Lidt over kl. 14, søndag eftermiddag, blev sløret løftet for det nyeste medlem af Ferrari´s Formel 1-familie: F2008.
Vi kan nu vise dig de første billeder af den nye bil.
Det første der umiddelbart falder én i øjnene, er de meget anderledes sidepods og den generelt mere kantede facon. Ferrari var en af de første i 2005, der begyndte at lave sidepods´ene mere runde. Bilen beholder den afrundede stil i sidepods, men bevæger sig historisk set tilbage i tiden til mere skarpe kanter i designet. Dette ses bedst med en sammenligning af F2007 og F2008.
Kimi og Felipe præsenterer den nye F2008
Den nye Ferrari F2008 skråt forfra
Sidste års Ferrari F2007.
Ferrari F2008 set forfra
Den nye Ferrari F2008.
Derudover er det også tydeligt, at der er sket mange små forandringer nedenunder bilen og på siden, foran sidepods´ene.
Naturligvis er der mange flere ting, der er ændret. Blandt andet er den samlede vægt af bilen faktisk forøget. Dette for at imødekomme de nye regler, som blandt andet betyder et nyt elektronisk styresystem, det såkaldte SECU (Standard Electronics Control Unit), der fremstilles af McLaren-Mercedes.
Coveret til motoren er også blevet forlænget en smule, som man ser det hos blandt andre BMW-Sauber.
Gearkassen er endnu en regelændring. Den skal nu holde til fire løb. Højere sider omkring kørerens siddebrønd. Begrænsninger i hvilken type materiale, der må bruges, har nødvendigvis også haft en betydning for den øgede vægt.
Den nye Ferrari F2008 set fra fronten
Alle aerodynamiske dele er blevet fuldstændig ændret, men det billede vi ser, vil ikke svare overens med den faktiske løbsracer. Når tiden nærmer sig det første løb i Australien, vil vi få de rigtige komponenter at se.
Føreren har fået endnu mindre plads til sine ben, da man har barberet endnu mere af undersiden på monocoquen. Dette har også haft en betydning på hydraulikken og ophængningen, som er blevet bygget rundt om aerodynamikken.
Forgængeren, F2007, fik en større akselafstand, der gjorde, at den havde større fart over lige stræk og i bløde sving, men vi så også igennem sæsonen, at Ferrari en gang i mellem havde svært ved at komme rigtigt ind i de mere skarpe sving. Man har denne gang valgt at formindske akselsafstanden, så den minder mere om 2006-modellen.
Elektronisk har man på den anden side haft mulighed for at spare på noget. Blandt andet er, at der fra denne sæson forbud mod traction control og det elektroniske startsystem er ligeledes blevet ændret, så det følger de nye regler. Dette betyder, at styringen af differentialet, motoren og gearskiftet vil foregå nemmere.
Den nye Ferrari F2008 set oppefra
Den gamle F2007 set fra oven
Dette års Ferrari F2008 set fra siden.
Sidste års Ferrari F2007 set fra siden.
Detalje af fronten på den nye F2008
Endnu en detalje fra den nye F2008
Close up af den nye Ferrari F2008