ned af langsiden og Alonso tager pladsen tilbage.
58
Hamilton kører over stregen som vinder af det australske Grand Prix. Dermed sætter englænderen punktum for en højdramatisk start på sæsonen, der tegner til at blive uhyggelig tæt.
Heidfeld på en andenplads og beviser sin styrke, Rosberg på en fornem tredjeplads, Alonso tager fjerdepladsen efter en tæt kamp og en lidt stille start på løbet. Kovalainen bliver femmer, Barrichello sekser - ganske flot - Nakajimascorer sine første point, Bourdais får point trods sit exit, Räikkönen nier.
Hamilton parkerer bilen i parc fermé og spæner op af trappen. Han kan ikke vente med at komme øverst på skamlen og sikke en triumf for den unge englænder, der må siges at være bedre end sidste år.
En tydelig meget glad Ron Dennis tager imod sin engelske protegé, og mon ikke et enormt pres er taget af teamchefens skuldre?
Tre unge kørere på skamlen, en ny generation af Formel 1 talenter. Heidfeld er dog helt sikkert alderspræsident af de tre, med sine 30 år, men han har virkelig fået sinanden ungdom i BMW.
Den engelske nationalhymne bliver afspillet til ære for Hamilton og McLaren. Sæsonen 2008 er i gang for alvor, og det bliver en fest! Det lover vi!
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)