Når starten går på Storbritanniens Grand Prix bliver det for tredje gang i år med McLarens Lewis Hamilton i pole position. De to foregående gange, hvor han er startet forrest, har han vundet. Hvis han kan gøre det igen, udbygger han ikke blot sit forspring i kampen om verdensmesterskabet – han bliver også den første kører i 2007-sæsonen til at tage tre sejre. Samme ære kan dog også overgå Kimi Räikkönen og Felipe Massa fra Ferrari samt Hamiltons holdkammerat Fernando Alonso.
Netop de fire udfylder de to første rækker på gridden og er storfavoritter til at fordele pladserne på gridden i mellem dem. McLaren har dog den umiddelbare fordel, at deres to kørere begge starter i den rene side af banen – en fordel som Kimi Räikkönen i Frankrig udnyttede til at skyde forbi Lewis Hamilton, hvormed han lagde grunden til sin sejr.
David Coulthard med Red Bulls særlige bemaling i denne weekend
Som på alle andre baner er starten meget vigtig. Sam Michael fra Williams udtaler:
"Effektiviteten af aerodynamikken er en nøglefaktor, for medmindre en kører laver en fejl og der er meget stor forskel i bilernes ydelse, så er det ekstremt svært at overhale her."
Man skal dog i samme åndedrag huske på løbene i 2002 og 2003, hvor specielt Rubens Barrichello viste, at man kan overhale på Silverstone, omend specielt i 2002 var han godt hjulpet af både en suveræn Ferrari og skiftende vejrforhold. Ligeledes kørte Kimi Räikkönen sig i 2005 op på podiet fra en 12. plads på gridden.
Jarno Trulli under kvalifikationen
Ifølge
Accuweather.com, så skulle det forblive tørvejr hele eftermiddagen med en del sol og op til 18 grader. Dermed bliver det heller ikke i denne omgang, at vi får sæsonens første regnvejrsløb.
Der har været afholdt to løb i GP2 (serien lige under Formel 1). Løbet i går blev vundet af Andreas Zuber fra iSport og løbet her til formiddag blev vundet af britten Adam Carrol fra FMS, hvilket bestemt ikke har været med til at dæmpe den gode stemning, der blev grundlagt efter Hamiltons pole i går. Efter ti løb ud af fireogtyve er stillingen dermed, at Timo Glock fra iSport fører med 39 point foran Lucas di Grassi fra ART med 37 point.
Felipe Massa sammen med sin løbsingeniør Rob Smedley
Ifølge Speed TV har Felipe Massa udtalt, at han forventer, at Lewis Hamilton kørte kvalifikationen med mindre brændstof end de to Ferrari-kørere:
"Jeg er ikke 100% overrasket (over Hamiltons pole, red.), da de om alle omstændigheder er konkurrencedygtige. Det er ikke nogen overraskelse, hvis Hamilton er en lille smule let for at tage pole på hjemmebane. Mange ting kan ændre sig i morgen i løbet. På denne bane har dækkene det med at degradere en smule, så strategien spiller meget ind."
"Når man er fjerde, så kan man altid gøre det bedre, men det var en god kvalifikation alligevel. Jeg ved, jeg havde en god bil, og jeg har en god strategi for løbet. Mange ting kan ændre sig i morgen."
Det eneste, man i den forbindelse skal tage i betragtning, er, at Hamilton kørte én omgange mere end Räikkönen og Alonso og to omgange mere end Massa, så det har været med til at gøre Hamilton relativt lettere end de andre.
Til gengæld indikerede Norbert Haug, motorsportschef for Mercedes, efter kvalifikationen, at Fernando Alonso (starter fra tredjepladsen) starter med en væsentlig mængde benzin om bord:
"Jeg må sige, at Fernandos præstation skal bedømmes som værende meget stærk," og han tilføjede: "Det vil vise sig i morgen."