Det Køln-baserede Toyota team, kunne torsdag præsentere deres helt nye racer, TF108, ved den officielle launch i teamets hovedkvarter.
TF108´eren har været et stykke tid undervejs. Allerede i oktober 2006 begyndte man planlægningen og tog højde for de regler der ville blive indført i 2008.
Toyota scorede kun 13 point i 2007 sæsonen, mindre end halvdelen af hvad Williams, som kørte med Toyota motorer, tog hjem. Alligevel sluttede teamet på en 6. plads i konstruktørernes mesterskab, da McLaren blev frataget deres point. Toyota har ikke haft en podieplacering siden det australske GP i 2006.
Herunder kan du nu nyde de billeder vi lige har fået friske fra trykken.
En lavere front er det første tydelige bevis. Men også ændrede barge boards og sidepods´ene, der er meget smallere, er meget ændrede i forhold til sidste års model. Man har kigget McLaren over skulderen med små finesser og især ved de større boards, er forskellen tydelig.
Den nye Toyota TF108 forfra
Sidste års model, TF107
Sidste års model, TF107, var en skuffende forestilling, og selvom den havde enkelte øjeblikke af ren fart, var bilen ikke særlig jævn at køre. I år har målet været, at bygge en mindre sensitiv bil, som er mere forudsigelig på alle dele af en racerbane.
Al aerodynamik er nyt og man har valgt at forlænge akselafstanden en del. Dette gjorde Ferrari blandt andet i 2007, med det resultat, at de opnåede højere hastighed på lange stræk og i bløde kurver, men var ensmule langsommere i skarpe sving. Den nye aerodynamik skal hjælpe på dette.
"Vi besluttede ret tidligt i forløbet, at vælge en længere akselafstand," siger Pascal Vasselon, teamets tekniske manager, og siger ligeledes, at det er forskellige steder man har ændret på afstanden, og ikke udelukkende en længere gearkasse.
Toyota TF108 fra siden
Sidste års TF107
Derudover kommer TF108´eren med en helt ny gearkasse og et helt nyt kølingssystem. Motoren og ophængningen er stort set uændret fra 2007.
Samtidig arbejdede teamet på at finde alternative indgangsvinkler til hvordan aerodynamikken laver downforce. I stedet for at gå efter et maksimum i downforce, har man nu gjort det sådan, at bilen vil blive mere stabil og man har kigget på flere områder på samme tid.
Close up af Toyota TF108
Som vi har set indtil videre, er motorcoveret også her, meget tætsiddende. Og for at holde sig inden for reglerne, er der også arbejdet meget med små finner og vinger rundt omkring området.
På trods af, eller netop derfor, at motorreglerne er så skrappe i år, har det ifølge Luca Marmorini, Toyotas motorchef, vist sig, at
man ved hjælp af den nye gearkasse, har fået endnu mere power ud af motoren.
Close up af TF108
Detalje af frontvingen på den nye TF108