• Forside

Ringens herre

Sæsonens mest spændende løb, blev i dag kørt på Nürburgring. I et løb præget af regn og kaos, og mere dramatik end man kunne håbe på, var det Fernando Alonso der tog sejren for næsen af Felipe Massa.

Af: (@bmf1.dk) d. 22/7 2007 klokken 18:07

Fernando Alonso lå toer det meste af løbet, og Felipe Massa førte. Men få omgange senere tog Alonso fusen på Massa og strøg forbi brasilianeren og tog det ternede flag og dermed det øverste trin på podiet.

Mark Webber kom lige akkurat ind på tredjepladsen og det er australierens anden podeplacering i karrieren. Alexander Wurz var ellers lige ved at tage tredjepladsen fra Webber, da denne mistede lidt moment med kun få hundrede meter igen, men kunne altså holde Webber bag sig.

Starten, Nürburgring 2007

David Coulthard satte punktum for en flot dag for Red Bull-teamet med sin femteplads, mens Nick Heidfeld og Robert Kubica tog de næste to pladser i deres BMW´er. Heikki Kovalainen tog det sidste point, efter et gamble med regnvejrdæk sent i løbet.

Da formationsomgangen startede, var banen tør, men man havde fået sikre meldinger om regn, og én der nød godt af den oplysning, var debutanten Marcus Winkelhock, som pittede til regnvejrsdæk, allerede inden starten gik.

Räikkönen kom fint fra start med Massa lige bag sig, som lige klarede at holde Alonso bag sig. Ned til første sving, er Alonso lige ved at komme forbi, men Massa lukker døren. I næste sving er det de to BMW-kørere som kommer lidt tæt på hinanden og Kubica tager en rulletur, men kommer dog tilbage. Coulthard er i in-fight med Rosberg, og begge ryger af, men kommer også tilbage.

Kort tid efter starten, så det sådan ud. Nürburgring 2007

Regnen styrter ned som den kun kan på Nürburgring, og hele feltet er på vej i pit. Alle undtagen Winkelhock og Räikkönen. Winkelhock havde allerede skiftet til regndæk, og det betyder at han får en sjælden gevinst: At føre i sit debut-løb. Räikkönen er ingen debutant og rammer ikke pitlanen, så han må tage en tur til på tørvejrsdæk, og dermed mister han dyrebar tid.

Regnen er så kraftig, at hele seks biler kører af i det første sving efter pitlanen. Button, Sutil, Rosberg, Speed, Liuzzi og Hamilton ender i sandet. Hamilton er kun en meter fra at blive ramt af Sutil, der brager ind i dæk-barrieren. Hamilton er dog den eneste af de seks, som kan holde bilen i gang, og vi fik set noget for første gang. En bil med kører, der blev løftet tilbage på banen igen.

Man når en omgang i dette kaos og løbet bliver stoppet. Det er for farligt at køre, så en safetycar kommer ud og leder bilerne tilbage til gridden, så de kan vente på omstarten.

Bilerne kommer tilbage på gridden og der bliver skiftet dæk og tjekket udstyr. Re-starten går og man kører efter safetycar i tre omgange. Hamilton får lov at køre udenom de andre og tager et stop og får tørvejrsdæk på. Han slutter feltet som nummer 17.

David Coulthard og Mark Webber fejrer 3. og 5. pladsen på Nürburgring 2007

Safetycar i pit og løbet er givet frit. Winkelhock bliver hurtigt overhalet af Massa og Alonso i det første sving, mens Hamilton kæmper med de tørre dæk på den stadig våde bane. Han taber meget tid og er hurtig en omgang tilbage igen.

På 19. omgang påkører rammer Nick Heidfeld Ralf Schumacher, og Toyota-piloten må udgå. Sato ender også i sandfanget og er ude.

Massa holder en konstant tid foran Alonso og Räikkönen er meget tæt på Alonso. Løbet bliver stabilt i en periode og banen begynder at blive tør.

Räikkönen må udgå på 34. omgang fra en tredjeplads. Det kan være benzinmangel, men er sandsynligvis noget hydraulisk.

F2007. Nürburgring, Tyskland 2007

Godt halvvejs i løbet er der ved at være styr på hvor de forskellige kørere befinder sig. Massa fører stadig foran Alonso, og på grund af det kaos vi så i starten, er Webber på en tredjeplads og har holdt den flot. I mellemtiden er Hamilton hurtig og passerer Barrichello på 10. pladsen. Han sætter hurtigste omgang og det ser ud til at han måske kan komme i pointene.

Lige da man troede at løbet var afgjort, fik vi meddelelsen, at der kommer mere regn. Kovalainen tager et sats og går i pit og får skiftet til regnvejrsdæk. Han kommer ud igen, men da regnen endnu ikke er kommet, kæmper finnen for at holde bilen på banen. Imens er Alonso ved at hale ind på Massa og er kun 4,4 sekunder fra brasilianeren.

De førende pitter en sidste gang til regndæk og er ude igen uden den store dramatik. Desværre for Kovalainen, pittede han nok en omgang for tidligt, for han fik ikke det ud af stoppet som man håbede.

Med seks omgange igen, er Alonso lige i hælene på Massa og i udgangen af Ford-svinget, satser Alonso alt. Han tager Massa på indersiden, rammer ind i Massa´s Ferrari, men kommer forbi.

Alonso tog sejren for næsen af Massa.

Nu tager Alonso sekunder ud af løbet. Han øger med over et sekund per omgang og Massa må vinke farvel til førstepladsen. Alonso tager det ternede flag, med syv sekunder ned til Massa. Webber er lige ved at miste sin tredjeplads til Wurz, men smækker døren i, i det sidste sekund og holder Wurz bag sig.

Coulthard bliver femmer og fuldender Red Bull´s flotte løb, mens Kubica og Heidfeld følges ad på henholdsvis 6. og 7. pladsen. Kovalainen tager det sidste point.

Vi vender tilbage om to uger, når vi kommenterer Ungarns GP. Live, naturligvs.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
2T06:26.358 4 10
2. 3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
2T06:34.458 4 8
3. 6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
2T07:31.958 4 6
4. 12. Alexander Wurz Williams Racing
P
2T07:32.258 4 5
5. 20. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
2T07:39.958 4 4
9. 10. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
59 omg. 4 0
DNF / Ikke-fuldførte
14. 1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
34 omg. 2 0
20. 11. Nico Rosberg Williams Racing
P
2 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)