• Forside

Dagen derpå - Europa

Mesterskabet 2007 bliver mere og mere nervepirrende og det er svært ikke at være den lille begejstrede dreng, der sidder med øjnene klistret til skærmen og beundrer giganternes kamp. Således også i går, da Nürburgring viste sig fra sin bedste - og værste side.

Af: (@bmf1.dk) d. 23/7 2007 klokken 13:07

Wagner skrev den. Nibelungens Ring. Hvis du har set filmen Apocalypse Now, kan du sikkert huske hvordan amerikanernes helikoptere strøg ind over de små vietnamesiske landsbyer, mens Wagner´s "Valkyrieridt" blæste ud af højtalerne.

Det var skræmmende. Det var galskab for galskabens skyld. Det var drama ud over alle grænser. Nå ja, og filmen var skam også god. Velkommen til Nürburgring!

Jeg fandt min indre dreng frem i går eftermiddag. Ingen tvivl om det. Han skulle også sidde og se løbet. Han holder mig ung, når han klapper i hænderne af de hurtige biler der skøjter rundt på banen, og selvom han spiser lidt for meget slik efter min smag, så er der et barnligt skær i øjnene på ham, som er vældig vanedannende.

At skulle sidde og skrive løbet samtidig med at man skulle følge med, var en enorm opgave, men ofte sad jeg og smilede et lille djævelsk smil, da endnu en bil kørte af banen.

Starten. Nürburgring 2007

'Ringen', som den kaldes for nemheds skyld, er efter sin ombygning i 2002, ofte blevet beskyldt for at være en tynd kop te, og selvom vi næsten altid bliver beriget med drama i det første sving, var der vist ingen der havde kunnet skrive manuskriptet til løbet i går.

Vejret spiller altid en uhyre stor rolle på Ringen. Banen ligger lidt midt i Eifel-bjergene og at satse på hvordan vejret bliver, vil være lige så meget spild af penge, som at satse på, at Mogens Camre konverterer til Islam.

Da opvarmningsomgangen var slut, pittede debutanten Marcus Winkelhock, og fik sat regndæk på. Det var første gang jeg havde set, at Spyker-teamet rent faktisk kunne tænke strategisk. Det betød, at da starten gik, var alle andre på tørvejrsdæk, mens Winkelhock fik sig en sjælden fornøjelse: At føre i sit debutløb, og endda på hjemmebane!

Ringen viste sig fra sin værste side og det gav et herligt løb

Man havde nået en omgang rundt, da himlen åbnede sig. Jeg sværger, at jeg kunne høre de bombastiske toner af Götterdämmerung, eller "Ragnarok" på dansk, den fjerde og sidste del af Wagners "Nibelungens Ring." Dette, vidste jeg, ville blive et fuldkommen vanvittigt løb. Og det blev det.

Alle kører i pit efter en omgang, for at få regnvejrsdæk på. Alle undtagen Winkelhock og Räikkönen. Winkelhock havde allerede skiftet til regndæk, og det betyder som sagt at han pludselig fører løbet. Räikkönen er ingen debutant og rammer ikke pitlanen, så han må tage en tur til på tørvejrsdæk, og dermed mister han dyrebar tid. Tørre dæk på en drivvåd bane, er aldrig godt.

Allerede nu, ser det ud til at kørerne vil få mest ud af løbet, hvis de rent faktisk stod ud af bilerne, og svømmede resten af vejen. Kaskader af vand drukner banen og hele seks biler ryger af i det første sving. På trods af at de har skiftet til regnvejrsdæk.

Læg mærke til, at der ikke engang er kørt 4 omgange endnu, og denne skribent er allerede ved at opgive at finde ud af, hvad der sker på banen.

Heikki Kovalainen og Alex Wurz lå og kæmpede hele løbet

En af de biler der ryger af, er Hamilton, som startede som nummer 10, på grund af sit voldsomme uheld under kvalifikationen. Men han formår at holde gang i bilen, og bliver løftet af en kranvogn, ud på banen igen og kan fortsætte løbet!

Aldrig har jeg set noget lignende. Safetycar kommer på banen og Liuzzi, en af dem som ender i sandet, er få meter fra at tonse ind i bagsmækken på safetycar-bilen.

Da løbet bliver stoppet efter kun fire omgange, dukker der naturligvis en masse tanker op i hovedet på én. Hvornår starter løbet igen? Hvem ligger på pole? Hvordan med strategien? Kan jeg nå at hente kaffe?

Alle disse vigtige spørgsmål, blev snart besvaret. Og jeg nåede at hente kaffe.

Regnen holder op. De massive vandmasser, der kort tid forinden havde forårsaget et fantastisk og vidunderligt kaos, er ved at forsvinde og solen bryder frem. Man skifter til tørvejrsdæk, og jeg tænker: "Åh nej."

Så slemt var vejret. Bemærk Super Agurien i muren i baggrunden

Tro mig. Jeg vidste, at holdene forsøgte at lege kispus med vejrguderne. Dette er Nürburgring og intet er sikkert før det ternede flag kommer frem.

Man foretager en rullende start og Winkelhock er hurtigt tilbage i feltet, hvor han vel egentlig hører til. Stort thumbs-up til Spyker, fordi de viste lidt kugler, og gamblede. Har man intet at tabe, så sats!

Banen tørrer op og løbet stabiliserer sig efterhånden. Alonso er toer, lige efter Massa og det er som om, spanieren bare sidder og lurepasser, mens Massa kun kan forsøge at køre fra ham. Forskellen mellem de to øges den ene omgang, men så kommer Alonso tilbage og henter både kvarte og halve sekunder ind på den lille brasilianer.

Lewis Hamilton havde en rigtig skidt dag, og endte på en 9. plads

Imens sidder Räikkönen på tredjepladsen og er i stand til at presse Alonso flere gange. Og lige som man tror, at NU tager finnen Alonso, så kører Kimi´s Ferrari meget langsomt. Det er da så frustrerende, at være ham lige for tiden. Lige når han troede at NU skulle det være. NU skulle han op og spille med musklerne, så sker der sådan noget.

Jeg har aldrig været en stor fan af sludrechatollet Räikkönen, men dette her er simpelthen bare synd for ham. Dér. Jeg sagde det. Det var super synd for ham at han skulle udgå.

Giancarlo Fisichella havde det svært i regnen

Kan I huske hvor enormt irriterende det var, at se en Ferrari i årene mellem 2000 og 2004? De vandt hele tiden. Hvis der skete noget ultra alvorligt, så var det et klistermærke, der havde fået revet sig løs, eller en Schumacher der kun vandt med et minut ned til nummer to.

Slutresultatet er at Alonso kiler sig forbi Massa med få omgange igen, og tager sejren, med Massa som toer og Webber, den lange australske didgeridoo, på en tredjeplads.

Der var endelig oprejsning til Red Bull-teamet. Et team som man har svært ved at hade, når de har de sjoveste pressemeddelelser og holder de vildeste fester. Jeg venter stadig på min invitation.

Måske det slet ikke var så dumt af David Coulthard at skifte til teamet. Sådan lidt som en slags aftægtsgård, hvor de ældre kørere kan komme hen og få lidt glæde ved at ræse rundt på banerne.

Ron Dennis nyder Alonsos glæde

Renault viste endelig tænder! Briatores beslutning om at lade Kovalainen pitte til regnvejrsdæk, før banen blev våd, var et sats der kostede, men det vigtigste var, at de gjorde noget. De ventede ikke til de andre kørere fik problemer.

Hele løbet så man Fisichella og Kovalainen presse de forankørende. Lækkert at se, for det er et stykke tid siden. Jeg jublede højlydt, da Kovalainen pressede Wurz, den gamle ræv, ned ad langsiden og kom forbi østrigeren.

Til gengæld var det endnu en sort dag for Honda. Ja, jeg ved det godt. Barrichello kom ind på en 11. plads, men med 13 biler tilbage er det held, og ikke andet, der holdt ham dér. Button kunne ikke rigtig gøre noget, da han røg i svømmehallen nede i sving 1.

Podiet ved det europæiske Grand Prix 2007

Det andet Honda-team, Super Agurkerne, fik Davidson ind bag Barrichello, men også de havde et anonymt løb.

Der er ikke så mange andre at skrive om, da de enten røg ud i vandmasserne eller røg af banen senere. Schumacher og Sato endte i sandet, Schumacher blev dog ramt af Heidfeld, mens Sato vist havde tekniske problemer.

Trulli tager den sidste plads, efter et kedeligt løb for italieneren.

Næste løb er på Hungaroring, og løbet i 2006 blev det mest spændende i mands minde, på den ellers kedelige bane. Om mindre end to uger drager feltet til Ungarn og hvem ved? Måske får vi det første tørvejrsløb på banen?

Hvis det også regner i Ungarn, kan jeg kun sige én ting: Her kommer AC/DC med nummeret "Thunder!"

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
2T06:26.358 4 10
2. 3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
2T06:34.458 4 8
3. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
2T07:31.958 4 6
4. 12. Alexander Wurz Williams Racing
P
2T07:32.258 4 5
5. 20. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
2T07:39.958 4 4
9. 10. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
59 omg. 4 0
DNF / Ikke-fuldførte
14. 1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
34 omg. 2 0
20. 11. Nico Rosberg Williams Racing
P
2 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)