Et stykke international sportshistorie, er måske ved at få sin ende. Den legendariske Jacarepagua-bane uden for Rio de Janeiro, skal måske rives ned, for at gøre plads til indtil flere olympiske anlæg, da Rio vil forsøge at blive vært for de Olympiske Lege i 2016.
Området banen er opført på, er et stykke genindrevet marskland, og her byggede man så i 1978 Autodromo Internacional Nelson Piquet. Interessen for Jacarepagua og Interlagos, har altid svinget frem og tilbage.
I 1960´erne var det Fittipaldi der var navnet og hans succes i Formel 1 gjorde, at man så nødvendigheden i at bygge Interlagos. Senere, i 1970´erne, hed manden Piquet og der blev bygget en bane i Rio, Jacarepagua.
Emerson Fittipaldi, Jacarepagua Brasilien 1978
Det første løb på banen blev kørt i 1978 og vundet af Carlos Reutemann. Emerson Fittipaldi blev toer i sin egen Fittipaldi-Cosworth.
Da Nelson Piquet vandt sit tredje mesterskab i 1987, fejrede banens officials det med at opkalde banen efter den store kører. Men pengene var små og banen blev sat til salg. I 1989 kunne man se Nigel Mansell vinde det sidste F1 løb på banen, mens en debuterende Johnny Herbert sluttede som nummer fire. En ganske imponerende præstation, da han sommeren inden havde kvæstet begge sine ben alvorligt i en F3000 ulykke.
Alain Prost vandt fem gange på Jacarepagua. Her er han i Ferrari 643, Tyskland 1991
Derudover vandt Alain Prost hele fem gange på denne bane.
I 1990 skiftede fokus endnu en gang til Sao Paolo, og stjernen var nu Ayrton Senna. Jacarepagua blev omdannet til en oval og har lagt asfalt til både CART og MotoGP.
Der har været forskellige forsøg på at redde banen, men interessen har været støt faldende. Banen overlevede i 2005 at blive revet ned til fordel for Pan American Games, men denne gang ser det desværre ud til at blive banens endeligt.