Efter Ferraris sejr i Frankrigs Grand Prix er der igen kommet lidt mere liv i kampen om verdensmesterskabet.
Læs her vores omfattende løbsoptakt.
Indledning
"Welcome to Silverstone - The Home of British Motor Racing" står der med kæmpestore bogstaver ved hovedindgangen til banen, hvor Storbritanniens Grand Prix afholdes.
Silverstone befinder sig midt imellem Birmingham og Oxford. Oprindeligt var banen en militær lufthavn der blev anvendt under anden verdenskrig. Det var den 2. oktober i 1948, at det første løb fandt sted her. Årets løb er det 41. løb i Formel 1 's historie, der køres på banen i Northamptonshire.
Løbet er hjemmebane for piloterne Jenson Button, Anthony Davidson og David Coulthard samt for holdene McLaren, Williams, Midland, Honda, Red Bull, Super Aguri og Renault, der har enten har hovedsæde eller fabrikker. BMW producerer desuden biler i England. Derudover fejrer Williams sit30 års jubilæum.
Det er således et meget vigtigt løb for de fleste hold og England betragtes generelt som motorsportens hjemland.
Banekort for Silverstone
Banen kendes særdeles godt af de fleste hold, da de tester en del her. Ydermere minder den meget om den i Barcelona, hvor holdene som bekendt tester endnu mere på. De fleste hold testede i øvrigt på Silverstone for to uger siden lige inden løbet i Frankrig.
Silverstone er kendt for sine mange mellemhurtige og hurtige sving som piloterne skal komme ud af med så meget fart som muligt ind de lige stræk for at opnå en god tophastighed. I det indre af banen er der nogle langsomme sving.
Banen er generelt en højhastighedsbane og en af de hurtigste overhovedet, og piloterne mærker virkeligt hvor hurtigt man kører i Formel 1. Maggots-Becketts-Chapel er måske en af de mest interessante kombinationer overhovedet i hele Formel 1 kalenderen.
Det blæser meget på banen og der er stor forskel på hvordan bilen opfører sig afhængigt af om der køres med eller imod vinden, idet grebbet ændrer sig radikalt på de følsomme Formel 1 biler.
Gemma Atkinson er kåret til Female Face of Santander Formula 1 British Grand Prix 2007
For at sætte en god tid kræves der en excellent aerodynamisk balance. Overfladen er ret grov og det sammenholdt med de høje hastigheder i svingene, bevirker at dækkene er hårdt belastet. Det betyder så også at Bridgestone har stillet de to hårdeste dæktyper til rådighed til det kommende løb, som er de mellem og de hårde. Mellem-dækkene markeres med en hvid ring.
Vi forventer at de fleste hold vil køre med en to-stops strategi. Skulle nogle hold anvende en anden strategi, kan du i nedenstående skema se, ved hvilke runder pitstoppene ventes foretaget.
Stop |
Runde |
1 |
32 - 35
|
2 |
21 – 30, 40 - 45
|
3 |
16 – 22, 32 – 37, 46 - 50 |
Siden sidst
”Imperiet slår igen” – det kunne passende være overskriften på denne del af vores optakt. Efter at have modtaget lammetæv 2 løb i træk, kom Ferrari stærkt igen. De sad på træningerne, kvalifikationen og endte med en 1-2 sejr.
Både Ron Dennis og Mario Theissen har forsøgt at forklare at det var rent held og dårlig pitstrategi fra de andre hold, der gjorde at Ferrari fik en sikker sejr. Skulle man være i tvivl om sikkerheden i Ferraris sejr, så kan man jo kigge på tiderne, hvor Ferrari sad på det hele og endte da også med bedste omgang i løbet.
Felipe Massa blev snydt/snød sig selv for en sikker sejr. Trafik og pitstops et par omgange før Kimi Räikkönen betød, at han måtte nøjes med andenpladsen, netop efter Kimi.
Felipe Massa, Frankrigs Grand Prix, 2007.
Det betyder selvfølgelig at begge Ferrarikørere henter ind på den førende Lewis Hamilton, mens Fernando Alonso må notere sig at hans teamkollega endnu en gang var bedre placeret.
Længere nede i feltet kunne BMW Sauber notere sig endnu en god weekend. 4. og 5. pladsen betyder at de konsolidere deres 3. plads, som ser ud til at være ganske sikker, på trods af at kun halvdelen af sæsonen er afviklet. Honda og Button fik sæsonens første point, et point de burde have fejret som var det en sejr, havde der ikke været tumult i første sving var det sandsynligvis endt som endnu en skuffende weekend for det ambitiøse team.
Honda havde skrevet navnene på alle, der havde doneret til Myearthdream på deres biler
Christijan Albers startede for en gangs skyld ikke sidst. Til gengæld, så tog han sig selv ud af løbet efter det, som må betegnes som en af årets største brølere: at køre før slikkepinden løftes er én ting, men at man så ikke stopper efter få cm. er en brøler, som kun amatører gør.
Næste løb er som bekendt på Silverstone. Dermed er der kun 1 uge imellem det og det Franske Grand Prix, så holdene har igen travlt med at komme over Kanalen, hvor den frie træning begynder fredag. Endnu en gang skal der køres på en bane, som kan være med i kalenderen for sidste gang.
Lad os håbe det bliver et ligeså godt race som i Frankrig.
Vinderen skal igen findes blandt de 4 kørere, der ganske demokratisk har taget 2 sejre hver i de første 8 løb. Sæsonen har hidtil svinget frem og tilbage og det kunne se ud til at Ferrari har et mindre overtag i disse uger – det har måske hjulpet at Nigel Stephney ikke er med længere og derfor må buddet være, at der er en Ferrarikører øverst på podiet, søndag eftermiddag.
Vi går selvfølgelig ud fra at Lewis Hamilton også kommer på podiet i hans 9. Formel 1 løb på en bane, som han bør have særdeles gode minder fra: Sidste år vandt han begge GP2 løb på banen i sikker stil.
Lewis Hamilton under træningerne til Frankrigs Grand Prix 2007
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Magny Cours. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:18.998 |
2003 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:21.209 |
2004 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:18.233 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:19.905 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:20.253 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:23.083 |
2003 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:22.236 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:18.739 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:20.502 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:21.599 |
Vinder |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:31:45.015 |
2003 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:28:37.554 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:24:42.700 |
2005 |
Juan Pablo Montoya |
McLaren |
1:24:29.588 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:25:51.927 |
De seneste fem år på Silverstone
Træninger |
Fredag - 1. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:21.946 |
Fredag - 2. |
Robert Kubica |
Sauber-BMW/td>
| 1:21.082 |
Lørdag |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:20.919 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Fernando Alonso |
Renault |
1:20.253 |
Hurtigste omgang |
Fernando Alonso |
Renault |
1:21.599 |
Vinder |
Fernando Alonso |
Renault |
1:25:51.927 |
Referat |
Efter de første omgange så det ud til, at det skulle blive en tæt duel mellem Fernando Alonso (Renault), Kimi Räikkönen (McLaren) og Michael Schumacher (Ferrari), men så begyndte Alonso at trække fra, og da han kunne blive ude op til fire omgange ekstra med et overskud på 2 sekunder per omgang, så var løbet ligesom afgjort.
Frem til anden pitstoprunde kæmpede Räikkönen og Schumacher hårdt om andenpladsen, og det blev afgjort ved, at Schumacher kunne udnytte et sæt friske dæk til at køre hurtigt nok på sine første omgange efter pitstoppet, så Ferrari-mandskabets bedre pitstop kunne få Schumacher frem på andenpladsen.
I en indirekte britisk duel løb Lewis Hamilton med en knock out sejr over Jenson Button (Honda), idet Hamilton tog sejren i begge GP2 løb (selvom en sejr i det første sendte ham ned på en startplacering som nummer otte til det andet), mens Jenson Button kvalificerede sig på en elendig 19. plads og måtte udgå på grund af en teknisk defekt kort inde i løbet, omend efter at have vist gode takter.
Se også vores løbsrapport. |
1: Alonso 2: M. Schumacher 3: Räikkönen 4: Fisichella 5: Massa 6: Montoya 7: Heidfeld 8: Villeneuve |
Sidste år på Silverstone
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Silverstone |
By |
Silverstone (23 km. til Northampton) |
Første Grand Prix |
13. maj 1950 |
Antal Grand Prixer |
40 |
Rekorder (2000 Layout) |
Banerekord - pole |
1:18.233 (Kimi Räikkönen, 2004) 236,570 km/h |
Banerekord - løb |
1:18.739 (Michael Schumacher, 2004) 235,049 km/h |
Hurtigste løb |
1t24:29.588 (Juan Pablo Montoya, 2005) 218,968 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
5 (Alain Prost) 11 (Ferrari, McLaren) |
Flest poles |
3 (J. Clark, N. Mansell, D. Hill) 11 (Williams) |
Flest hurtigste omgange |
6 (Nigel Mansell) 14 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,141 km |
Omgange i løbet |
60 |
Løbsdistance |
308,355 km |
Fakta |
Antal sving |
17 sving (7 venstre, 10 højre) |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.silverstone-circuit.co.uk |
Satelitbillede |
Google Maps |
Baneinfo |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata
Afslutning